شناسهٔ خبر: 29461402 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آغاز به‌کار همایش ملی «جریان‌های سلفی تکفیری»

نمایندگی لرستان

دومین همایش ملی «جریان‌های سلفی تکفیری» امروز دوشنبه، ۲۸ آبان به میزبانی دانشگاه آیت‌الله بروجردی(ره) در بروجرد آغاز به‌کار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، با فراخوان این همایش ملی مقالاتی از دانشگاه‌های مختلف کشور ازجمله دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تهران، بروجرد، رازی کرمانشاه، مازندران و ... به دبیرخانه همایش واقع در دانشگاه آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) ارسال شد که از بین آن‌ها هفت مقاله برتر انتخاب شده که امروز در قالب سخنرانی ارائه می‎شوند.

بنابر این گزارش، دانشگاه آیت‌الله العظمی بروجردی(ره)، دانشگاه لرستان، آزاد و علمی ـ کاربردی بروجرد و دانشگاه اراک در برگزاری این همایش ملی با هم همکاری دارند.

همایش مذکور در سه بخش پیامدها، روندها و زمینه‌ها و در محورهای قرآنی و روایی، سیاسی، اقتصادی، حقوقی، جامعه‌شناسی، روانشناسی، ارتباطات، برگزار شده و از موضوعات این همایش ملی می‎توان به نقد و بررسی مبانی قرآنی جریان‌های تکفیری، نقد و بررسی مبانی روایی جریان‌های تکفیری، سیره ائمه‌اطهار(ع) در مواجهه با جریان‌های تکفیری معاصر خود، راهکارهای قرآنی و روایی در مقابله با جریان‌های سلفی اشاره کرد.

همچنین نقش سازمان‌های بین‌المللی در گسترش یا کنترل تروریسم بین‌المللی، قدرت بین‌المللی و گروه‌های سلفی، بررسی مبانی فکری داعش در ترورهای اخیر(حرم امام خمینی(ره) و مجلس شورای اسلامی)، جریان‌های تکفیری و امنیت داخل جمهوری اسلامی، پیامدهای گسترش جریان سبفی بر امنیت مقاومت اسلامی از دیگر محورهای این همایش است.

از دیگر موضوعات این همایش می‎توان به امکان‌سنجی پیگیری حقوقی مقابله با تروریسم تکفیری و نهادهای بین‌المللی، نقش حقوقی تعهدات و مرزها و حقوق بین‌المللی، بررسی تطبیقی فتاوای مراجع شیعی و سنی در مقابله با جریان‌های سلفی، راهکارهای فقهی و حقوقی در مبارزه با تفکر تکفیری اشاره کرد همچنین نقش رسانه در مبارزه با جریان‌های تکفیری، گفتمان سلفی و بازتاب آن در رسانه‌های خبری جهان، جریان‌های تکفیری شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های نوین، بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر رویگردانی جوانان از جریان‌های تکفیری، نقش «آتش به اختیار فرهنگی» در ایجاد تنفر از جریان‌های تکفیری، سنجش میزان درک جوامع اسلامی از جریان‌های تکفیری، بررسی نقش جریان‌های آگاهی‌بخش در کاهش‌ گرایش به جریان‌های تکفیری و گسترش جریان‌های تکفیری و بحران آوارگی و مهاجرت از موضوعات این همایش ملی است.

همچنین موضوعاتی مثل علل روانشناختی گرایش به جریان‌های سلفی، پیامدهای روانشناختی عضویت و جدایی افراد از گروه‌های سلفی، راهکارهای روانکارانه در گاهش گرایش به تکفیرگرایی، عوامل اقتصادی مؤثر بر گروه‌های تکفیری، ظرفیت‌های اقتصاد مقاومتی در مبارزه با جریان‌های تکفیری، بررسی نحوه جلوگیری از حمایت‌های مالی گروه‌های تکفیری، نفت و نقش سلفی‎ها و اقتصاد سیاسی داعش از دیگر موضوعات این همایش ملی است.

حسن مروتی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد در این همایش با اشاره به نقش علمای دین در کاهش تکفیر، اظهارکرد: علمای دین در تعدیل اندیشه تکفیری مهم‌ترین نقش را داشتند.

وی با اشاره به ریشه‌کن شدن داعش توسط جبهه مقاومت و رزمندگان اسلام، اظهارکرد: تکفیر نسبت دادن کفر به افرادی‌که پیش از این در زمره مسلمانان به شمار می‌رفتند.

وی با اشاره به نقش عالمان دینی در کاهش تکفیر، گفت: عالمان دینی در تعدیل اندیشه تکفیری تلاش کردند و نسبت دادن بی دلیل کفر به مسلمانان را مستوجب تعزیر می‌دانند.

مروتی ملاک اسلام و کفر را شهادت به وحدانیت پروردگار متعال دانست و گفت: با از بین رفتن داعش توسط جبهه مقاومت و رزمندگان اسلام، اتحاد مسلمانان بیشتر شد.

رئیس دانشگاه آیت‌الله بروجردی با اشاره به نقش‌آفرینی رزمندگان اسلام در نابودی داعش، افزود: رزمندگان عراق و سوریه و ایران در نابودی داعش مهم‌ترین نقش را داشتند.

وی با بیان این‌که داعش با اصل اسلام مشکل داشت، اظهارکرد: داعش به دنبال تخریب بقاع متبرکه و اماکن مقدس ائمه‌اطهار(ع) در عراق و سوریه بود.

انتهای پیام

نظر شما