شناسهٔ خبر: 29452330 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

برخي جريانات و تريبون‌هاي خاص براي حضور وزيرخارجه در مجلس برنامه‌ها داشتند ولي تيرشان به سنگ خورد

ببر های کاغذی به دنبال ظریف

محمدجواد ظريف، هفته گذشته درباره پولشويي نكاتي را به زبان آورد كه كام برخي را تلخ كرد. ماجراي هجمه به رييس دستگاه ديپلماسي اين بود كه وزیر امور خارجه كشورمان در گفت‌وگویی با دفاع از لوایح مرتبط با FATF از پشت پرده برخی مخالفت ها با این لوایح خبر داد و عنوان کرد:«فکر می‌کنم پشت برخی از این فضاسازی‌ها منافع اقتصادی است. پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و بسياري از پولشویی منفعت می‌برند».

صاحب‌خبر -
محمدجواد ظريف، هفته گذشته درباره پولشويي نكاتي را به زبان آورد كه كام برخي را تلخ كرد. ماجراي هجمه به رييس دستگاه ديپلماسي اين بود كه وزیر امور خارجه كشورمان در گفت‌وگویی با دفاع از لوایح مرتبط با FATF از پشت پرده برخی مخالفت ها با این لوایح خبر داد و عنوان کرد:«فکر می‌کنم پشت برخی از این فضاسازی‌ها منافع اقتصادی است. پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و بسياري از پولشویی منفعت می‌برند». محمد جواد ظریف در ادامه گفت:«اعتقاد دارم بسياري از این نگرانی‌ها صادقانه است، یعنی دوستان ما نگرانی صادقانه دارند. اما فکر می‌کنم پشت برخی از این فضاسازی‌ها منافع اقتصادی است. اگر کدی هم در این باره داشته باشم امکانش را ندارم که علنی کنم ولی کدهای زیادی درباره میزان پولشویی در کشور وجود دارد. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم، اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند بي‌شك آن قدر توان مالی دارند که ده ها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند. من هیچ دستگاهی را متهم نمی‌کنم، من افرادی را که در این قضیه منافع دارند پشت القای این تصورات می‌دانم». بعد از اين سخنان ظريف رسانه‌ها و جريان‌هايي كه مدعي دلسوزي براي كشور هستند شروع به تخريب ظريف كردند ولي او خاموشي را بهترين جواب به اين جماعت دانست و سكوت كرد. در ادامه حشمت‌ا...‌فلاحت‌پيشه، رييس كميسيون امنيت ملي و سياست‌خارجي مجلس شوراي اسلامي از دعوت محمدجواد ظريف به بهارستان خبر دارد و محافظه‌كاران با بيان اينكه ظريف به مجلس احضار شد از اين دعوت كميسيون امنيت ملي ابراز خوشحالي كاذب كردند كه در نهايت نتيجه‌اي در برنداشت و روز گذشته ظريف با حضور در مجلس به ادعاهاي مطرح شده پاسخ داد و براي مردم رفع ابهام كرد.

روشنگري ظريف

روز گذشته وزیر امور خارجه در خصوص برخی مخالفت‌ها و انتقادات نسبت به اظهاراتش در خصوص طرح موضوع پولشویی گفته كه نوار اظهاراتم در این خصوص وجود دارد بنابراين درخواست می‌شود افرادی که نسبت به اظهارات بنده اعلام نظر کردند در مورد محتوا صحبت کنند نه محتوایی که خودشان ساخته اند؛ در واقع گاهی افراد ببر کاغذی می سازند و آن را به خوبی شکار مي‌کنند. محمدجواد ظریف كه با خانه ملت گفت‌وگو كرده بود، در خصوص جلسه مشورتی بین دولت، قوه مقننه، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در راستای بررسی ایرادات کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) نيز ، گفت: خوشبختانه گفت‌وگوهای خوبی انجام شد و ادامه خواهد داشت تا نمایندگان در صورت امکان به راهکاری دست یابند که ایرادات شورای نگهبان برطرف و خواسته قوه مقننه نیز محقق شود. وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: وزارت امور خارجه نیز به عنوان بازوی مشورتی در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافت و این روند برای ارائه مشورت نیز ادامه خواهد داشت. ظریف در خصوص موضوع مطرح شده در مورد سفر وزیر خارجه انگلستان به ایران، افزود: هنوز اطمینان ندارم این سفر انجام شود زیرا هم‌اکنون در انگلیس بحث هایی در کابینه این کشور به دلیل موضوع برگزیت وجود دارد، به همين دليل در گذشته نيز به عقب افتاد. وزیر امور‌خارجه خاطرنشان کرد: اگر این سفر انجام شود ملاقات‌ها با بنده و سایر مسئولان مرتبط انجام خواهد شد و اگر هم سفر انجام نشود در زمان دیگری صورت می پذیرد.

رايزني براي CFT

درباره اين نشست توضيحات خاضي ارائه نشده است و فقط علی نجفی خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در تشریح نشست کمیسیون متبوع خود گفت: نمایندگان در این جلسه که با حضور وزرای اطلاعات و خارجه و نمایندگان دستگاه‌‌های مربوطه درباره CFT برگزار شد تصمیم گرفتند کارگروهی برای بررسی ایرادات شورای نگهبان تشکیل دهند. خوشرودی ، با اشاره به نشست عصر ديروزکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نشست کمیسیون به منظور بررسی ایرادات شورای نگهبان به مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) برگزار شد. نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: این نشست با حضور وزرای امور خارجه، اطلاعات، نماینده شورای نگهبان، معاون حقوقی ريیس جمهور، نماینده مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگان ستاد کل نیروهای مسلح و سپاه برگزار و بحث و تبادل نظر زیادی پیرامون مفاد کنوانسیون و ایرادات وارده شورای نگهبان صورت گرفت. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در نهایت با نظر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مقرر شد کارگروهی متشکل از نهادهای ذیربط تشکیل تا نسبت به بررسی بیشتر ایرادات مذکور و پیشنهادات مربوطه اقدام و در پایان، کمیسیون نظر خود را جهت تصمیم گیری نهایی به صحن مجلس اعلام کند.

برچسب‌ها:

نظر شما