شناسهٔ خبر: 29465702 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو قدرتمند کویتی کمیته بین المللی المپیک از سمتش استعفا کرد

تهران- ایرنا- بدنبال اتهامات وارد شده به «شیخ احمد الفهد الصباح» یکی از اعضای کویتی و قدرتمند کمیته بین المللی المپیک (IOC) مبنی بر جعل و راه انداختن دادگاه جعلی در سوئیس، او به طور موقت از سمت خود استعفا کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه نوشت: شیخ احمد که یکی از قدرتمندترین و پرنفوذترین شخصیت ها در عرصه ورزش بین المللی است، ضمن اینکه اتهامات مطرح شده را «توطئه ای هدفمند و هدایت شده با سوء نیت از سوی جناح های سیاسی داخل کویت» خواند، انجام هر گونه عمل غیر قانونی را به شدت تکذیب کرد.
در بیاینه صادر شده توسط دفتر وی آمده است: شیخ احمد امروز (دوشنبه) تصمیم گرفت تا به طور موقت از سمت و وظایف خود به عنوان یکی از اعضای کمیته بین المللی المپیک و همچنین ریاست کمیسیون همبستگی المپیک کناره گیری کرده و فعالیت خود را تا زمان اعلام رای جلسه کمیته اخلاق IOC تعلیق کند.
شیخ احمد به همراه چهار تن دیگر به اتهام جعل اسناد که در راستای تلاش های آنها برای اثبات اتهام فساد و طرح کودتای نخست وزیر و رئیس مجلس کویت صورت گرفته است، متهم شده اند.
براساس تایید 2 وکیل با شاکیان مختلف، شیخ احمد رییس اتحادیه جهانی و قدرتمند «کمیته های ملی المپیک» (ANOC) که پیش تر هم یکی از اعضای کمیته بین المللی المپیک بوده و با «توماس باخ» رییس کنونی این نهاد رابطه نزدیکی دارد، در پرونده مذکور متهم شناخته شده اند.
شیخ احمد که ریاست شورای المپیک و همچنین کمیسیون همبستگی المپیک (مسوول توزیع میلیون ها دلار پول به ورزشکاران) را بر عهده دارد، از سوی سه وکیل و یک شخص دیگر به جرم راه اندازی جلسه دادگاهی جعلی در ژنو متهم شدند.
مطابق گزارش روزنامه فرانسوی زبان لو تان سوئیس، هدف از تشکیل پرونده جعلی دادگاه ژنو، توجیه و اثبات نوارهای ویدئویی مشکوکی بوده است که در کویت توسط شیخ احمد به عنوان مدرک فعالیت های غیرقانونی و فساد «شیخ ناصر محمد الاحمد الاصباح» نخست وزیر اسبق و «جاسم الخرافی» رییس اسبق پارلمان کویت، ارائه شده بوده است.
در سال 2014 شیخ احمد مدعی شد که مدارکی در اختیار دارد که ثابت می کند مقامات عالی رتبه دولتی قصد کودتا داشته و میلیاردها دلار از بودجه دولت را اختلاس کرده اند.
او برای اثبات ادعاهای خود کلیپ های ویدئویی ارائه داد اما آژانس امنیت کویت آنها را به دلیل دستکاری و تحریف، غیر قابل استناد اعلام کرد.
روزنامه لو تان این موضوع را توطئه ای پیچیده خواند که شیخ احمد در آن امتیاز پخش کلیپ های مذکور را به شرکتی که بعدها مشخص شد که وجود خارجی نداشته و به اصطلاح شرکتی «کاغذی» بوده است، واگذار کرد.
شرکت کاغذی «ترِکل» شکایتی را تنظیم کرد و در آن مدعی شد که نکلیپ های ویدئویی تقلبی بوده و بدین ترتیب شرایط را برای باز شدن پای این پرونده به دادگاه فراهم کرد.
لو تان در ادامه می نویسد: در دادگاه مذکور، قاضی در ازای دریافت 10 هزار دلار، حکمی را صادر کرد که مقرر می کرد کلیپ ها مستند و معتبر است.
شیخ احمد هم قصد داشته تا حکم دادگاه سوئیس را به عنوان مدرک معتبر برای اثبات جرم مقامات مذکور ارائه دهد.
پرونده شیخ احمد که او هم به مانند شیخ ناصر یکی از برادرزاده های «شیخ صباح احمد جابر الصباح» امیر کویت است، قرار است در دادگاه سال آینده ژنو رسیدگی شود.
یکی دیگر از متهمان این پرونده که به شرط ناشناس ماندن با خبرگزاری فرانسه گفت وگو کرده، مصرانه معتقد است که ویدئوهای منتشر شده اساسا معتبر بوده و اتهامات مطرح شده صرفا بخشی از جنگ قدرتی است که بر سر تعیین امیر بعدی کویت به راه انداخته شده است.
شیخ احمد آوریل سال گذشته و در میان سوء ظن ها در خصوص همدستی وی با «ریچارد لای» یکی از روسای ارشد اهل گوآم و البته رسوا شده فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) که به اتهام دریافت نزدیک به یک میلیون دلار مجرم شناخته شد، از سمت خود در شورای فیفا استعفاء کرد.
با این وجود، دفتر شیخ احمد با ابراز اطمینان نسبت به بی گناهی وی، اطمینان داد که او به زودی برای انجام وظایف و مسئولیت های خود به کمیته بین المللی المپیک، جایی که 26 سال در آن خدمت کرده است، باز خواهد گشت.
ورزشی**3991**9129

نظر شما