شناسهٔ خبر: 29452689 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

برگزاری کرسی تلاوت و تدبر در قرآن به همت جهاددانشگاهی اردبیل

صاحب‌خبر -

برگزاری کرسی تلاوت و تدبر در قرآن به همت جهاددانشگاهی اردبیل

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، ایرانی، مدرس دانشگاه‌های اردبیل و مفسر قرآن، شنبه 26 آبان، در اولین جلسه از کرسی تلاوت و تدبر در قرآن کریم، گفت: سوره «حديد» از سوره‌های مدنی و در ترتیب مصحف پنجاه و هفتمین سوره و در ترتیب نزول، نود و چهارمین سوره قرآن کریم است که پیش از آن سوره زلزال و پس از آن سوره محمد نازل شده است.

وی با اعلام اینکه «بسم الله الرحمن الرحیم» برای انسان مسیر تعیین می‌کند ادامه داد: قرآن دارای سه لایه حقیقت، شریعت و طریقت است و حقیقت قرآن در روح و جان انسان نفوذ نمی‌کند مگر اینکه انسان طاهر و طیب باشد .

مدرس دانشگاه‌های اردبیل، قرآن را دارای ظاهر و باطن عنوان کرد و افزود: انسان‌ها به میزان رشد شخصیت و رشد باطنی از قرآن بهره می‌برند به همین خاطر باید در زندگی به آن عمل کرده و در کارهای خود عملیاتی کنند .

ایرانی ادامه داد: آیات نخستین این سوره بحث جامع و جالبى پیرامون توحید و صفات خدا دارد و در حدود بیست صفت از صفات الهى در آن منعکس است که درک آنها انسان را در سطح بالاى معرفت الهى قرار مى‌دهد.

وی با عنوان اینکه خداوند در این سوره از عظمت قرآن، سخن مى‌گوید تصریح کرد: در بخش دیگری از آن از وضع مؤمنان و منافقان در قیامت که گروه اول در پرتو نور ایمان راه خود را به سوى بهشت مى‌گشایند و گروه دوم در ظلمات شرک و کفر مى‌مانند، بحث مى‌کند.

مدرس دانشگاه‌های اردبیل با اشاره به اینکه ترتیب اصول سه‌گانه اسلام یعنى توحید و نبوت و معاد در این سوره به خوبى منعکس است، ادامه داد: بخش مهمى از این سوره پیرامون انفاق در راه خدا و مخصوصا برای تقویت پایه‌های جهاد فی‌سبیل‌الله و بی ارزش بودن اموال دنیا است.

ایرانی خاطرنشان کرد: هشت سوره قرآن از جمله اسراء، نحل، حديد، حشر، صفّ، جمعه، تغابن و اعلى با تسبيح خداوند آغاز می شود و اين واژه بيش از نود بار در قرآن آمده است، در حالى كه تنها چهار سوره حمد، انعام، سبأ و فاطر با حمد الهى آغاز می‌شود و حدود هفتاد بار اين واژه با مشتقاتش در قرآن آمده است. شايد رمز غلبه تسبيح بر حمد خداوند، اهميّت مبارزه با شرك و خرافات و فراوانى آن در عقايد بشرى و تقدّم پيرايش بر آرايش باشد. همان گونه كه در اذكار نماز، «سبحان‌الله» مقدّم بر «الحمدلله» است.

وی در ادامه تفسیر این سوره ادامه داد: تمام فرمان‌های دنیا و آخرت بدست خداوند است و هر قانونی را باریتعالی حاکم کرده است و نمی‌تواند خارج از اراده خداوند باشد. هرکس نیز از قانون خداوند خارج می‌شود به اراده اوست.

ایرانی افزود: هیچ کس را خداوند مجبور به کاری نکرده است بلکه انسان‌ها به اختیار به انجام اموری پرداخته‌اند و اختیار تمام امور نیز بدست الهی است که محدود به زمان نیست بلکه زمان مخلوق خداست.

نظر شما