شناسهٔ خبر: 29465696 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

عضو شورای شهر خواستارشد:

متولیان ساخت مجتمع های تجاری در بافت تاریخی را بررسی کنند

شیراز- عضو شورای شهر شیرازخواستار بررسی دستگاه های نظارتی بر ورود برخی افراد و گروه ها در حوزه بافت تاریخی و فرهنگی و نحوه واگذاری املاک و اراضی برای ساخت مجموعه های تجاری شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم مقیمی ظهر دوشنبه در جلسه شورای شهر شیراز بابیان اینکه بافت های تاریخی بخشی از هویت فرهنگی و اجتماعی هر جغرافیایی هستند و اثبات شایستگی های علمی و توانمندی های عمرانی، معماری و مدنیت شهری هر محدوده ای شمرده می شوند، گفت: بافت های تاریخی سند قدمت و قداست اندیشه و آگاهی مردمان یک شهر هستند که به واسطه آنها بستر فرهنگ ورزی، هنرمندی و ادب سرایی ایجاد و رونق می یابد.

قاسم مقیمی افزود: شهر شیراز نیز با دارا بودن قریب به ۴۰۰ هکتار بافت تاریخی و فرهنگی، که نشان وسعت فکر و فهم شیرازیان و نماد همت و هیمنه تاریخی این شهر است، وزنه خود را در  ترازوی فرهنگ و ادب و هنر ایران زمین و گاها کره خاکی سنگین کرده است.

وی  طرح احیا و نوسازی و بهسازی بافت تاریخی و فرهنگی شهر شیراز  اولین جنبه تاریک و مبهم بافت تاریخی شهر شیراز دانست و گفت: امری که از سالیان پیش مطرح و تاکنون در خبرها و تصاویر از آن دم زده می شود و بازدیدهای موضعی و میدانی انجام شده متاسفانه نشانه هایی از امید و آینده روشن در این محدوده نیست. در حالی که مقرر بود با ارائه امتیازات ویژه و خدمات بعضا رایگان در مجوزها و تفاهم نامه ها ساکنین بافت را به ماندن و ساختن بافت راغب کنیم، نه تنها در عمل اتفاقی در این زمینه نیفتاد که تعرفه های چند برابری و رانت های گسترده ای که در قالب برخی دفاتر رخ داده و همچنان جاری است.

 عضو شورای شهر شیراز ادامه داد: این امر سبب شد ساکنان موجود را به رفتن و واگذاری و اجاره واحدهای خود به بیگانه سوق داده و نتیجتا کوچه‌های مملو از معتاد را به ارمغان آورده است که شرم آورانه باید گفت سن اعتیاد در این منطقه تا نوجوانان ١٤ ساله پایین آمده است.

مقیمی تصریح کرد: تصاویر گویای واقعیت وحشتناکی است که در بطن بافت تاریخی فرهنگی شیراز می گذرد.  دیوارهای فرو ریخته و سکونتگاه های تخریب شده ایا نیازمند بازسازی است یا صرفا برای نمایش در کلیپها و اسلایدها؟

وی با بیان این مطلب که  منظر بصری بافت بواسطه دود و دم تیره گشته و امنیت عمومی به خطر افتاده است اظهار داشت: به جهت عدم تعلق خاطر و نداشتن عرق به بافت از سوی اینگونه افراد، روز به روز بافت در حال فرسودگی و فرو ریختن بیشتر است.

عضو شورای شهر شیراز دومین جنبه را  فساد که در نحوه ورود و حضور برخی افراد، مجموعه ها و سازمان ها در لوای سرمایه گذاری در بافت تاریخی و رونق تجاری و بازگشت هویت به بافت صورت پذیرفته است عنوان کرد.

مقیمی گفت: شهرداری شیراز و نهادهای نظارتی مربوطه طی دو هفته آینده با ایجاد سیستم پایش نسبت به شیوه ورود برخی افراد و گروهها در حوزه بافت تاریخی و فرهنگی و نحوه واگذاری املاک و أراضی جهت ساخت مجموعه های تجاری ورود کنند  تا اگر فسادی رخ داده بیش از این تداوم پیدا نکند و مهمتر مشخص کند  که آیا مزایایی که می بایست با ایجاد این اماکن به محدوده بافت و نیز ساکنین آن  می رسید محقق شده است؟

نظر شما