شناسهٔ خبر: 29466082 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

روزنامه کویتی: برهم صالح حامل پیام تهران به ریاض است/ عراق میانجی‌گری را تکذیب کرد

روزنامه الجریده کویت امروز (دوشنبه) مدعی شده که رئیس جمهوری عراق حامل پیام ایران به عربستان درباره پیشنهاد گفت و گوی بدون پیش شرط میان دو کشور است.

صاحب‌خبر -
روزنامه الجریده کویت امروز (دوشنبه) مدعی شده که رئیس جمهوری عراق حامل پیام ایران به عربستان درباره پیشنهاد گفت و گوی بدون پیش شرط میان دو کشور است.
 
به گزارش روز نو ، روزنامه «الجریده» کویت به نقل از یک منبع که از او به عنوان یک منبع دیپلماتیک نام برده، مدعی شد: برهم صالح، رئیس جمهوری عراق که روز گذشته در عربستان به سفر منطقه ای خود پایان داد، در جریان سفر به ایران که دو روز پیش صورت گرفت، میانجی گری برای حل اختلافات میان ریاض و تهران را مطرح کرده و جواب مثبتی را نیز دریافت کرده است.
 
این روزنامه به نقل از منبع خود ادعا کرده است: رهبر انقلاب در دیدار با برهم صالح تاکید کرده که ایران آماده انجام مذاکرات مستقیم با عربستان است تا همه اختلافات دو جانبه را حل و فصل کنند و صفحه جدیدی میان دو کشور گشوده شود.
 
این منبع همچنین آورده که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران از برهم صالح خواسته حامل پیام وی به مقامات عربستان باشد و مفاد این پیام نیز این است که سیاسی کردن موضوع قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار سعودی در استانبول و تلاش برخی کشورها برای بهره برداری از این قضیه جهت فشار بر سران عربستان، واقعیت را برای دوست و دشمن تغییر داده است.
 
به گفته این منبع، روحانی در این نامه گفته که برادران سعودی باید بدانند دشمن عاقل بهتر از دوست احمق است چه رسد به این که موضوع به دو کشور همسایه مانند عربستان و ایران باشد که پیوند برادری آنها را به هم ربط می دهد؛ زمان آن رسیده که برادران روی یک میز بنشینند و اختلافات خود را به صورت عقلانی حل و فصل کنند.
 
الجریده به نقل از منبع خود در ادامه آورده است: روحانی به صالح گفته که ایران آماده نشستن روی میز مذاکره با عربستان به صورت علنی و سری و در هر زمان و مکانی است و به وی ابلاغ کرده که دولتش بارها برای گفت و گو با عربستان تلاش کرده و در این رابطه نیز به نامه نوشتن به امیر کویت و تلاش های عمان برای میانجی گری اشاره کرده و آورده که برخی فشارها و شرایط مانع موفقیت این طرح ها شده است.
 
به نقل از روزنامه مذکور، روحانی همچنین یادآوری کرده که اکنون زمان مناسبی برای گفت و گوهای بدون پیش شرط و پایان دادن به اختلافات است و برهم صالح نیز به ایرانی ها قول داده که پیام آنها را به سعودی ها برساند و تلاش خواهد کرد که عراق جدید، میدانی برای حل اختلافات منطقه ای باشد.
 
خبر اصلی را در الجریده ببینید
 
ریاست‌جمهوری عراق میانجی‌گری بین تهران و ریاض را تکذیب کرد
 
دفتر رئیس جمهوری عراق پیش از ظهر امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه ای ضمن اشاره به اقدام برخی رسانه های کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در انتشار خبری به نقل از یک منبع غیر رسمی مبنی بر پیشنهاد ایران برای مذاکره با عربستان سعودی و این که «برهم صالح» پیشنهاد میانجی گری میان دو کشور را داده و حامل پیام تهران به ریاض است، تاکید کرد که چنین اخباری عاری از صحت است.
 
دفتر رئیس جمهوری عراق ضمن تاکید بر لزوم دریافت اطلاعات دقیق از منابع معتبر و قابل اعتماد مطابق با اساسنامه های حرفه ای فعالیت رسانه ای، در رابطه با جزئیات مربوط به سفرهای اخیر صالح به کشورهای همسایه نیز خاطر نشان ساخت که بغداد به همان اندازه تلاش در راستای ضرورت دور ساختن عراق از پیامدهای کشمکش در منطقه، نقش میانجی گر را ایفا نمی کند.
 
در این بیانیه همچنین تاکید شده که عراق در چارچوب تلاش برای تحکیم دوستی و برادری با حفظ کامل حاکمیت و احترام به کشورهای دیگر، نقطه همگرایی منافع مشترک میان محیط عربی و منطقه ای خود می باشد.


شفقنا

برچسب‌ها:

نظر شما