شناسهٔ خبر: 29459782 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اخراجی نقد شد

ایلام - ایرنا - نشست نقد و بررسی رمان اخراجی نوشته شاهدخت حیدری، عصر یکشنبه در سالن جلسات مجتمع فرهنگی هنری ارشاد ایلام برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا برخی فعالان و کارشناسان ادبیات داستانی استان ایلام در این نشست به نقد و تحلیل اخراجی پرداختند.
اخراجی که سال 93 در 200 صفحه و در 2 هزار جلد توسط انتشارات سوره‌های عشق منتشر شد در واقع رویکرد قصه ای به یکی از تلخ ترین نسل کشی های تاریخ قرن بیستم منطقه است جنایتی غریب که با عنوان کلیشه ای 'معاودین عراقی ' داغ و درد های بسیاری از تیر جنایت بعثی در ان مستتر است.
خداداد ابراهیمی نویسنده و مترجم در این نشست از 'اخراجی' به عنوان متنی که بیشتر در ژانر خاطره نویسی و نه رمان قرار می گیرد نام برد و گفت: اخراجی پیش از آنکه یک رمان و یا داستان باشد خاطره ای بلند است، خاطره ای که در عراق آغاز می شود و شخصیت هایش در دوران حکومت حسن البکر و صدام حسین به سر می برند، ناسازگاری حکومت با این شخصیت ها که ایرانیان مقیم عراق به حساب می آیند، باعث می شود تا به ایران مهاجرت کنند، اشخاصی که ما به آنها معاودین می گفتیم و در تاریخ شهرهای مرزی ایران، سهم بسزایی در ایجاد مشاغل فنی و اقتصاد این شهرها داشتند.
وی ادامه داد: متن رمان اخراجی معمولی و ساده است، از این رو بدون ژست های متداول در نویسندگی با این کار مخاطبین خود را گسترش می دهد، در حقیقت این اثر فاقد دیالوگ ها و پاراگراف های پیچیده است و در یک کلام از تغییرات زبانی در مسیر داستان به دور است.
وی با تاکید بر اینکه این اثر باید مجددا ویراستاری شود شاخص های فرهنگستان ادب در آن رعایت نشده، افزود: پیشنهاد می کنم که ناشران پیش از انتشار هر اثری، به نقد و بررسی بپردازند تا با این کار هم کیفیت کار نویسنده را بالا ببرند و هم رضایت مخاطبین بیشتری را کسب کنند
حسین شکربیگی دیگر منتقد این نشست اظهار کرد: در استان ایلام نویسندگانی که در حوزه داستان نویسی دفاع مقدس مشغول به کار هستند، کمتر در جلسات انجمن داستان و یا کارگاه های آموزشی دیده می شوند، به نظرم باید برای بهتر نوشتن و تولید یک اثر با کیفیت این اشخاص در جلسات کارگاهی شرکت کنند تا آثارشان مورد نقد و بررسی قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه جنگ تم اصلی بسیاری از شاهکارهای ادبی جهان بوده و از نویسندگان روس گرفته تا آمریکا در آثارشان از این مضمون بهره برده اند، گفت: برخی از داستان نویس ها در ایران، تصور می کنند که پرداختن به جنگ تحمیلی اثرشان را سفارشی و حکومتی جلوه می دهد، در حالی که این مسئله به نهادهایی بر می گردد که از تولید آثار کلیشه ای و شعاری فراتر نرفته اند و انعطافی در تولید آثار مختلف ندارند.
شکربیگی درباره ترکیب های شاعرانه در رمان اخراجی بیان کرد: معمولا کلمات موزون و شاعرانه برای یک داستان و یا رمان ضعف به حساب می آید و در روایت خدشه وارد می کند، بهتر این است که ما در داستان از حادثه بنویسیم و تمام تلاش ما صرف نمایش دادن جزییات داستان به مخاطب شود.
شکربیگی اظهار کرد: نهادهایی که در حوزه داستان دفاع مقدس اثر تولید می کنند، نویسندگان و مولفان را به سمت کارگاه های آموزشی سوق دهند و از سوی دیگر گروه هایی برای کارشناسی آثار تعیین کنند تا ما با آثار سطحی و کلیشه ای مواجه نشویم.
این نشست از سوی معاونت فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام و موسسه عصر پیام ایلام برگزار شد.
به گزارش ایرنا ، رمان اخراجی برای کسانی که دوران دفاع مقدس در شهر و فضای فرهنگی و اجتماعی ایلام زبسته اند تداعی گر خاطراتی نوستالژیک است .
روایت مواجهه لایه های مختلف اجتماعی که موقعیت سیاسی - جغرافیایی ' مرز نشین بودن دهه های طولانی سرنوشت انان را رقم زده از ذهن و زبانی زنانه از مشخصه های اخراجی است.
اخراجی ها تداوم روایت خاطرات همواره خونچکان نسل کشی فیلی های است که برخلاف ساحت ادبیات در حوزه اجتماعی منطقه عمدتا هویت و ذهن و زبانی زنانه دارد.
بانوانی که به عنوان مادر ، همسر و یا خواهر و فرزند از مظلومیت شهروندان درجه دوم در بند بی رحم ترین حاکمیبت ها می گویند.
شاهدخت حیدری به عنوان کسی که در دوران دفاع مقدس در حوزه فرهنگ و آموزگاری فعالیت داشته است و دفاع مقدس و حوزه فرهنگ تجربه زیسته وی هستند خیلی با انجمن ها و محفل های ادبی و قصه نویسی و فعالان این حوزه دستکم درمحدوده استان ایلام مرتبط نیست.
«شاخه ای از یاس» و «نفس های یک قهرمان»دیگر آثار ادبی شاهدخت حیدری هستند.
6034

نظر شما