شناسهٔ خبر: 29459376 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس انجمن دیابت استان همدان:

دیابت در بانوان شایع‌تر است

نمایندگی همدان

رئیس انجمن دیابت استان همدان با بیان اینکه دیابت یکی از بیماری‌های مزمن و خطرناک است که باید از شیوع و ابتلا به آن جلوگیری کرد، گفت: دیابت در بانوان شایع‌تر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، معین توکلی دوشنبه 28 آبان در همایش روز جهانی دیابت همدان، اظهار کرد: اضافه وزن و چاقی که معمولا در بانوان شایع است و با توجه به اینکه یکی از انواع دیابت، دیابت بارداری است، این بیماری در بانوان شایع‌تر و بیشتر است که باید بیش از افراد دیگر نگران و مراقب سلامتی خود باشند.

وی بیان کرد: دیابت مجموعه‌ای از اختلالات متابولیک است که تمامی قسمت‌های مختلف بدن را درگیر می‌کند و نشانه‌های آن از سایر بیماری‌های مزمن و واگیردار بیشتر است که به راحتی پس از تشخیص به موقع می‌توان آن را درمان و یا مدارا کرد.

توکلی با بیان آمار افراد مبتلا به دیابت در سطح کشور عنوان کرد: براساس آمار موثق حدود 4 میلیون و 600 هزار نفر مبتلا به این بیماری هستند که 60 درصد آنها از بیماری خود مطلع هستند و 50 درصد از این جمعیت تحت درمان و مداوا قرار گرفته‌اند و زندگی بدون عارضه‌ای دارند.

وی تصریح کرد: این بیماری به قدری حائز اهمیت است که 10 تا 12 درصد بودجه کشور به تأمین امکانات و تجهیزات این بیماری اختصاص داده شده که این نشان‌دهنده‌ اهمیت درمان دیابت برای مسئولان و بیماران است.

توکلی با اشاره به دیابت نوع 1 خاطرنشان کرد: متأسفانه این نوع از دیابت روش پیشگیری ندارد چرا که معمولا این نوع دیابت ارثی است که عوارض بد و خطرناکی را به دنبال دارد و به هیچ وجه نباید تزریق انسولین خود را قطع کرده و یا به تأخیر بیندازد.

وی ادامه داد: افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بیشتر از دیگر انواع دیابت است و 80 درصد از آنها دچار چاقی و اضافه وزن هستند که از سال 2010 بسیاری از کشورها در راستای جلوگیری و و ریشه‌کن کردن این بیماری اقدام کردند.

توکلی بیان کرد: از هر 3 بیمار قلبی 2 نفر از آنها مبتلا به دیابت هستند که اگر از تزریق انسولین خودداری کنند ممکن است وارد کمای دیابتی شوند و امکان بازگشت به زندگی بسیار کم است و این افراد باید در تمام لحظات چربی، فشار و قندخون خود را کنترل کنند.

وی با بیان اینکه انسولین برای افراد دیابتی مانند آب برای فرد تشنه است، تأکید کرد: تأخیر در تزریق انسولین می‌تواند موجب حملات قلبی و مغزی و یا خونریزی و نابینایی چشم شود بنابراین افراد مبتلا به دیابت به ویژه دیابت نوع 1 به هیچ عنوان نباید تزریق انسولین خود را متوقف سازند.

رئیس انجمن دیابت استان همدان در پایان از راه‌اندازی اتوبوس‌های دیابت خبر داد و گفت: به‌زودی اتوبوس‌های دیابت و تست قندخون در سطح شهر راه‌اندازی می‌شوند که با این کار، همدان به عنوان هفتمین شهر دارای اتوبوس‌های دیابتی شناخته می‌شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما