شناسهٔ خبر: 29452480 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پارلمان اردن پیش‌نویس اصلاح شده قانون جنجالی مالیات بر درآمد را تصویب کرد

پارلمان اردن پیش‌نویس اصلاح شده قانون جنجال برانگیز مالیات بر درآمد برای سال ۲۰۱۸ را به رغم مخالفت بیشتر مردم این کشور، تصویب کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، قانون مالیات بر درآمد برای سال ۲۰۱۸ یکی از جنجال‌برانگیزترین قوانین در اردن در سایه بحران اقتصادی در این کشور و افزایش بیکاری است و این قانون دولت سابق به ریاست هانی الملقی را ساقط کرد.

به رغم این‌که این قانون در آرامش و بدون تحرکات مردمی تصویب شده اما تحلیلگران معتقدند که این مساله نشان‌دهنده رضایت مردم از این قانون نیست.

براساس گزارش سایت ارم نیوز، منذر الحوارات، نویسنده و تحلیلگر سیاسی اردنی این اقدام پارلمان اردن را تاسف‌بار خواند و هشدار داد که این قانون موجب نابودی طبقه متوسط جامعه می‌شود و آنها در مقابل دو گزینه قرار می‌گیرند دست و پنجه نرم کردن با افزایش فقر یا مهاجرت. در هر دو صورت دولت کسی را برای پرداخت مالیات نخواهد یافت.

وی اعتراضات خشونت‌آمیز مردم را برای سرنگونی دولت در مرحله‌ کنونی بعید دانست اما گفت این قانون پیامدهای خطرناکی خواهد داشت چرا که مردم امیدشان را به دولت از دست می‌دهند.

با این حال خالد الزبیدی، تحلیلگر اقتصادی گفت: اعتراضات مردمی در راه هستند هرچند که به مدت کمی به تاخیر افتاده است. به ویژه این‌که طبقه متوسط جامعه به شدت از این قانون آسیب خواهند دید.

الزبیدی به ارم نیوز گفت: این قانون چرخه رشد اقتصاد را کند خواهد کرد. ما از دولت می‌خواهیم به جای دست کردن در جیب شهروندان هزینه‌ها را کاهش دهد.

عبدالله النسور، نخست وزیر اسبق اردن در این باره گفت: تصویب پیش‌نویس اصلاحی قانون مالیات مرحله‌ جدیدی برای اقتصاد اردن است. اصلاحات اساسی درباره این قانون صورت گرفته است و قانون مالیات در پارلمان تصویب شده نه در خیابان و از طریق تظاهرات.

این در حالی است که بسیاری از اردنی‌ها در شبکه‌های اجتماعی خشم‌شان را از تصویب این قانون نشان دادند.

حمزه بن الحسین برادر پادشاه اردن نیز یک ساعت بعد از تصویب این قانون توییتی را منتشر و در آن عبارت "ای وطنم" را نوشت. کاربران شبکه‌های اجتماعی این توییت را انتقاد غیرمستقیم از اردن به خاطر سیاست‌هایی که تاثیر منفی بر شهروندان داشته، دانستند.

احمد حسن الزعبی، نویسنده اردنی نیز هشدار داد که قانون مالیات برخی را وادار به سرقت خواهد کرد.

عمر الرزاز،  نخست‌ وزیر اردن هشدار داده بود که اگر قانون مالیات بر درآمد تصویب نشود اقتصاد اردن بهای سنگینی خواهد پرداخت.

الرزاز روز یکشنبه در مقابل پارلمان در اشاره به فشارهایی که اردن برای تصویب این قانون با آن مواجه است، گفت: صندوق بین‌المللی پول از کمک به اردن خودداری می‌کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما