شناسهٔ خبر: 29459347 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کلینیک دیابت در همدان راه اندازی می شود

همدان- ایرنا- معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: کلینیک تخصصی دیابت هفته جاری در خیابان خضریان شهر همدان راه اندازی می شود.

صاحب‌خبر -

سعید بشیریان روز دوشنبه در همایش روز جهانی دیابت اظهار داشت: این کلینیک با هدف تشخیص دیابت، پیشگیری از شیوع آن و ارائه خدمات به مراجعه کنندگان دایر می شود.
وی بیان کرد: با توجه به اهمیت پیشگیری از بروز این بیماری اما همدان فاقد مرکز تحقیقات دیابت، انتظار می رود برای رفع این نقص اقدام شود.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان توضیح داد: وجود مرکزی برای تحقیقات درباره این بیماری می تواند زمینه ای برای پیشگیری و درمان دیابت شود.
بشیریان با بیان اینکه دیابت رو به افزایش است، ادامه داد: با افزایش سطح بهداشت و سلامت جامعه هر چند برخی بیماری های عفونی کنترل شده است اما بیماری های غیرواگیر و مزمن جایگزین آنها شدند.
وی اضافه کرد: علت بروز بسیاری از بیماری ها تغییر سبک زندگی است و طبق آخرین آمار تا پایان سال گذشته میلادی، 400 میلیون تن در جهان مبتلا به دیابت هستند که شمار زیادی از مبتلایان به این بیماری هنوز شناسایی نشدند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان از کاهش سن مبتلایان به دیابت خبر داد و گفت: دیابت نوع یک رو به گسترش بوده و یک میلیون نوجوان و کودک در جهان به این نوع دیابت مبتلا هستند.
بشیریان افزود: 11 درصد جمعیت بالای 25 سال ایران مبتلا به دیابت هستند و 25 درصد مبتلایان از بیماری خود خبر ندارند که این ناآگاهی موجب تشخیص دیررس و تاخیر در اقدامات درمانی و کنترل بیماری و بروز عوارض آن شده است.
وی با عنوان اینکه دیابت بار مالی زیادی به خانواده ها تحمیل می کند، گفت: دیابت مهمترین علت بیماری قلبی و عروقی، نارسایی کلیوی، بروز سکته و قطع عضو است.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: جدی گرفتن هشدارهای پزشک در کنار پذیرفتن بیماری، تلاش برای تغییر سبک زندگی و اصلاح تغذیه، در مدیریت و کنترل بیماری بسیار موثر است.
بشیریان اظهار داشت: مبتلا بودن حتی یک عضو خانواده به دیابت به ویژه والدین، موجب کاهش کیفیت زندگی شده و بر روی خانواده و فرد تاثیر منفی می گذارد.
وی پیشگیری را نخستین گام برای جلوگیری از بروز عامل خطر دانست و افزود: پیش از شکل گرفتن رفتار کودک باید نسبت به عادات غذایی کودک از جمله عادت ندادن فرزند به خوردن شیرینی اقدام کرد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: کم تحرکی و فعالیت فیزیکی اندک از دیگر علل بروز این بیماری است در حالیکه ساعت و مدت زمان پیش بینی شده برای ورزش در مدارس اندک بوده و حتی از این زمان هم برای جبران دیگر درس ها استفاده می شود.
بشیریان تاکید کرد: چنانچه بعد از تشخیص، بیماری کنترل شود به طور حتم احتمال بروز عوارض آن به شدت کاهش می یابد.
وی ادامه داد: همچنین پس از بروز عوارض شدید و قطع عضو و دیگر تبعات ناشی از آن، موضوع توانبخشی مطرح می شود تا میزان وابستگی فرد به دیگران کاهش یابد.
فدراسیون بین‌المللی دیابت و سازمان بهداشت جهانی در سال 1991 در پاسخ به رشد روزافزون دیابت در تمامی جوامع بشری، روز 14 نوامبر (23 آبان) را به نام روز جهانی دیابت نامگذاری کردند که شعار امسال آن «دیابت نگرانی هر خانواده» است.
7526/2090

نظر شما