شناسهٔ خبر: 29463721 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی رسانه ها

واکنش ها به سخنان ظریف ادامه دارد

تهران-ایرنا- گفت‌وگوی وزیر امور خارجه کشورمان در مورد پولشویی که درتاریخ 20 آبان با خبرآنلاین انجام شده است با گذشت یک هفته همچنان با واکنش‌های متفاوتی در فضای رسانه ای کشور روبه رو است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه نشریات خبری؛ واکنش ها نسبت به سخنان وزیر امورخارجه مبنی بر اینکه «پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و بسیاری از پولشویی منفعت می‌برند» همچنان در کانون توجه رسانه های داخلی قرار دارد.
تعدادی از رسانه ها به موضوع 'حمایت یکپارچه' برخی نمایندگان مجلس از 'ظریف'پرداخته اند. این رسانه ها از انتقادهای وارد شده به وزیر امورخارجه کشورمان به عنوان 'تخریب هدفمند' یاد کرده اند.
برخی از رسانه های منتقد دولت نیز تصمیم تعدادی از نمایندگان درخصوص طرح استیضاح 'ظریف' را منتشر کرده اند.
واکنش وزیر امورخارجه نسبت به انتقادهای صورت گرفته نیز در رسانه های داخلی بازتاب داشته است. محمدجواد ظریف گفته است:نوار اظهاراتم در این خصوص وجود دارد بنابراین درخواست می‌شود افرادی که نسبت به اظهارات بنده اعلام نظر کردند در مورد محتوا صحبت کنند نه محتوایی که خودشان ساخته اند؛ در واقع گاهی افراد ببر کاغذی می سازند و آن را به خوبی شکار می‌کنند.
** حمایت از ظریف
روزنامه همدلی در گزارشی با تیتر 'همه مخالفان عصبانی ظریف' می نویسد: موج حملات و حمایت‌ها از وزیر امور خارجه درباره وجود پولشویی همچنان ادامه دارد. ...برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز در صحن علنی، به صورت یکپارچه از «محمدجواد ظریف» و سخنان او مبنی بر وجود پولشویی در ایران، حمایت کردند. ... از روزی که ظریف در مورد وجود «پولشویی» در کشور صحبت کرد، منتقدان از در و دیوار به سر او ریختند و ندای وا اسلاما سردادند و به‌گونه‌ای به ظریف تاختند که گویی بدعت گذار «پولشویی» ظریف بوده و این بدعت او نیز به قول فقها یک «خرق عادت» است.
به گزارش این روزنامه به نقل از ایرنا، «شهاب الدین بی‌مقدار» نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که ظریف درباره پولشویی واقعیت را بیان کرد، گفت:« متحد و یکپارچه باید از وزیر امور خارجه پشتیبانی کنیم». ...اردشیر نوریان نماینده مردم شهرکرد، سامان و بن در مجلس نیز گفت: «نمی‌توان این مشکل را انکار کرد».
«نعمت احمدی»، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با «همدلی» با اشاره به انتقادهایی که به ظریف به خاطر مطرح کردن موضوع پولشویی در ایران وارد شده، گفت: «مخالفت‌های شدید با ظریف نشان از آن دارد که در کشور ما پولشویی وجود دارد».

روزنامه آرمان نیز می نویسد: شهاب‌الدین بی‌مقدار نماینده تبریز و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با حمایت از محمدجواد ظریف اذعان کرد: وزیر خارجه‌ای که با هدایت مقام معظم رهبری توانست کشور را از منشور هفت سازمان ملل بیرون آورد، قطعنامه‌های مختلف را ملغی کرد، موجب صدور قطعنامه به نفع ایران شد و برجام را عملیاتی کرد به بهانه‌های مختلف می‌کوبیم به عوض اینکه متحد و یکپارچه از وی پشتیبانی کنیم.

** واکنش به انتقادها از ظریف
روزنامه قانون در گزارشی با عنوان 'ببر های کاغذی به دنبال ظریف' می نویسد: برخی جریانات و تریبون‌های خاص برای حضور وزیرخارجه در مجلس برنامه‌ها داشتند ولی تیرشان به سنگ خورد.
محمدجواد ظریف، هفته گذشته درباره پولشویی نکاتی را به زبان آورد که کام برخی را تلخ کرد. ...بعد از این سخنان ظریف رسانه‌ها و جریان‌هایی که مدعی دلسوزی برای کشور هستند شروع به تخریب ظریف کردند ولی او خاموشی را بهترین جواب به این جماعت دانست و سکوت کرد. در ادامه حشمت‌ا...‌فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی از دعوت محمدجواد ظریف به بهارستان خبر داد و محافظه‌کاران با بیان اینکه ظریف به مجلس احضار شد از این دعوت کمیسیون امنیت ملی ابراز خوشحالی کاذب کردند که در نهایت نتیجه‌ای در برنداشت و روز گذشته ظریف با حضور در مجلس به ادعاهای مطرح شده پاسخ داد و برای مردم رفع ابهام کرد.

روزنامه مردم سالاری نیز به سخنان ظریف پرداخت و زیر عنوان 'گاهی افراد ببرکاغذی می‌سازند تا آن را شکار کنند' آورده است: وزیر امور خارجه در خصوص برخی مخالفت‌ها و انتقادات نسبت به اظهاراتش در خصوص طرح موضوع پولشویی گفت: نوار اظهاراتم در این خصوص وجود دارد لذا درخواست می‌شود افرادی که نسبت به اظهارات بنده اعلام نظر کردند در مورد محتوا صحبت کنند نه محتوایی که خودشان ساخته‌اند؛ در واقع گاهی افراد ببر کاغذی می‌سازند و آن را به خوبی شکار کنند.
خبرگزاری ایلنا، ایسنا و روزنامه آرمان نیز به این موضوع پرداخته اند. روزنامه جمهوری اسلامی نیز به گزارش فوق با عنوان 'واکنش ظریف به مخالفان اظهاراتش در خصوص پولشویی' اشاره کرده است.

روزنامه آرمان از انتقادهای وارد شده به وزیر امور خارجه به عنوان 'تخریب هدفمند' یاد کرد و نوشت: سخنان اخیر وزیر امورخارجه کشورمان در ارتباط با پولشویی در کشور بازتاب‌های گسترده‌ای داشته تا حدی که برخی نمایندگان مجلس درصددند که طرح استیضاح وی را کلید بزنند. این در حالی است که اگر به دید واقعگرایانه به سخنان ظریف نگریسته شود وی به عنوان مرد شماره یک دستگاه سیاست خارجی کشور در نطق‌ها و گفته‌هایش همواره منافع ملی را در اولویت قرار داده است. مسلما صحبت وی درباره وجود پولشویی با دید بیان مشکلات موجود بوده که می‌تواند با این مساله مقابله کند. با این وجود معلوم نیست چرا عده‌ای می‌خواهند وزیر موفق دولت را که دستاوردهای بسیار موفقی چون برجام داشته و توانسته با هدایت بزرگان، ایران را از ذیل فصل 7 منشور ملل م تحد بیرون بیاورد را تخریب کرده یا به پای استیضاح بکشند.

** مخالفان سخنان وزیر امورخارجه کشورمان
به گزارش روزنامه همدلی، از کسانی که به سخنان ظریف در باره پولشویی، واکنش نشان داد «محمد‌نبی حبیبی»، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی بود که گفت: «بیان مطالبی از نوع آنچه که آقای ظریف از طریق رسانه‌ها گفته‌اند و مجموعه دولت هم صحت آن را تائید نکرده است، جای تعجب فراوان دارد».

به گزارش روزنامه آرمان، 'مصطفی میرسلیم' عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اظهارات اخیر وزیر امورخارجه مبنی بر وجود پولشویی در برخی از نهادهای کشور گفت: این نوع اظهارات غیرکارشناسانه از آقای ظریف دور از انتظار بود.

کیهان در گزارشی زیر عنوان 'آقای ظریف! شما نظام را به حمایت از تروریسم متهم کردید' آورده است: وزیر امورخارجه چند روز پس از اظهارات نسنجیده خود در دفاع از FATF در تازه‌ترین اظهار نظر مدعی است هیچ جا را به پولشویی متهم نکرده است.

به گزارش مشرق، 'سعدالله زارعی' تحلیلگر مسائل منطقه در کانال تلگرامی خود نوشت: وقتی دستگاه یا دستگاه های خاصی متهم نشده باشند در واقع کل کشور اعم از دولت و مردم متهم به پولشویی گسترده شده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، 'محمد دهقان' عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس خطاب به ظریف، در جلسه علنی روزگذشته (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور، گفت: شما با مطالب نپخته و نسنجیده آبروی ایران را بردید و اگر امیدی هم به خارج شدن از لیست سیاه FATF وجود داشت با این اتهام زشت و ناروا نیز این امید را از بین بردید.

روزنامه وطن امروز در یادداشتی با عنوان 'تروریسم و پولشویی' نوشت: سخنان نسنجیده اخیر وزیر امور خارجه کشورمان، آقای ظریف، توجهات داخلی و جهانی را به سمت پولشویی و تروریسم در ایران جلب کرده است.

** عقیده برخی منتقدان به لزوم ارائه سند از سوی ظریف
به گزارش روزنامه همدلی، در حالی که اکثر نمایندگان از مواضع ظریف حمایت کردند، 'نقوی‌حسینی'، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی با اشاره به حضور محسن اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه در جلسه این فراکسیون گفت: اژه‌ای در مورد اظهارات وزیر خارجه درباره پولشویی تاکید داشت که باید ظریف توضیح دهد و اسناد خود را ارائه کند.

به گزارش روزنامه کیهان حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای معاون اول رئیس ‌قوه قضائیه اژه‌ای با حضور در جلسه روز گذشته فراکسیون نمایندگان ولایی شورای اسلامی، درباره اظهارات ظریف گفت: این کلمات و جملات از نظر شخص بنده غلط بوده و از طرف یک مقام رسمی مطرح می‌شود و باید توضیح دهد و اسناد خود را ارائه کند.

خبرگزاری تسنیم نوشت: طرحی در مجلس در دست پیگیری است که در صورت عدم ارائه مدارک از سوی وزیر خارجه، او استیضاح می‌شود... ادعای ظریف درباره پولشویی گسترده در کشور، طی روزهای گذشته با واکنش‌های زیادی از جمله انتقادات نمایندگان شاخص مجلس شورای اسلامی، کارشناسان سیاسی مواجه شد و جمعی از آنها خواستار ارائه مستندات از جانب وی شدند.
**گروه نشریات خبری
پژوهشم**3211**1181**1732

نظر شما