شناسهٔ خبر: 29465448 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اذعان سفیر آمریکا به عدم مداخله حزب‌الله در تعویق تشکیل دولت لبنان

سفیر آمریکا در بیروت طی دیداری با مسئولان لبنانی اذعان کرد حزب‌الله آن طرفی نیست که تشکیل دولت لبنان را به تعویق انداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از آنکه حزب‌الله و جنبش «امل» در انتخابات خرداماه امسال (1397) تمام 27 کرسی شیعیان در پارلمان لبنان را از آن خود کردند، آمریکا و برخی طرف‌های دیگر همچنان بر روی ممانعت از دستیابی حزب‌الله به دستاور سیاسی‌اش در دولت آینده حساب باز کرده‌‌اند، دستاوردی که درواقع نتیجه موفقیت این جنبش در انتخابات خواهد بود.

روزنامه «الاخبار» در گزارشی در این باره نوشت نتایج انتخابات اخیر همچنان دولت آمریکا را نگران کرده بویژه اینکه دائما تلاش می‌کند مشروعیت مردمی و رسمی را از حزب‌الله بردارد و محاصره اقتصادی علیه آن را افزایش دهد.

آنچه که از سفر بیش از یک هیأت آمریکایی به لبنان مشخص شده، نشان می‌دهد هر اختلالی در توازن قوای داخلی دولت لبنان، به مثابه بهانه‌ای برای آمریکاست تا رسما به لبنان عواقب این تحولات را تحمیل کند و به اعمال فشار و ارعاب علیه «سعد الحریری» نخست‌وزیر، «میشل عون» رئیس‌جمهور و رئیس جریان آزاد ملی روی آورد. این سیاست ارعاب نتیجه‌ای جز به تعطیلی کشاندن فعلی تشکیل دولت لبنان از طریق عدم پذیرش وزاری متحد حزب‌الله (سنی‌های مستقل) ندارد، تلاشی واضح برای اینکه به حزب‌الله اجازه ندهند به دستاورد سیاسی خود بر اساس نتایج انتخابات دست پیدا کند.

در ادامه این گزارش آمده است در حالی که فریب‌کارانی که حزب‌الله را مسئول به تعطیلی کشاندن دولت لبنان معرفی می‌کنند، مشغول هستند هیأت‌های آمریکایی موضع خود را در برابر لبنانی‌ها پنهان نمی‌کنند و به آنها می‌گویند جلوگیری از دستیابی حزب‌الله به دستاوردهای سیاسی، ضروری است.

الاخبار افزود طی ماه اخیر (نوامبر) سفر «جویل رایبرن» جانشین معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سوریه و لبنان به بیروت، نمونه واضح بر به تأخیر انداختن عمدی تشکیل دولت لبنان است. رایبرن با تعدادی از نمایندگان لبنانی و احزاب مختلف در یکی از رستوران‌های بیروت دیدار کرد و علاوه بر این با «سعد الحریری» و «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان هم دیدار داشت؛ این خود نشان می‌دهد که نقش آمریکا، دلیل اول تبدیل موضوع حضور سنی‌های مستقل در دولت به بحرانی سخت توسط الحریری است.

بیشتر از یک منبع که در دیدار با رایبرن حضور داشته‌اند، اعلام کردند وی در این دیدار بر پنج نقطه اصلی تمرکز کرده که بیشتر آنها بر انتقاد از حزب‌الله متمرکز بوده است. اول: رایبرن از نقش حزب‌الله در منطقه و مشارکت این جنبش در جنگ علیه تکفیری‌ها در سوریه انتقاد کرده و گفته این موضوع، بارهای اضافی بر لبنان تحمیل می‌کند. دوم: وی تحریم‌های کشورش (علیه حزب‌الله) را ذکر کرده، سپس به آنهایی پرداخته که در آینده وضع خوهد شد و گفته هر فرد که با حزب‌الله همکاری کند سوای موقعیتش، در معرض تحریم خواهد بود. سوم: رایبرن تأکید کرده که ‌آمریکا دوست ندارد حزب‌الله و متحدانش ، سهمیه‌ای وزنه‌دار در دولت آینده داشته باشند و هر تغییری در توازن قوای فعلی در لبنان ، به نفع حزب‌الله و متحدانش خواهد بود و بر آینده لبنان تأثیر خواهد داشت. چهارم: رایبرن به جزئیات دستیابی حزب‌الله بر کرسی وزارت بهداشت نپرداخت و آن را «پاداش» خواند؛ وی تأکید کرد اگر این وزارتخانه در دست حزب‌الله باشد، آمریکا با آن تعامل نخواهد داشت.  پنجم: هیأت آمریکایی در برابر حاضران بر اهمیت نقش ارتش لبنان برای آمریکا و حمایت از آن تأکید کرد.

سفیر آمریکا: حزب‌الله آن طرفی نیست که در روند تشکیل دولت سنگ‌اندازی می‌کند

با آنکه «الیزابت ریچارد» سفیر آمریکا در بیروت که همکارش جویل رایبرن را در بسیاری از دیدارها همراهی و صحبت‌های او را تکرار می‌کرد، اما وی در بسیاری از دیدارهایش موضع نرم‌تری نسبت به دیگر مقامات آمریکایی (که به لبنان آمده بودند) داشت.

بر اساس گزارش الاخبار ، ریچارد در برخی دیدارها با مسئولان لبنانی از تمام مرزهای مأموریت دیپلماتیک خود عبور می‌کرد تا اطلاعاتی را که باید درباره آنها صحبت می‌کرد، روی دایره بریزد.وی در دیداری با مسئولان لبنانی که محور آن تشکیل دولت جدید لبنان بوده؛ هنگامی که یکی از میهمانان لبنانی از وی می‌پرسد آیا حزب‌الله در روند تشکیل دولت سنگ‌اندازی می کند، پاسخ می‌دهد خیر، طرفی که این کار را انجام می‌دهد ، حزب‌الله نیست. حاضران در این دیدار از ریچارد می‌خواهند تا هویت طرفی را که عامل تعویق در تشکیل دولت لبنان است ، فاش کند اما وی پاسخ می‌دهد: من عامل تعویق را معرفی نخواهم کرد اما او، حزب‌الله نیست.

«سعد الحریری» در سوم خردادماه (1397) با کسب 111 رأی مأمور به تشکیلات کابینه شد، رایزنی‌ها از همان زمان برای تشکیل دولت جدید لبنان آغاز شد و هنوز ادامه دارد. گره اصلی کنونی مخالفت الحریری با حضور سنی‌های مستقل از جریان المستقبل در دولت است، جریان المستقبل که در این دور از انتخابات شکست قابل ملاحظه‌ای خورد و تعدادی از کرسی‌های پارلمان را از دست داد اصرار دارد تمام وزرای سنی کابینه جدید باید از این جریان باشند. 

انتهای پیام/م

نظر شما