شناسهٔ خبر: 29457455 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/گزارش/

تاج امیر، تاجِ امیری بر سر می‌نهد؟

نمایندگی لرستان

سد تاج امیر در بهمن 91 کلنگ‌زنی شد اما به سبب نبود ردیف اعتبار، پیشرفت فیزیکی آنچنانی نداشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سد تاج امیر بار دیگر سال 95 و در حالی‌که پنج درصد پیشرفت فیزیکی داشت، کلنگ‌زنی و  عملیات اجرایی از سر گرفته شد؛ طبق برنامه زمان‌بندی قرار بود این پروژه که جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی است دو ساله تکمیل شود اما تاکنون محقق نشده است.

سد تاج امیر پس از 18 ماه به ‌بهره‌برداری می‌رسد

در آبان‌ماه سال 95 علی امید سیفی، مدیر عامل وقت شرکت آب منطقه‌ای لرستان در حاشیه بازدید وزیر کشور از سد تاج امیر دلفان یعنی پس از شش ماه که از آغاز عملیات اجرایی آن گذشته گفته بود: سد تاج امیر دلفان یکی از 10 پروژه اقتصاد مقاومتی آب منطقه‌ای لرستان است.

وی افزود: قرار بوده که تا خرداد 96 فقط 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد، اما هم‌اکنون 17 درصد پیشرفت کرده و امیدواریم در طی 18 ماه به افتتاح برسد.

این مسئول عنوان کرد: این سد به منظور تامین آب شرب منطقه و بخشی از شهرستان احداث می‌شود.

سیفی با بیان اینکه حجم آب سد تاج امیر هشت و نیم میلیون متر مکعب است، گفت: این سد نیازمند اعتباری معادل 52 میلیارد تومان بوده که تاکنون 10 میلیارد تومان کارکرد قرارگاه خاتم بوده است.

وی گفته بود: 180 نفر به طور مستقیم در این سد مشغول به کار هستند که 160 نفر در شیفت روز و 20 نفر در شیفت شب کار می‌کنند.

با توجه به صحبت‌های مطرح شده یعنی می‌بایست 180 فرصت شغلی با عملیات اجرایی سد تاج امیر ایجاد می‌شد که روی کاغذ باقی ماند.
 

ساخت سد تاج امیر حرکتی بسیار خوب در راستای توسعه اقتصادی

هوشنگ بازوند، استاندار وقت لرستان نیز در حاشیه آغاز به کار عملیات اجرایی این سد در سال 1395 با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی در شهرستان دلفان کشاورزی است، گفته بود: خوشحالیم در این روز که تقارن دارد با تولد یگانه منجی عالم بشریت و بعد از مدت‌ها انتظار مردم، عملیات اجرایی سد تاج امیر شروع می شود و قرار است قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا این سد را بسازد.

وی با قدردانی از سردار عبدالهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء افزود: همچون سایر طرح‌های بزرگ عمرانی استان که در دست ساخت است این پروژه نیز با همت قرارگاه خاتم آغاز می‌شود.

استاندار لرستان یادآور شد: ساخت سد تاج امیر یک حرکت بسیار خوب در راستای توسعه و فراهم کردن زیرساخت‌های اقتصادی منطقه خواهد بود.

بازوند با اشاره به اینکه این پروژه‌های زیرساختی نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان دارند، اظهار کرد: امسال توسط مقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده و مبنا و اساس این پیام راهگشا توسعه اقتصادی کشور است و سد تاج امیر نیز جز طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه احداث سد تاج امیر حرکت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است، افزود: بسیار خوشحالیم که امروز این پروژه به دست توانمند برادرانمان در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و در راس آن سردار عبدالهی ساخته می‌شود.

استاندار لرستان اظهار امیدواری کرد که این پروژه در مدت زمان معین به بهره‌برداری برسد و کشاورزان منطقه بتوانند از این سد بخوبی استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه مشکل آب شرب در شهرستان نورآباد داشتیم که با اولویت آب شرب، صنعت و کشاورزی مراحل این سد طراحی شده است، تصریح کرد: از طریق ماده 56 این سد به قرارگاه خاتم‌الانبیاء واگذار شده است و عملیات اجرایی آن در حال انجام است که رویکرد آن اولویت آب شرب، صنعت و بعد کشاورزی است.

متاسفانه پیش‌بینی مهندس بازوند نیز درست از آب درنیامد و پس از گذشت بیش از سه سال از آغاز عملیات اجرایی این سد هنوز طعم استفاده از آب آن کام مردم این شهرستان را شیرین نکرده؛ عده‎ای از اهالی اذعان دارند که این سد بطورکامل تعطیل شده است.

سد بیش از 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

جعفر طولابی، فرماندار وقت دلفان نیز  تیرماه امسال درباره آخرین وضعیت این پروژه گفته بود: پروژه فعال است و بیش از 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد: قرارگاه خاتم محکم پای کار است و از روند اجرایی پروژه راضی هستیم.

طولابی یادآور شد: قرار است تا پایان امسال پروژه تکمیل شود و با توجه به شرایط امیدوار هستیم که این کار عملیاتی شود.

فرماندار دلفان با بیان اینکه کارفرمای سد تاج امیر، شرکت آب منطقه‌ای لرستان است، افزود: مبلغی مشخص شده و قرار است پرداخت شود و بلادرنگ دوباره این قسمت از پروژه فعال خواهد شد.

وی یادآور شد: طبق برنامه زمان‌بندی قرار است تا نیمه اول سال 98 این پروژه به بهره‌برداری برسد.

سوالی که اینجا به ذهن افراد متبادر می‌شود این است که چرا پروژه‌های سدسازی در استان سال‌ها طول می‌کشد تا به نتیجه برسد، هر چند مسئولین اعتبارات قطره چکانی و یا عدم تخصیص آب را مطرح می‌کنند.

آبگیری سد تاج امیر سال آینده

در این رابطه رضا میرزایی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه در حال حاضر سد تاج امیر نورآباد 47 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و چنانچه عملیات اجرایی آن ادامه پیدا کند سال آینده آبگیری می‌شود، افزود: عملیات اجرایی این سد مردادماه 95 بدون اینکه اعتباری داشته باشد توسط قرارگاه‌خاتم‌الانبیا شروع شد که وزارت نیرو زیر بار این مهم نرفت و ردیف اعتباری این پروژه همچنان بسته بود.

وی ادامه داد: با تلاش نمایندگان و مدیران ارشد استان موفق شدیم ردیف اعتباری برای این پروژه بازکنیم به گونه‌ای که سه میلیارد و 750 میلیون تومان ردیف اعتباری برای آن در نظر گرفته شد که تاکنون یک میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است.

پرداخت هشت میلیارد تومان از محل دیون سد ایوشان برای تقویت تاج امیر

میرزایی با بیان اینکه از محل دیونی که برای سد ایوشان در نظر گرفته شده(10 میلیارد و 750 میلیون تومان) است امسال هشت میلیارد تومان از این مبلغ را به قرارگاه پرداخت شده تا این سد را تقویت کند، افزود: در حال حاضر عملیات اجرایی این سد به کندی انجام می‌شود و تعطیل نیست و با پرداخت هزینه فوق مشکل اعتباری این سد حل خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت:با توجه به اینکه مدیریت قرارگاه خاتم الانبیا تغییر کرده بناست به همراه استاندار با فرمانده جدید دیداری داشته باشیم و چنانچه مشکلاتی باشد را مرتفع کنیم.

امیدواریم تلاش‌های مسئولین استان به ثمر بنشیند و بالاخره این سد در موعد مقرر آبگیری شود تا بارقه امیدی  در دل اهالی دلفان ایجاد شود.

تخصیص 140 میلیارد ریالی برای سد تاج امیر دلفان

سید موسی خادمی استاندار لرستان نیز از تخصیص  اعتبار 140 میلیارد ریالی برای سد تاج امیر دلفان خبر داده بود.

وی گفته بود: امیدواریم این پروژه فعال شود و سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.
 
صحبت‌های استاندار در حالیست که پروژه همچنان تعطیل است و هر بار وعده«به زودی» کار از سر گرفته می‌شود، شنیده می‌شود که امیدوارم این بار نیز به این وعده‌ها جامه عمل پوشانده شود.

سد تاج‌امیر نیمه فعال است

درباره آخرین وضعیت این پروژه، جعفر طولابی، فرماندار دلفان به ایسنا گفت: پروژه سد تاج‌امیر نیمه فعال است و در حال حاضر همه ماشین‌آلات قرارگاه خاتم(پیمانکار) شروع به کار نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه قرار بود شرکت آب منطقه‌ای استان(کارفرما) بخشی از پول پیمانکار را پرداخت کند تا کار از سر گرفته شود، افزود: این پول به طور کامل پرداخت نشده و به همین علت، پیمانکار نیز با تمام توان کار را آغاز نکرده است.

طولابی با بیان اینکه قرارگاه خاتم‌الانبیاء تا الان از خودش هزینه کرده است، یادآور شد: این پروژه تا امسال ردیف بودجه ملی نداشت که با پیگیری‌های استاندار و سایر مسئولان، سد تاج‌امیر هم دارای ردیف ملی شد و امسال برای آن بودجه مشخصی درنظر گرفته شده است.

فرماندار دلفان یادآور شد: پروژه در حال حاضر 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

عملیات اجرایی سد تاج امیر متوقف شده است

در این باره علی رستمیان نماینده مردم دلفان در مجلس شورای اسلامی گفت: علیرغم اینکه امسال برای سد تاج امیر ردیف اعتباری در بودجه لحاظ شد اما متأسفانه عملیات اجرایی آن متوقف شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه هنوز عزم جدی از طریق مدیران علیرغم تأکید استاندار و معاونینش برای انجام این کار ندیدیم و ناچاریم مجدداً از طریق وزارتخانه پیگیر این موضوع شویم و تذکر دهیم و حتی از ابزار قانونی برای عدم تعهدشان به مصوباتشان پیگیری و بررسی کنیم تا آن را به نتیجه برسانیم.
 
نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی افزود: قرارگاه خاتم کار سد تاج امیر را تعطیل کرده چون پول از دولت طلب دارد؛ متاسفانه سال قبل برای این پروژه دو ریال اعتبار هم نگذاشتند اما امسال 15 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه اعتبار لحاظ شده منتها کار تعطیل است.

رستمیان با بیان اینکه با قرارگاه صحبت کردیم تا کار را شروع کنند، گفت: پیشرفت فیزیکی این پروژه 48 درصد است و باید به کارشناسان اعتماد کنیم، این سد با هدف شرب و کشاورزی در حال اجراست.

رستمیان بیان کرد: ردیف اعتباری سد تاج امیر در بودجه سال 97 مشخص شد و این در حالی است که  وقتی قرارگاه خاتم‌الانبیاء عملیات اجرایی سد تاج امیر را آغاز کرد این پروژه دو ریال اعتبار داشت.

این نماینده مجلس گفت: امسال با تلاش در کمیسیون تلفیق و پیگیری‌های استاندار لرستان توانستیم ردیف بودجه‌ای برای سد تاج امیر لحاظ کنیم و امسال نیز کد آن داده می‌شود.

امید می‌رود با تلاش و پیگیری نمایندگان، استاندار و مسئولین لرستان سد تاج امیر به سرنوشت سایر سدهای استان دچار نشود که پس از 14 سال به آبگیری برسد و مردم محروم دلفان نتیجه این تلاش‌ها را ببینند.

گزارش از آزیتا یوسفیان خبرنگار ایسنا منطقه لرستان


انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما