شناسهٔ خبر: 29456893 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

محمد بنا: وقتی خادم نتیجه نگرفت، او را مربی سنتی خطاب کردند؛ به جلالی می گویند کامپیوتر اما نیمی از موفقیت های قلعه نویی را کسب نکرده است

دانیال دارایی پور

محمد بنا، پس از قبول کردن وظیفه هدایت تیم ملی کشتی فرنگی ایران، حالا در مصاحبه ای درباره مسائل مختلف صحبت کرده است.

صاحب‌خبر -

طرفداری- پس از کسب نتایج ضعیف تیم ملی کشتی فرنگی در مسابقات جهانی و در پی آن استعفای رسول خادم از ریاست فدراسیون کشتی، حمید بنی‌تمیم که به عنوان سرپرست این فدراسیون انتخاب شده بود محمد بنا را به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی منصوب کرد.

به گزارش میزان، محمد بنا به سوالات زیر پاسخ داد.

چه اتفاقی افتاد که دوباره سرمربیگری تیم ملی کشتی فرنگی را قبول کردید؟

شرایط به گونه‌ای بود که زمان زیادی تا المپیک نداشتیم. به همین خاطر من افرادی را به عنوان گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی کشتی فرنگی به فدراسیون پیشنهاد کردم اما مسئولان فدراسیون یا این مربیان مخالفت می‌کردند. شاید اگر سرمربیگری تیم ملی را قبول نمی‌کردم یک سال دیگر هم به راحتی می‌گذشت و در فاصله خیلی کم تا المپیک برمی‌گشتم. ما در مسابقات جهانی یک مدال برنز کسب کردیم و اگر دست روی دست می‌گذاشتیم همین یک مدال را هم دیگر نمی‌توانستیم دیگر کسب کنیم. من هم تا زمانی که لازم باشد می‌مانم و کمک می‌کنم. در سال 2014 هم وقتی تیم ملی به هم ریخته بود آمدم و قبل از جام جهانی هم رفتم. جالب این که پس از آن تلاش شد که اسمی از من در رسانه‌ها نیاید. حتی رسانه ملی هم من را بایکوت کردند، با این حال هم قهرمان مسابقات جهانی شدیم و هم قهرمان جام جهانی. متاسفانه برخی‌ها دوست نداشتند این موفقیت‌ها را ببینند. الان هم که آمدم مشخص نیست 10 روز می‌مانم یا یک سال و یا 10 سال. مهمترین نکته این است که کشتی‌گیران از این اتفاق خوشحال هستند و امیدوارم مردم هم خوشحال باشند و با نقشه‌هایی که دارم اتفاقات خوبی را رقم خواهیم زد.

چه زمانی تصمیم گرفتید به تیم ملی کشتی فرنگی برگردید؟

من تا دو روز پیش هم فکر نمی‌کردم به تیم ملی برگردم. شرایط زندگی شخصی‌ام و همین طور شرایط کشتی من را برای بازگشت به تیم ملی دودل بودم. به همین خاطر همیشه می‌گفتم که کشتی برای من تمام شده است. ما در المپیک دو برنز کسب کردیم و حتی به خاطر این نتیجه گریه کردم اما گفتند که این دو برنز ارزشی ندارد. جالب است که پس از این دو برنزی که در المپیک کسب کردیم در مسابقات جهانی فقط یک برنز کسب می‌کنیم. به هر حال حدود 2 سال تا المپیک زمان داریم و باید با همه قدرت‌های کشتی فرنگی جهانی برای کسب مدال در این رویداد بجنگیم اما امیدوار هستم.

چه کسی باعث شد که برای بازگشت به تیم ملی ترغیب شوید؟

غلامرضا محمدی و چند نفر دیگر باعث شدند نظرم برای بازگشت به تیم ملی تغییر کند. حتی بنی‌تمیم هم خیلی پیگیر بازگشت من بود. در نهایت هم من را در منگنه گذاشت و گفت که هیچ راه برگشتی ندارم. وزیر ورزش هم به من محبت زیادی داشت و گفت که حکم بنا را خودم می‌خواهم به او بدهم.

چه برنامه‌هایی برای تیم ملی کشتی فرنگی دارید؟

اولین مرحله اردوی تیم ملی را از اواسط آذرماه را برگزار و در هر وزن 4 نفر را دعوت خواهیم کرد. نگاه ما به آینده است و تمام مسائل باید در نظر گرفته شود. ابزاری که داریم را باید به بهترین شکل از آن استفاده کنیم. متاسفانه خودباوری را در کشتی فرنگی کم کرده ایم و زنجیره متصل به هم را نداریم. باید تلاش کنیم کشتی‌گیران را به لحاظ فنی و روحی ارتقا دهیم. از بنی‌تمیم خواستم مربیان همه رده‌ها را جمع کند تا با آنها جلسه بگذاریم. فرشاد علیزاده و حمید باوفا در رده پایه عملکرد خیلی خوبی داشتند و جمشید خیرآبادی هم نسبت به زمانی که داشت نتایج خوبی کسب کرد.

برای دستیاران خود چه کسانی را در نظر دارید؟

در سال‌های گذشته رسول جزینی و ایرج اسفندیاری‌فرد همراه من بودند و این بار هم این دو مربی در کنار من خواهند بود. نفرات دیگر را پس از بررسی انتخاب خواهم کرد. بحث‌های زیادی درباره کادر فنی من می شود اما من به آنها اعتقاد دارم.

در دوره گذشته که سرمربی تیم ملی بودید انتقادهایی از کادر فنی شما شد.

در 2011،2010 و 2014 با همین کادر فنی موفقیت‌های زیادی کسب کردیم. خیلی از این مسائل در حد حرف است اما من برای همه این حرف‌ها احترام قائل هستم. نکته‌ای که وجود دارد این است که وقتی تیم خوب نتیجه می‌گیرد همه خوب هستند و اگر هم نتیجه دلخواه کسب نشود همه بد می‌شوند. زمانی که تیم ملی کشتی آزاد قهرمان می‌شد همه از رسول خادم به عنوان نابغه یاد می‌کردند اما وقتی خادم نتوانست نتایج خوبی کسب کند خیلی‌ها از او انتقاد کردند و از خادم به عنوان مربی سنتی یاد کردند. هر زمانی که در کشتی فرنگی به موفقیتی رسیدم به این خاطر بود که خلاف جهت آب شنا کردیم. خیلی‌ها می‌گفتند که بنا گلخانه ای کار می‌کند اما من به شیوه گلخانه‌ای اعتقاد داشتم و دیدید که با همین شیوه 3 طلای المپیک بگیریم. یکی از مهمترین عوامل موفقیت یک مربی این است که فضای فرهنگی جامعه را بشناسد. شما به مجید جلالی نگاه کنید که از او به عنوان کامپیوتر یاد می‌شود اما مربی مثل قلعه‌نویی شرایط جامعه را به خوبی می‌داند و این توانایی را دارد که با این شرایط خودش را وفق دهد. به همین خاطر است که جلالی نتوانسته نیمی از موفقیت‌های قلعه‌نویی را کسب کند. هر چند جلالی هم مربی توانمند کاربلدی است. کشتی ایران شباهتی به کشتی آمریکا و روسیه ندارد و تافته جدابافته است. در کشتی فرنگی هم اگر موفقیتی کسب کردیم به این خاطر بود که آن را ایرانیزه کردیم. برخی‌ها می‌گویند کشتی‌گیران بنا فقط هول می‌دهند اما در حال حاضر کشتی فرنگی دنیا فقط هول دادن شده است.

از بین نفرات شاخص کشتی فرنگی ایران، چه کسانی به تیم ملی برمی‌گردند؟

من با حمید سوریان صحبت کردم. بعید است کشتی بگیرد اما گفت که به هر شکلی که بشود کمک خواهد کرد. من با روی خوش از او استقبال می‌کنم. امید نوروزی هم با من تماس گرفت. از او خواستم برگردد. البته کشتی گرفتن در شرایط جدید سخت‌تر شده است. دوست دارم کشتی‌گیران برگردند و می‌خواهم بزرگی آنها را حفظ کنم.

نظر شما