شناسهٔ خبر: 29460909 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نفس هاي صنعت نشر به شماره افتاده است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - از کنار کتابفروشي ها رد مي شويم، ويترين هايي با کتاب هايي در زمينه هاي مختلف چشم نوازي مي کنند اما فضاي کم رونق و نبود مشتري، نشان از رکود کتاب و کتابخواني دارد.
از کنار کتابفروشي ها رد مي شويم، ويترين هايي با کتاب هايي در زمينه هاي مختلف چشم نوازي مي کنند اما فضاي کم رونق و نبود مشتري، نشان از رکود کتاب و کتابخواني دارد.
به گزارش شارا به نقل از ايرنا، صنعت نشر ايران از رمق و رونق افتاده است. تيراژ پايين، کيفيت نازل فرم و محتواي آثار در کنار نبود سياستگذاري هاي منسجم و مشخص در اين زمينه، نفس هاي صنعت نشر را به شماره انداخته است.
البته اين ها تنها بخشي از معضلاتي است که بر ميزان پايين مطالعه اثرگذاشته است. در واقع آمار نااميدکننده کتابخواني در ايران را بايد از دريچه هاي مختلف مورد توجه قرار داد.
از آنجايي که مطالعه سطح آگاهي عمومي را ارتقا داده و نقش مهمي در تقويت تعهد و مسئوليت اجتماعي دارد. کتابخواني علاوه بر گسترش دايره اطلاعات عمومي و عمق بخشي به انديشه افراد، قوه استدلال و تخيل را تقويت مي کند. بر اين اساس بررسي تطبيقي و مقايسه اي نسبت مطالعه با توسعه يافتگي داراي رابطه اي توامان است.
بررسي وضعيت نشر و وضعيت کتاب و کتابخواني در ايران را بايد در چارچوب عوامل چندگانه مورد تحليل و بررسي قرار داد. در اين زمينه در ايران به ذکر چند نکته مي پردازيم؛
1-بخشي از مشکل صنعت نشر ايران، زمينه ساختاري دارد و بخشي ديگر به بحث کارگزاري بازمي گردد. به اين معنا که مشکل صنعت نشر مربوط به چند سال نيست بلکه داراي سابقه چند دهه اي است. بر اين اساس با اصلاح ساختارهاي اين حوزه مي شود اميدوار بود که بتوان حرکت رو به رشدي را شاهد باشيم. البته در يک نگرش عميق و همه جانبه بايد گفت که عوامل اجتماعي، اقتصادي و سياسي بر چالش‌هاي حوزه نشر تاثير‌گذار هستند. از اين رو به نظر مي رسد نيازمند طرح هايي در راستاي دميدن جاني تازه به صنعت نشر کشور هستيم تا حداقل همين ميزان مخاطبان خود را نيز از دست ندهد.
همچنين سياستگذاري هاي ضعيف، مديريت هاي ناپايدار، فقدان برنامه هاي بلند مدت و پويا و تعداد پايين کتابخانه هاي عمومي از ديگر علت ها به شمار مي آيد.
2-يکي از مهمترين عوامل رونق يا رکود صنعت نشر به اقتصاد باز مي گردد. در اقتصاد نشر چهار بخشِ نگارش شامل مولف و مترجم، توليد يا ناشر، عرضه شامل پخش و توزيع کتاب و مخاطبان نقش دارند. بر همين اساس توجه به اين چهار بخش به صورت تخصصي براي توسعه و رشد اقتصاد نشر امري گريزناپذير است.
در حال حاضر افزايش قيمت کاغذ، اقتصاد نيم بند صنعت نشر را با تهديدهاي بسياري مواجه ساخته است تا جايي که افراد کتابخوان نگران آنند که با افزايش قيمت کتاب ديگر نتوانند کتاب بخرند. به ويژه آن که دانشجويان مشتري هاي اصلي کتاب به حساب مي آيند و افزايش قيمت ها، آنها را از خريد بازمي دارد. در واقع ناشران توان انتشار کتاب را ندارند و مولفان و نويسندگان نيز به دليل تيراژ پايين کتاب و نبود گردش مالي مناسب از حق تاليف يا ترجمه برخوردارند.
3-يکي ديگر از عوامل مهم نابساماني در عرصه نشر و کتاب به ضعف محتواي آثار باز مي گردد. مروري بر آثار منتشر شده طي سالهاي اخير گوياي آن است که در کنار مشکلات ساختاري، محتواي آثار به شدت افت کرده است. براي نمونه در زمينه ترجمه آثار، نقاط ضعف بسياري را شاهد هستيم. همچنين برخي از آثار با چندين ترجمه به بازار نشر عرضه شده اند که حتي تفاوت در نام و عنوان کتاب ها، مخاطبان را به اشتباه مي اندازد.
در واقع در زمينه ترجمه آثار به جز معدودي از مترجمان، آثار ترجمه شده از استاندارهاي لازم برخوردار نيستند و نمي توان چارچوب مشخص و منسجمي را در زمينه ترجمه مشاهده کرد.
4-از ديگر عوامل ايجاد نابساماني در عرصه نشر، قاچاق کتاب و چاپ غيرمجاز آثار است. اين مساله که به دليل سودجويي عده اي فرصت طلب دنبال مي شود، منجر به ناديده انگاشتن حق و حقوق ناشران و مولفان مي شود. اين معضل طي سال هاي گذشته روند صعودي به خود گرفته تا جايي که صداي اهالي نشر و نويسندگان درآمده است. البته طي هفته هاي گذشته شاهد برخورد جدي با اين معضل بوديم و بسياري از انبارهاي کتاب قاچاق شناسايي شد و با عوامل آنها برخورد شد.
5-يکي از عوامل کاهش مطالعه، رونق فضاي مجازي و شبکه هاي اجتماعي است که تا حدودي بر ميزان مطالعه تاثير گذاشته است. هر چند که اين مساله نتوانسته به صورت کامل بر سطح مطالعه اثر مستقيم بگذارد اما بي تاثير نبوده است.
همچنين فرهنگ شفاهي در ميان ايرانيان نيز خود عامل ديگري است که منجر به اين شده که افراد کمتر به سمت مطالعه و کتابت بروند.
6- به نظر مي رسد ارائه برنامه هاي کوتاه مدتي همچون يارانه کتاب و اجراي طرح هاي موفقي مانند تخفيف هاي فصلي کتاب و برنامه هاي ميان مدتي همچون حمايت مالي از ناشران و کتابفروشان و در برنامه ريزي هاي بلندمدت از طريق تقويت کتابخانه هاي عمومي بتواند صنعت نشر را به جايگاه واقعي اش بازگرداند.
بنابر اين بدون داشتن نقشه راهي مشخص و راهبردي منسجم دستيابي به موفقيت در عرصه نشر و کتابخواني کمتر امکان تحقق دارد.

اضافه نمودن به: `Share/Save/Bookmark`
نظر شما:
نام:
پست الکترونيکي:
نظر

کد امنيتي:

پربيننده ترين مطالب روابط عمومي
` جايگاه از بالا به پايين در فضاي روزنامه نگاري علم ما وجود دارد
` در کار خود بهترين باشيد
` مقاله/ برنامه ريزي بر پايه سناريو ، چراغ راه يک روابط عمومي موفق
` توديع و معارفه رئيس جديداداره روابط عمومي سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي
` ترابي، مدير امور مشتريان و روابط عمومي بانک صنعت و معدن شد
` 10 نکته کاربردي درباره اندازه گيري و ارزيابي روابط عمومي
` مدير جديد روابط عمومي انجمن هاي اسلامي دانش آموزان منصوب شد
` 2 پيام رسان بومي مورد حمايت بيشتر دولت قرار مي گيرند
` بازديد رئيس مرکز روابط‌عمومي وزارت ارشاد از ستاد انتخابات نماينده مديران مسئول ارتباطات و رسانه
` طعم شيرين روزنامه‌نگاري و نويسندگي



مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومي
مديريت
رويدادها
روابط عمومي ايران
کتابخانه
تازه هاي شبکه
آخرين رويدادها
فن آوري هاي نو
تبليغات و بازاريابي
ايده هاي برتر
بادپخش صوتي
گزارش تصويري
پيشنهادهاي کاربران
اخبار بانک و بيمه
نيازمندي ها
خدمات
خبرنگار افتخاري
بخش اعضا
دانلود کتاب
پيوندها
جستجوي پيشرفته
موبايل
آر اس اس
بخشنامه ها
پيشکسوتان
لوح هاي سپاس
پيام هاي تسليت
مناسبت ها
جملات حکيمانه
پايان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب اين سايت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به شارا است
info@shara.ir
خبر فوري: فراخوان دومين همايش بررسي نقش روابط عمومي در صنعت بانکداري

برچسب‌ها:

نظر شما