شناسهٔ خبر: 29459389 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

موگرینی: نمی‌توانیم برای راه‌اندازی کانال مالی با ایران تاریخ مشخص کنیم

«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قبل از آغاز نشست وزرای خارجه این اتحادیه درباره مسائلی که در دستور کار این نشست قرار دارند صحبت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش تسنیم، «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قبل از آغاز نشست وزرای خارجه این اتحادیه درباره مسائلی که در دستور کار این نشست قرار دارند صحبت کرد.

موگرینی در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره اقدامات کشورهای اروپایی برای راه‌اندازی کانال ویژه تسهیل مبادلات مالی با ایران با بیان این ادعا که تلاش‌ها برای راه‌اندازی این مکانیسم در جریان هستند گفت که نمی‌تواند تاریخی برای آن مشخص کند. وی علی‌رغم این گفت این ساختار «به زودی» راه‌اندازی می‌شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به سوال «لاورنس نورمن»، خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال مبنی بر اینکه راه‌اندازی این ساختار در روزهای آینده اعلام می‌شود یا در هفته‌های آینده، پاسخ نداد.

پیش از این کشورهای اروپایی گفته بودند قصد دارند این ساختار ویژه را چند روز پیش از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران در روز 5 نوامبر (14 آبان‌ماه) راه‌اندازی کنند. کشورهای اروپایی گفته‌اند این مرکز قرار است به تسهیل مبادلات مالی با ایران کمک کند.

در روزهای گذشته رسانه‌ها گفته‌اند هیچ کشوری تا کنون برای میزبانی مکانیسم ویژه مالی ایران و اروپا اعلام آمادگی نکرده است. کشورهای اروپایی در تلاش بوده‌اند اتریش و لوکرامبورگ را برای میزبانی آن متقاعد کنند اما این کشورها هم درخواست‌ها در این باره را رد کرده‌اند. 

موگرینی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا در جلسه امروز درباره ادعاهای دانمارک علیه ایران هم بحث خواهد شد  گفت که درباره این موضوع در روزی که ادعاهای دانمارک مطرح شده با وزیر خارجه این کشور صحبت کرده است.

وی تصریح کرد با مقام‌های ایرانی به صراحت درباره مسائل مربوط به امنیت اروپا گفت‌وگو می‌کند. او ادعاهای دانمارک را مهم خواند اما گفت بایستی بین این موضوع و توافق هسته‌ای برجام تمایز قائل شد. موگرینی گفت اتحادیه اروپا کاملاً از این توافق هسته‌ای حمایت می‌کند. 

نظر شما