شناسهٔ خبر: 29457181 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مهم‌ترین تحولات سیاسی «فلسطین» در 24 ساعت اخیر

فلسطین در 24 ساعت گذشته شاهد اتفاقاتی از جمله واکنش رئیس دفتر سیاسی حماس به تحریم معاونش و هشدار نمایندگان عرب کنست بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس اقدام‌ آمریکا در وارد کردن «صالح العاروری» (معاون هنیه) به لیست تروریسم را محکوم کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا سه‌شنبه شب هفته گذشته (سیزدهم نوامبر) چند نفر دیگر از اعضای حزب‌الله را به اتهام انجام فعالیت‌های عملیاتی، مالی و اطلاعاتی در عراق به علاوه «صالح العاروری» معاون هنیه را در لیست تحریم قرار داد.

وزار خارجه آمریکا هم اعلام کرد به هر کسی که اطلاعاتی درباره صالح العاروری یا دو تن از اعضای حزب‌الله به نام‌های « خلیل یوسف حرب و هیثم علی طبطبائی» بدهد، پنج میلیون دلار جایزه می‌دهد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فلسطینی «سما»، هنیه دیروز از «اشرف سلیمان» سفیر آفریقای جنوبی نزد تشکیلات خودگردان، در دفتر خود در غزه استقبال کرد؛ در این دیدار درباره آخرین تحولات مربوط به مسأله فلسطین بویژه نوار غزه و محاصره آن بحث و تبادل نظر شد.

رئیس دفتر سیاسی حماس در ادامه درباره اقدامات انجام شده علیه قدس، تلاش برای خط زدن حق بازگشت، تشدید شهرک‌سازی‌ها و تلاش برای جدا کردن غزه از کرانه باختری و نیز عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در منطقه هشدار داد.

هنیه از مواضع حمایتی آفریقای جنوبی از مسأله فلسطین قدردانی کرد و از این کشور خواست با اعمال فشار، آمریکا را به سمت عقب‌نشینی از تصمیم اتخاذ شده علیه صالح العاروری سوق دهد؛ وی هشدار داد هر ضربه ای به العاروری، اوضاع را در شرایط کنونی کاملا متفاوت خواهد کرد.

سفیر آفریقای جنوبی نیز بر موضع کشورش برای حمایت از حقوق ملت فلسطین تأکید و تجاوزات اخیر بر نوار غزه را محکوم کرد.

وی تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای لغو محاصره غزه را ستود و تأکید کرد کشورش از این تلاش‌ها برای پایان محاصره غزه ، رفع رنج ملت فلسطین و نیز تحقق وحدت حمایت می‌کند.

درخواست جهاد اسلامی از محمود عباس 

جهاد اسلامی فلسطین از «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان درخواست کرد همزمان با نزدیک شدن دور دیدارهای جدید در قاهره، تصمیمی ملی برای تحقق آشتی بگیرد.

«جمیل علیان» رئیس دفتر اجرایی جهاد اسلامی در نوار غزه از عباس خواست این فرصت تاریخی را غنیمت بشمارد و زمانی که غزه با کار ملی مشترک از طریق هیأت راهپیمایی‌های بازگشت و نیز اتاق عملیات مشترک موفق به دستاورد مهمی شده است تصمیمی ملی برای تحقق آشتی و شراکت حقیقی به دور از تکروی بگیرد تا از اصول محافظت شود و «معامله قرن» به شکست کشیده شود.

وی در اظهاراتی مطبوعاتی تاکید کرد این آشتی در راستای مصلحت همه خواهد و باید اختلافات را کنار گذاشت زیرا دیگر وقت زیادی برای حمایت از قدس، کرانه باختری و مبارزه با دزدی اراضی فلسطینی باقی نمانده است.  

علیان سپس از تشکیلات خودگردان درخواست کرد هماهنگی امنیتی با رژیم صهیونیستی را رها و به هماهنگی با قوای مقاومت روی آورد.

بازداشت 22 نفر در کرانه باختری/مجروحیت چند نفر در رام‌الله

نظامیان رژیم صهیونیستی بامداد امروز (دوشنبه) دست به بازداشت‌های گسترده در کرانه باختری و قدس زدند و 22 نفر را دستگیر کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری «معا»، افراد بازداشت شده از اردوگاه بلاطه در نابلس، رام‌الله و اردوگاه قلندیا در شمال قدس بودند.

همچنین درگیری‌های شدیدی با نظامیان رژیم صهیونیستی در اردوگاه «الدهیشه» در جنوب بیت‌لحم و اردوگاه بلاطه رخ داد که طی آن چندین نفر زخمی شدند.

دیشب چهار فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان رژیم صهیونیستی در روستای «دیر ابومشعل» در شمال غرب رام‌الله مجروح شدند.

وزارت بهداشت فلسطین در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد مجروحان به بیمارستان دولتی «یاسر عرفات» در سلفیت منتقل شدند، حال یکی از آنها وخیم است زیرا گلوله به یکی از شریان‌های اصلی او اصابت کرده و به همین دلیل وی به بیمارستان «النجاح» در نابلس منتقل شده است.

شهادت 19 خبرنگار از 2014 تا کنون

«ناصر ابوبکر» رئیس اتحادیه روزنامه‌نگاران فلسطین اعلام کرد رژیم صهیونیستی از 2014 تا کنون 19 خبرنگار را به شهادت رسانده و 3200 مورد تعرض به آنها طی یک سال ثبت شده است.  

وی افزود این تعرض‌های صهیونیستی علیه خبرنگاران رو به افزایش است و آخرین آنها بمباران ساختمان شبکه «الاقصی» در نوار غزه بود.

ابوبکر تصریح کرد اتحادیه روزنامه‌نگاران چندین کنفرانس بین‌المللی با عنوان «روزنامه‌نگاران در تیررس گلوله» برگزار کرده تا بر ضرورت حمایت از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران تأکید کند.

عضو عربی کنست: غزه تمام دولت‌های اسرائیل را سرنگون می‌کند

بر اساس گزارش «الرساله»، «حنین زعبی» اعلام کرد غزه تمام دولت‌های رژیم صهیونیستی را تا پایان کامل محاصره غزه سرنگون خواهد کرد.

حنین زعبی به داشتن مواضع ضد صهیونیستی در کنست معروف است و بارها به خاطر این مسأله با نمایندگان صهیونیست درگیری لفظی داشته است.

سخنگوی فتح: با حماس درباره جایگاه شهدا و اسرا اختلاف نظری نداریم

«اسامه القواسمی» سخنگوی فتح اعلام کرد: با حماس در بسیاری از مسایل اختلاف‌نظر داریم اما درباره جایگاه مبارزان، شهدا و اسرا اختلاف‌نظری نداریم.

بر اساس گزارش «سما»، القواسمی ادامه داد خون فلسطینی، یکی است و تفاوتی میان شهدا وجود ندارد.

هشدار نماینده عربی کنست

«احمد الطیبی» عضو عربی کنست درباره نیت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای حمله جدید به غزه هشدار داد.

وی در صفحه توئیتر خود نوشت: بعید نمیدانم که نتانیاهو برای ترمیم وضعیت سیاسی خود دست به یورش یا حمله جدیدی علیه نوار غزه بزند.

بر اساس گزارش «قدس نت»، نتانیاهو که با استعفای «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی کابینه‌اش در آستانه سقوط و برگزاری انتخابات زودهنگام قرار گرفته، یکشنبه (دیروز) اعلام کرد وضعیت امنیتی امروز پیچیده‌تر از هر زمانی است و اکنون وقت مناسبی برای صحبت درباره انتخابات زودهنگام نیست.

همزمان صدها نفر از ساکنان شهرک‌های مجاور غزه در «سدیروت» و در اتراض به وضعیت بد امنیتی دست به تظاهرات زدند و گفته می‌شود آنها قصد دارند این تظاهرات‌ها را به سرتاسر فلسطین اشغالی بکشانند.

یکشنبه شب، نتانیاهو در مقر وزارت جنگ در تل‌آویو اعلام کرد که سرپرستی این وزارت‌خانه را خود به‌عهده خواهد گرفت.  اما در حالی که بنیامین نتانیاهو  با انتخابات زودهنگام مخالفت کرده و می‌خواهد به هر طریق ائتلاف حاکم را حفظ کند؛ روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از یک شبکه خبری این رژیم گزارش داده که احتمالا دو وزیر دیگر صهیونیست روز دوشنبه از کابینه نتانیاهو کناره‌گیری خواهند کرد.

شبکه خبری هاداشوت رژیم صهیونیستی خبر داد که نفتالی بنت، وزیر آموزش و آیلت شاکد، وزیر دادگستری کابینه نتانیاهو احتمالا در یک کنفرانس خبری مشترک در روز دوشنبه استعفای خود را اعلام می‌کنند و به این ترتیب پایان ائتلاف حاکم را رقم می‌زنند.

انتهای پیام/ص

نظر شما