شناسهٔ خبر: 29459910 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

پالایشی‌ها بورس را نجات دادند/ شاخص تا پایان هفته در چه کانالی قرار می‌گیرد؟

امروز شاخص کل بورس با افزایش 2258 واحدی در رقم 175 هزار واحد جای گرفت، چه عاملی باعث رشد امروز بازار سرمایه شد؟

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از ریزش ۵ هزار واحدی شاخص در روز گذشته، امروز دوشنبه (۲۸ آبان‌ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به ۵۵۲۶ میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش ۲۲۵۸ واحدی در رقم ۱۷۵۸۱۶ هزار واحد جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به ۴۰۷۹ میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش ۳۰ واحد در رقم ۱۹۱۰ جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای خریخت، قشرین، پاسا، فنوال، خاهن، آپ، سایپا و خودرو صفوف خرید تشکیل شد و در فرابورس نماد کگهر، شبصیر، قشیر صفوف خرید بودند.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «شپنا، پارس، فولاد، شبندر، پارسان» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «وبملت، بترانس، دعبید، فباهنر، خساپا» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وبملت، خساپا، تاپیکو، فولاد، ومعادن» بود و نمادهای «شپنا، وتجارت، بکام، بسویچح، شاراک» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

به گفته فعالان بازار سرمایه، درجریان معاملاتی دو روز ابتدایی هفته جاری، شاخص کل بورس تحت تاثیر عواملی چون ریزش قیمت‌های جهانی به ویژه افت قیمت نفت، کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، عرضه اولیه سنگین نماد کگهر در روز شنبه و تقاضای ۴۰۰ میلیونی برای نماد کگهر در فرابورس و تشکیل صف‌های سنگین فروش نمادهای شاخص ساز در روز یکشنبه بیش از هشت هزار واحد فروریخت و صنایع بانکی، فلزی، پتروشیمی و پالایشی بیشترین نقش را در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند، به طوری که نمادهای وبملت، وتجارت و خساپا بیشترین حجم عرضه سهام را در بازار به خود اختصاص دادند، اما بورس امروز بالاخره سبز رنگ شد و تقاضای خوب حمایتی در اول وقت جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه برای نمادهای وبملت، و تجارت، سایپا و خودرو بسیار جالب بود.

رسیدن شاخص به قله ۱۸۰ هزار واحد تا پایان سال

محمد باقر خادمی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: روند صعودی شاخص کل بورس و معاملات مثبت بازار سرمایه پیش‌بینی می‌شد، اما امروز بازار مدیون پالایشی‌ها شد، به طوری که در چند روز گذشته به حدی قیمت سهام پالایشی‌ها به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت و تشکیل صف‌های سنگین فروش پایین آمد که از نظر قیمتی خرید سهام پالایشی‌ها ارزنده بود، اما مابقی نمادها همچنان سردگم هستند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا این رشد تا پایان هفته ادامه پیدا می‌کند؟ تصریح کرد: بعید می‌دانم که رشد شاخص کل بورس تا پایان هفته ادامه پیدا کند و پیش‌بینی می‌کنم که شاخص در کانال ۱۷۵ هزار واحد قرار گیرد. طبق پیش‌بینی هفتگی بورس روند شاخص کل بورس در هفته جاری نزولی شد، اما روند شاخص هم‌وزن متعادل است.

خادمی در پاسخ به این سوال که شاخص درحال حاضر در کانال ۱۷۸ هزار واحدی قرار گرفته است، آیا رسیدن شاخص به قله ۲۴۰ هزار واحدی محقق می‌شود؟ افزود: آیتم‌های بسیاری می‌توانند این عدد را جابجا کنند، اما در مجموع به نظرم شاخص پایان سال در محدوده ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار واحد قرار می‌گیرد.

روند شاخص همچنان صعودی نیست

همچنین ایمان رئیسی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: پیش‌بینی کردم که شاخص کل بورس حمایت خوبی در کانال ١٧١ هزار واحد دارد و احتمالا از این نقطه برگردد، اما امروز شاخص به کانال ۱۷۱ هزار واحد نرسید و از کانال ۱۷۳ هزار واحد حرکت رو به بالای خود را شروع کرد، اما تا زمانی که شاخص از کانال ۱۸۰ هزار واحد عبور نکند این روند صعودی نخواهد بود و رسیدن شاخص به قله ۲۴۰ هزار واحدی محقق نخواهد شد.


نظر شما