شناسهٔ خبر: 29459587 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

دست و پازدن ریاض برای کاهش فشارها/ باج دهی به آنکارا

ریاض در این برهه زمانی از طرف محافل بین المللی برای قتل «جمال خاشقجی» تحت فشار است می خواهد اجلاس شورای همکاری خلیج فارس را با حضور قطر در کشور خود برگزار کند؛ به نظر می رسد یک باج دهی به آنکارا باشد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: «الخلیج اون لاین» گزارش داد: «خالد الجارالله» وزیر امور خارجه کویت در اظهارات مطبوعاتی اعلام کرد که اجلاس شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس قرار است روز 9 دسامبر در ریاض با حضور همه کشورهای عضو از جمله قطر برگزار شود و این مسئله امیدوار کننده است.

در همین راستا، روزنامه الرای کویت به نقل از منابع آگاه گفت: این اجلاس با حضور همه کشور عضو یا نمایندگان آنها برگزار می شود، بدون اینکه سطح این نمایندگان مشخص شود.

این منابع امیدوارند که اجلاس آتی صفحه جدیدی در روابط بین کشورهای عربی حوزه خلیج فارس باز کند و به خصوص که منطقه در آستانه تشدید تحولات منطقه ای است که به وحدت کلمه و اتحاد نیاز مبرم دارد.

 این منابع اعلام کردند که تلاش های مضاعف برای رسیدن به نقاط مشترک می تواند پایانی به بحران خلیجی باشد.

این منابع همچنین امکان برگزاری نشست های و دیدارهای مقدماتی قبل از اجلاس را بعید ندانستند، به طوری که معتقدند که احتمال دارد که این نشست ها و دیدارها بدون اعلام بین مسئولان عالی رتبه کشورهای عضو برای تدوین پیش نویس توافقنامه برای مرحله آتی انجام گیرد.

همه کشورهای عضو در شورای همکاری خلیج فارس در این اجلاس حضور یافت و این مسئله پس از ارسال پیام شفاهی «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان به «شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت رقم خورده است.

این اجلاس در زمانی برگزار می شود که منطقه خلیج فارس در نتیجه اقدام عربستان، امارات، بحرین و مصر در قطع روابط دیپلماتیک با قطر و توقف تردد دریایی، زمینی و هوایی این کشور با امارات که در پنجم ژوئن 2017 رخ داد، با تنش داخلی مواجه است و این امر به گسترش بحران سیاسی بین کشورهای مذکور و جنگ رسانه ای گسترده انجامید.

این چهار کشور، مقامات قطری را متهم به حمایت تروریسم و بی ثبات کردن منطقه کردند، اما قطر به شدت این اتهامات را نفی و آنها ادعاهای بی اساس دانست.

این درحالی است که عربستان و امارات از کشورهای حامی تروریسم و بی ثبات کردن منطقه هستند، چرا که حمایت های مالی ریاض به تروریستها در سوریه و اقصی نقاط جهان و همچنین حضور غیرقانونی نظامیان این کشورها در یمن و کشتارصدها غیرنظامی نشان از آن دارد که ریاض و متحدانش برای تحت فشار قرار دادن قطر دست به این اقدام زده اند؛ زیرا دوحه در آن برهه تلاش داشت تا روابط خود با ایران را بهبود ببخشد و این امر باعث ناخشنودی ریاض و تیرگی روابطش با دوحه شد و مقامات سعودی برای نشان دادن قدرت خود و نفوذ خود در منطقه به اعمال تحریم هایی ضد قطر دست زدند که متحدانش این کشور را در این امر کمک کردند.  

اگرچه در آن زمان، کویت تلاش های میانجیگرانه ای را برای حل این بحران انجام داد، اما نتیجه به قابل ملاحظه ای نرسید.

شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر کویت در شش نوامبر جاری در خطابه ای؛ ادامه این بحران را نشان دهنده شکست شورای همکاری خلیج فارس در تحقق اهدافش است.

به نظر می رسد که ریاض به علت تحت فشار بودن درباره مسئله پرونده قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستان می خواهد با برقراری ارتباط دوباره با قطر به آنکارا باج دهد؛ چرا که مقامات سعودی از مقامات ترک خواسته بودند در صورت عدم ادامه رسیدگی به این پرونده روابط خود را با قطر ازسرمی گیرند و تحریم ضد این کشور را برخواهند داشت.

 برهمین اساس؛ این اقدام مقامات سعودی برای برگزاری اجلاس شورای همکاری با حضور قطر در راستای کاهش فشارهای بر ریاض انجام می گیرد و می خواهد حسن نیت خود را در معامله به ترکیه نشان دهد تا شاید بتواند از این مهلکه بگریزد.

اما این مسئله همچنان به قوت خود باقی است که آیا مقام یا نماینده ای از قطر در این اجلاس شرکت خواهد کرد و دوحه دوباره دستان ریاض را می فشارد و به این بحران خلیجی پایان خواهد داد؟ یا دوحه از این موقعیت برای ضربه ریاض استفاده می کند؟

برچسب‌ها:

نظر شما