شناسهٔ خبر: 29459568 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

تحصیل ۱۴۸ هزار دانش‌آموز معلول در کشور

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، مجید قدمی در نخستین کنفرانس ملی دارای معلولیت که صبح امروز با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، انوشیروان محسنی بندپی سرپرست سازمان تامین اجتماعی و حسین نحوی‌نژاد معاون امور توانبخشی بهزیستی کشور برگزار شد اظهار کرد: خوشبختانه در کشور ما سازمان آموزش و پرورش استثنایی تشکیل شده است و خدمات خوبی را نیز ارائه کرده است.

وی تصریح کرد: این سازمان خدماتی را برای آن دسته از دانش‌آموزانی که نیاز ویژه دارند ارائه می‌کند.رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: علیرغم اینکه بر اساس مصوبه مجلس ما 70 سال است که خدمات آموزشی به معلولان ارائه می‌کنیم اما با تشکیل سازمان اشاره شده خدمات معلولان با سرعت بیشتری به این افراد ارائه می‌شود.

قدمی ادامه داد: البته بنده به عنوان معلم این دانش‌آموزان زبانم نمی‌چرخد که بگویم دانش‌آموزان دارای معلولیت و از واژه دانش‌آموزان ویژه استفاده می‌کنم و ما سعی کرده‌ایم از خدمات آموزشی، حمایتی، درمانی به این دانش‌آموزان ارائه کنیم.این افراد در شرایط خاص قرار گرفته‌اند و باید آنها را درک کنیم و در حال حاضر 150 هزار دانش‌آموز ویژه در مدارس استثنایی کشور خدمات آموزشی دریافت می‌کنند.

وی گفت: دانش‌آموزان ویژه شامل گروه‌های مختلف ناشنوایان، نابینایان، آسیب‌دیدگان ذهنی، روانی، معلولان جسمی حرکتی و اختلالات یادگیری و چند معلولیت هستند و این دانش‌آموزان در بیش از 1560 مدرسه مشغول به تحصیل هستند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: برنامه‌های متعددی برای دانش‌آموزان با نیاز ویژه پیش‌بینی شده است که از 148 هزار دانش‌آموز اشاره شده، بیش از 78 هزار نفر از آنها در مدارس خاص و حدود 70 هزار نفر از آنها نیز در سیستم آموزش تلفیقی و فراگیر مشغول آموزش هستند. ما اعتقاد داریم که معلولیت مشکل فرد نیست مشکل جامعه است و ما باید فضایی ایجاد کنیم که این دانش‌آموزان در مدارس عادی و در کنار دانش‌آموزان عادی ادامه تحصیل دهند.

وی افزود: در ارتباط با بچه‌های آسیب دیده ذهنی با توجه به شرایط آنها ما هنوز نتوانستیم این افراد را در نظام فراگیر مشغول به تحصیل کنیم که امیدواریم در این زمینه در آینده اقداماتی انجام شود.

وی گفت: سال گذشته حدود 200 هزار نفر از اولیا در کلاس‌های آموزشی برای دانش‌آموزان با شرایط ویژه شرکت کردند که از این تعداد 30 هزار نفر پدران بودند.
قدمی افزود: ما در سازمان آموزش و پرورش استثنایی یک شورای اداری داریم که وزیر آموزش و پرورش و 6 نماینده از وزارتخانه‌های مختلف و همچنین نماینده اولیاء در آن عضویت دارند و تمامی برنامه‌ها در این شورا پیش‌بینی و اجرا می‌شود.

وی با اشاره به طرح سنجش برای دانش‌آموزانی که وارد مدرسه می‌شوند، گفت: بیش از یک سال است که این طرح در حال اجراست و بچه‌هایی که دارای اختلالات هستند شناسایی می‌شوند که سال گذشته یک میلیون و 400 هزار نفر در این طرح شرکت کردند که خروجی آن معرفی 8 هزار دانش‌آموز با شرایط ویژه بود که البته از این تعداد از یک میلیون و 400 هزار دانش‌آموز حدود 60 هزار دانش‌آموز مشکل دیر آموزی داشتند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: بودجه امسال سازمان استثنایی کشور 950 میلیارد تومان بوده است و این در حالی است که ما 23 هزار نیروی انسانی در 1560 مدرسه داریم و برای 148 هزار دانش‌آموز خدمت‌رسانی می‌شود که به طور میانگین برای هر دانش‌آموز 7 میلیون و 500 هزار تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

قدمی گفت: هزینه تحصیلی دانش‌آموزان با شرایط ویژه 4 برابر بیشتر از دانش‌آموزان عادی است. ضمن اینکه علاوه بر هزینه‌های تحصیلی هزینه‌های دیگری از جمله تامین سمعک، جراحی و ... دانش‌آموزان با شرایط ویژه را پرداخت می‌کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما