شناسهٔ خبر: 29461766 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

حضور هنرمندان صنایع دستی جشنواره اقوام 30 درصد افزایش دارد

به گزارش ایرنا، دوازدهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین از روز سه شنبه 29 آبان تا دوم آذر در گرگان مرکز استان گلستان و از چهارم تا هفتم آذرماه نیز در

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، دوازدهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین از روز سه شنبه 29 آبان تا دوم آذر در گرگان مرکز استان گلستان و از چهارم تا هفتم آذرماه نیز در گنبدکاووس در شرق این استان برگزار می شود که امسال دومین سال برگزاری آن در گنبدکاووس است.
مریم حاجی ابراهیمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که این جشنواره از سال گذشته در دو شهر گرگان و گنبدکاووس برگزار می شود، اظهار داشت: براین اساس دو نمایشگاه صنایع دستی برپا می شود که کل غرفه ‌های پیش‌ بینی شده برای آنها 273 غرفه است.
وی یادآور شد: افزایش 30 درصدی تنها بر اساس میزان تقاضای هنرمندان و افزایش غرفه ها نسبت به سال قبل است، اما نسبت به کل ادوار جشنواره، امسال رشد 65 درصد در این حوزه محقق شده است.
وی افزود: در نمایشگاه گرگان، مجموع غرفه ‌های سالن نمایشگاه صنایع دستی، 167 غرفه است که از این تعداد، غرفه ‌های صنایع دستی استان‌ ها 50 غرفه با مشارکت 50 هنرمند و صنعتگر صنایع دستی و هنرهای سنتی از 22 استان مختلف کشور است.
حاجی ابراهیمی ادامه داد: 47 غرفه هم به 350 هنرمند و صنعتگر استان گلستان اختصاص داده ایم که در قالب هنرمندان و صنعتگران آثار خود را ارائه دهند.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی گلستان گفت: رشته ‌هایی مانند جاجیم‌ بافی، نمدمالی، پلاس‌ بافی، چرم ‌دوزی، سفالگری، معرق، منبت، ساخت زیور آلات سنتی، حصیربافی، ابریشم‌ بافی، تراش سنگ‌ های قیمتی و نیمه‌ قیمتی، دوخت پوشاک سنتی و رشته هایی از این قبیل، مراکز تخصصی صنایع دستی استان، صنایع دستی اقوام استان، فروشگاه ‌های صنایع دستی و هنرهای سنتی استان، شرکت‌ های تعاونی فعال در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی و انجمن هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی استان، غرفه های این بخش را تشکیل می دهد.
وی افزود: 45 غرفه هم به عرضه سوغات اصیل ایرانی از اقصی نقاط کشور با مشارکت 18 استان اختصاص داده شده که در کنار اینها، چهار غرفه هم برای معرفی شهرها و روستاهای جهانی و یا ملی در حوزه صنایع دستی پیش ‌بینی شده است.
وی خاطرنشان کرد: در نمایشگاه گنبدکاووس نیز 106 غرفه پیش بینی شده که از این تعداد 76 غرفه متعلق به رشته ‌های صنایع دستی و هنرهای سنتی با مشارکت 19 استان و 57 تن از هنرمندان و صنعتگران استان و 30 غرفه هم متعلق به سوغات خواهد بود.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی گلستان گفت: هنرمندان و صنعتگران شرکت کننده در نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی این جشنواره از استان های کردستان، خراسان شمالی، زنجان، گیلان، هرمزگان، خراسان رضوی، سمنان، مرکزی، بوشهر، قم، اردبیل، مازندران، چهارمحال و بختیاری، همدان، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، تهران، خوزستان و اصفهان هستند.
حاجی ابراهیمی افزود: در بحث شهرها و روستاهای جهانی و ملی صنایع دستی که در فهرست جهانی سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسیده ‌اند، استان ‌های گیلان با غرفه برای شهر ملی رشت (رشتی‌ دوزی) و روستای ملی قاسم ‌آباد (چادر شب‌ بافی)، خراسان رضوی یک غرفه برای شهر جهانی مشهد (سنگ ‌های قیمتی) و استان همدان یک غرفه برای شهر جهانی لالجین (سفال) حضور دارند.
در گلستان هفت مرکز تخصصی صنایع دستی شامل مراکز تخصصی ابریشم‌ بافی رامیان و مینودشت (روستای دوزین)، نمدمالی آق ‌قلا، حصیربافی کردکوی (روستای مهترکلاته)، صنایع دستی علی‌ آباد کتول (روستای محمدآبادکتول)، مراکز خلاق نساجی گرگان (خانه تاریخی امیرلطیفی) و صنایع دستی گالیکش (روستای ینقاق) مشغول به فعالیت هستند که معرفی و نمایش فعالیت ‌ها و تولیدات آنها در این دوره جشنواره انعکاس خواهد داشت.
/3014/1860
انتهای پیام

نظر شما