شناسهٔ خبر: 29460531 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

عراقچی:

حفظ شرایط کنونی از سوی اروپایی‌ها برای حفظ ایران در برجام قابل دوام نیست

خبرگزاری میزان- معاون سیاسی وزیر امور خارجه،گفت: حفظ شرایط کنونی از سوی اروپایی‌ها برای حفظ ایران در برجام قابل دوام نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزان، عباس عراقچی طی سخنانی در چهارمین دوره از همایش بین‌المللی «نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران»، اظهار کرد:کشور‌های اروپایی و بقیه اعضای برجام برای حفظ اعتبار بین‌المللی خود باید شرایط را برای تأمین منافع جمهوری اسلامی ایران از برجام مهیا کنند.

وی گفت: برجام یک توافق امنیتی است که در صورت مواجه شدن با مشکل، امنیت اروپا را با مشکل مواجه می‌کند و اگر آمریکا فکر می‌کند غرب آسیا بدون برجام منطقه امن تری است می‌تواند این گزینه را امتحان کند.

آنطور که خبرگزاری صداوسیما گزارش داده است،معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه منطقه غرب آسیا هم اکنون با مجموعه‌ای از عوامل ناامنی مواجه است، افزود:​ اروپا باید به این سؤال پاسخ دهد که آیا تاب تحمل اضافه شدن یک بحران هسته‌ای در منطقه و موج جدید پناهندگان و تروریست‌ها را دارد یا خیر.

عراقچی گفت: هر چند تحریم‌ها برای ایران هزینه‌هایی به همراه دارد، اما قطعاً هزینه اروپایی‌ها بسیار سنگین‌تر خواهد بود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بازیگر موفق منطقه‌ای و تجربه موفق در مبارزه با تروریسم و برخورداری از توانمندی دفاعی شرایط کنونی را پشت سر خواهد گذاشت و ایران با سربلندی از شرایط کنونی گذر خواهد کرد.

معاون وزیر امور خارجه، خروج آمریکا از برجام را نقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانست و گفت: برجام به تصمیم شورای امنیت تبدیل شده است و آن شورای امنیت این توافق نامه را تحولی بنیادین در تعامل ایران با این نهاد بین المللی می‌داند این در حالی است که آمریکا به عنوان رئیس شورای امنیت تشکیل جلسه می‌دهد و از دیگر اعضای این شورا می‌خواهد قطعنامه شورای امنیت را نقض کنند و خاطیان را تهدید به تحریم می‌کنند.

عراقچی افزود: فشار‌های خزانه داری آمریکا به شرکت‌های اروپایی برای خارج شدن از ایران، عملا حاکمیت اروپا را زیر سؤال می‌برد و اروپایی‌ها امروز نه فقط در صدد حفظ برجام بلکه به دنبال حفظ حاکمیت خود هستند.

وی شرایط کنونی را برای پشت سر گذاشتن تحریم‌های آمریکا شرایطی آسان‌تر از شرایط پیش از برجام توصیف کرد و گفت: آن زمان همه جامعه جهانی ایران را به دنبال سلاح هسته‌ای می‌دانست و یک اجماع بین المللی علیه ایران شکل گرفته بود و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد بر علیه ایران اجرایی شده بود، اما در شرایط کنونی آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در ۱۳ گزارش اخیر خود ایران را پایبند به تعهدات خود اعلام کرده است و متحدان آمریکا این کشور را در تحریم‌ها همراهی نمی‌کنند و در چنین شرایطی اگر بتوانیم انسجام ملی را حفظ کنیم به راحتی شرایط کنونی قابل گذر است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تأکید کرد: تحریم آمریکا هر چند هزینه‌هایی برای ایران خواهد داشت، اما این گونه نیست که بتواند ایران را به زانو در آورد و کسی در ایران دست خود را در برابر آمریکا بالا نخواهد برد.

انتهای پیام/

نظر شما