شناسهٔ خبر: 29461463 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

اتفاقات راهروهای مجلس نشان می دهد تاج فشار سختی برای ادامه حضور متحمل می شود!

قانون منع به کارگیری مدیران بازنشسته بیشترین اثرگذاری خود را در ورزش نشان داده است.

صاحب‌خبر -

مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان در مهم ترین روزهای دوران وزارت خود قرار دارد؛ بعد از تصویب قانون منع به کارگیری مدیران بازنشسته شاید کمتر کسی فکر می کرد در میان تمامی وزارت خانه ها و نهادهای عریض و طویل دولتی که از بودجه کشور ارتزاق می کنند، چند فدراسیون ورزشی در راس جنجال های این قانون جلوتر از شهرداری ها و شرکت های بزرگ مانند شرکت ملی نفت و غیره قرار بگیرند اما نظارت نهاد های بین المللی بر فدراسیون ها، وزارت ورزش و جوانان را در آزمونی سخت قرار داده است.

نهادهای حساس بین المللی

از یک سو وزارت ورزش و جوانان و شخص وزیر ورزش از تزریق جریان تازه به مدیران سطح اول ورزشی کشور استقبال می کند و برای تغییر نسل مدیران پیش قدم است اما در مباحث ورزشی، تنها موضوع عزم وزارت خانه اولویت ندارد و نظارت نهادهای بین المللی، سابقه اتفاقات دهه گذشته و البته تجربه کشورهای همسایه مانند کویت نشان می دهد تغییرات از بیرون برای مدیران فدراسیون هایی مانند فوتبال، مانند راه رفتن روی لبه تیغ است و هر لحظه ممکن است سرمایه گذاری سال های اخیر در این رشته ورزشی را به باد بدهد.
این موضوع برای والیبال دیگر فدراسیون ورزشی نیز صدق می کند؛ والیبال ایران هر چند در کسب رتبه مانند سال های طلایی خود عمل نمی کند اما فدراسیون والیبال ایران جایگاهی بسیار مناسب در مناسبات جهانی دارد و سال آینده نیز دو میزبانی مسابقات جهانی، حضور در تورنمنت های مختلف جهانی و غیره را در کارنامه دارد و تغییر دستوری احمد ضیایی می تواند والیبال قدرتمند ایران را که حالا قطب اول قاره و تیمی مهم در جهان است، از مسیر خود خارج کند.
البته در این میان بودند فدراسیون هایی که با استفاده از روش های قدیمی و تغییرات زودهنگام و مدل های تکراری این مشکل را حل کردند اما حساسیت بالای دو فدراسیون جهانی FIFA و FIVB مناسبات را در فوتبال و والیبال تغییر داده است.

قانون برای قانون

ماده 60 شاید این روزها مشهور ترین ماده قانونی برای ورزشی ها باشد. بر اساس اعلام صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک مهدی تاج می تواند با این ماده به کار خود ادامه بدهد اما برخی اتفاقات در روزهای گذشته از راهروهای مجلس نشان می دهد که تاج فشار سختی را برای ادامه حضور خود متحمل می شود و البته در این مسیر در نهایت وزیر ورزش و جوانان تصمیم گیرنده است. تصمیمی که می تواند آینده نسل طلایی فوتبال ایران، فصل آینده لیگ قهرمانان و تمام مناسبات بین المللی را بر هم بزند.
احمد ضیایی رئیس فدراسیون والیبال نیز با توجه به اینکه با 28 سال خدمت بازنشسته شده، این روزها با استفاده از دیوان عالی کشور به دنبال تعیین تکلیف موضوع بازنشستگی خود است و با توجه به قوانین کشوری و با اشاره به موضوع ایثارگری خود می تواند تا 35 سال خدمت را تجربه کند که البته موضوع او فعلا با کمترین دخالت خارجی از سوی نهادهای بین المللی پیگیری می شود و فعلا نهادهای بین المللی مانند فوتبال به این موضوع ورود نکردند.

سخت ترین نشانه گیری برای وزیر ورزش

وزیر ورزش و جوانان اما حالا باید مهم ترین نشانه گیری دوران وزارت خود را انجام دهد. از یک سو فشار مجلس با استناد به مصوبه وجود دارد و از یک سو نهادهای بین المللی در این موضوع کاملا بی رحم هستند و به هیچ وجه حاضر نیستند با کشورها مماشات کنند.
در کنار این موضوع البته نشانه گیری برای انجام تغییرات درست در باشگاهی مانند پرسپولیس نیز وجود دارد و وزیر ورزش و جوانان به عنوان رئیس مجمع این باشگاه نیز باید تغییرات را به شکلی پیش ببرد که آسیبی برای این باشگاه نیز رخ ندهد./ ورزش سه

 

نظر شما