شناسهٔ خبر: 29463169 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

گزارش روز؛ 2018، سال سیاه تیم ملی اسپانیا

مهدی آزادی

سالی برای فراموش کردن. اسپانیا در سالی که گذشت، هیچ توفیقی نداشت و همزمان چند ستون دیگر از نسل طلایی‌اش را هم از دست داد. اوضاع شاید به اندازه‌ای که انریکه می‌گوید، خوب نباشد.

صاحب‌خبر -

طرفداری - اسپانیا در سال 2018 لحظات تلخ فراوانی را تجربه کرد و می‌توان لاروخا را با صفت ناکام در این سال توصیف کرد.

بازی دوستانه شب گذشته مقابل بوسنی، آخرین بازی اسپانیا در سال 2018 بود. ملی پوشان دیگر تا ماه مارس سال آینده به اردو نمی‌روند و حالا زمان خوبی است تا عملکرد لاروخا در سالی که گذشت، بررسی شود. سالی سیاه. 

مارس: از رویاپردازی با تحقیر آرژانتین تا بروز شک و تردید

اسپانیا کارش در سال 2018 را با توقف مقابل آلمان در دوسلدورف شروع کرد. بازی با مانشافت یکی از دو آزمون بزرگی بود که تیم لوپتگی در این ماه داشت. بازی دوم با آرژانتین در واندا مترو پولیتانو بود. دیداری که باعث شد هواداران اسپانیا سه ماه پیش از آغاز جام جهانی، برای قهرمانی رویاپردازی کنند. تیم لوپتگی 6-1 آلبی سلسته را در هم کوبید. بعدها ثابت شد این برد تا حدودی یک جرقه بود چرا که اسپانیا در دو بازی دوستانه بعدی خود - آخرین بازی‌های تدارکاتی پیش از شروع جام جهانی - به ترتیب با سوئيس مساوی کرد و تونس را با عملکردی سوال برانگیز، با یک گل شکست داد. از این دو بازی بود که تردیدها نسبت به اسپانیا بروز پیدا کرد. بدترین سناریو اما هنوز از راه نرسیده بود. اتفاقی که البته خارج از زمین فوتبال رخ داد.

 

13 ژوئن: دوئل روبیالس-لوپتگی

ساعت 12 روز 13 ژوئن همه چیز به هم ریخت. روبیالس در کمپ تیم ملی در کراسنودار اعلام کرد لوپتگی در فاصله دو روز تا شروع جام جهانی، اخراج شده است. بیانیه رئال مادرید درباره توافق با لوپتگی برای بر عهده گرفتن هدایت این تیم در فصل پیش رو، موجب بروز تنش‌های فراوان در کمپ تیم ملی شد. چنین اتفاقی در تاریخ تیم ملی اسپانیا بی سابقه بود. فرناندو هیرو جانشین لوپتگی شد.

جولای: حذف از جام جهانی روسیه

تیم هیرو در مرحله یک هشتم نهایی از جام خداحافظی کرد. اسپانیا در مرحله گروهی بسیار بیشتر از چیزی که انتظار می‌رفت، به دردسر افتاد. تیم هیرو با تساوی مقابل پرتغال، برد خفیف مقابل ایران و تساوی با مراکش به زحمت از گروهش صعود کرد. به لطف تساوی پرتغال و ایران، لاروخا صدرنشین شد و طبق جدول، به روسیه میزبان برخورد کرد. 1 جولای بود که روسیه، اسپانیا را به خانه فرستاد. 

جرارد پیکه-آندرس اینیستا-کوکه-اسپانیا-جام جهانی 2018 روسیه

خداحافظی‌ها: پیکه، اینیستا، داوید سیلوا

ناکامی در جام جهانی روسیه راه را برای خداحافظی چندین بازیکن ملی پوش که همگی بخشی از نسل طلایی اسپانیا بودند، باز کرد. آندرس اینیستا پس از شکست مقابل روسیه رسما اعلام کرد دیگر برای اسپانیا بازی نخواهد کرد. یک ماه و نیم بعد، پیکه در کنفرانس مطبوعاتی پیش از سوپرکاپ اسپانیا تصمیمی که از مدت‌ها قبل گرفته بود را رسمی و نهایی کرد. او هم از بازی‌های ملی بازنشسته شد. دو روز بعد نوبت داوید سیلوا بود تا با بیانیه‌ای، خداحافظی‌اش از تیم ملی اسپانیا را اعلام کند. زمان بازسازی تیم فرا رسیده بود.

لوئيز انریکه از راه رسید

9 جولای، 8 روز پس از حذف از جام جهانی، فدراسیون فوتبال اسپانیا اعلام کرد لوئيز انریکه مربی جدید لاروخا خواهد بود. 10 روز بعد مراسم معارفه انریکه برگزار شد. لوچو شروع استواری داشت و مدعی شد با او، غافلگیری‌هایی در کار خواهد بود. که بود!

سپتامبر: از رویاپردازی تا واقعیت

اواخر آگوست بود که لوئيز انریکه اولین لیستش را اعلام کرد. خبری از جوردی آلبا و کوکه نبود اما نتایجی که اسپانیا در آن مقطع گرفت، حق را به انریکه می‌داد. دو پیروزی ارزشمند مقابل انگلیس و کرواسی در لیگ ملت‌های اروپا و شکست 4-1 ولز. با این حال ورق با دو شکست متوالی در زاگرب و سویا برگشت و اسپانیا با واقعیت رو به رو شد.

نوامبر: خداحافظی با لیگ ملت‌های اروپا

با پیروزی انگلیس مقابل کرواسی در ومبلی، اسپانیا از دور رقابت‌ها کنار رفت. سال‌ها از آخرین باری که اسپانیا نتوانسته بود از مرحله گروهی یک تورنمنت صعود کند، می‌گذرد. یک پیروزی خفیف مقابل بوسنی با ذخیره‌ها، مهر پایانی بود بر پرونده لاروخا در سال 2018. سالی سیاه در تاریخ تیم ملی.

منبع: مارکا

نظر شما