شناسهٔ خبر: 29451937 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هزینه چشم بستن بر جرم بن سلمان

تهران- ایرنا- فشار همزمان رسانه‌ها و پیامدهای ناشی از انتشار محدود گزارش «سیا» تمامی محاسبات دربار سعودی و دارودسته ترامپ را درهم ریخته و کاخ سفید را هم وارد جرگه متهمین کرده است. این تصادفی نیست که ترامپ مرتباً بر نقش پولها و خریدهای عربستان تاکید می‌کند و می‌گوید نمی‌خواهد اوضاع اقتصادی آمریکا، تحت الشعاع گزارش یک قتل کوچک! قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله ای، آورده است: براساس گزارش رسانه‌ها و سخنان مسئولان آمریکائی، اطلاعات سازمان سیا نشان می‌دهد دستور قتل فجیع خاشقجی را بن سلمان ولیعهد سعودی صادر کرده است. جزئیات بیشتر این پرونده در اختیار «سیا» قرار دارد. اطلاعاتی که می‌تواند موقعیت بن سلمان را به کلی به زیر سوال ببرد.

این افشاگری‌ها دارودسته ترامپ را در موقعیت بغرنجی قرار داده است، چرا که آنها اصرار داشتند دربار سعودی را از این جنایت مبرا کنند. ترامپ بارها تاکید کرد سلمان و فرزندش از این واقعه بی‌اطلاع بوده‌اند و قتل خاشقجی توسط افراد خودسر صورت گرفته است. این احتمال وجود دارد که ترامپ هم به خاطر این دروغ پردازی‌ها دچار مشکل شود درحالی که می‌دانسته این یک قتل برنامه ریزی شده و سازمان یافته بوده و دست اندرکاران فقط فرمان قتل را اجرا کرده‌اند.

ممکن است سوال شود سیا به چه هدفی افشاگری کرده است؟ جواب این است که سیا هم داوطلبانه و صادقانه وارد این ماجرا نشده بلکه قبل از موضع گیری سیا کاملاً روشن بود چه جنایتی و چگونه در کنسولگری عربستان صورت گرفته است. بدین ترتیب سیا برای حفظ موقعیت خود، ناچار به افشای برخی واقعیت‌ها شده که حتی قبل از این افشاگری هم کاملاً محرز و مسلّم بوده است.
حتی قبل از سفر رئیس سازمان سیا به ترکیه هم این سازمان از جزئیات واقعه با خبر بود لکن ترامپ اصرار داشت و هنوز هم اصرار دارد که با واکنش‌های تاخیری، تا سرحد امکان وقت را تلف کند تا بلکه مسئله به فراموشی سپرده شود.

وی هنوز هم حاضر به موضع گیری نیست و می‌گوید مسئله را به وزیر خارجه و وزیر دادگستری ارجاع داده است. هر چند 17 تن از عوامل تیم ترور در لیست سیاه قرار گرفته‌اند ولی از نام فرمانده عملیات و بن سلمان خبری نیست. سعودی‌ها هم 5 نفر را به اعدام محکوم کرده‌اند ولی این اقدامی برای تبرئه کردن بن سلمان است که از سوی ملک سلمان مسئول بررسی جنایتی شده که خودش فرمان آنرا صادر کرده است!
با این حال، فشار همزمان رسانه‌ها و پیامدهای ناشی از انتشار محدود گزارش «سیا» تمامی محاسبات دربار سعودی و دارودسته ترامپ را درهم ریخته و کاخ سفید را هم وارد جرگه متهمین کرده است. این تصادفی نیست که ترامپ مرتباً بر نقش پولها و خریدهای عربستان تاکید می‌کند و می‌گوید نمی‌خواهد اوضاع اقتصادی آمریکا، تحت الشعاع گزارش یک قتل کوچک! قرار گیرد.

اگرچه سعودی‌ها با برکناری ژنرال «احمد عسیری» معاون سازمان اطلاعات عربستان مایل بودند وی را متهم اصلی پرونده قتل خاشقجی معرفی کنند ولی نتوانستند علیه او حکم اعدام صادر کنند. بعلاوه نام وی در لیست سیاه آمریکا هم به چشم نمی‌خورد و کاملاً قابل درک است که وی نیز مجری فرمان بوده است. سعودی‌ها در چند نوبت با ارائه اطلاعات متناقض و مخدوش، عملاً به دروغگوئی و پنهانکاری متهم شده‌اند و اگرچه نهایتاً به قتل قاشقچی اعتراف کرده‌اند ولی هنوز هم حاضر به افشای تمامی حقایق پشت پرده نیستند.

خشم سعودی‌ها از این است که ترکیه تقریباً هیچگونه همراهی و هماهنگی در زمینه عبور از پرونده قتل خاشقجی، از خود نشان نداده و در عوض با افشاگری‌های خود عملاً دست سعودی‌ها را به موقع رو کرده است. انتشار اطلاعات مربوط به شنود داخل کنسولگری عربستان توسط دولت و رسانه‌های ترکیه نشان می‌دهد که عملاً یک تسویه حساب جدی در جریان است.

رسانه‌ای شدن برخی مسائل پشت پرده شرایط جدیدی را به وجود آورده که عملاً راه بازگشتی را برای هیچکس باقی نگذاشته و حتی اقدامات پردامنه ترامپ و دستیارانش برای اتلاف وقت و کمرنگ جلوه دادن حادثه نیز کارآمد نبوده است.

کاملاً قابل درک و پذیرش است که اگر چنین حوادثی توسط کشورهای مخالف سیاستهای واشنگتن صورت گرفته بود، کاخ سفید و شخص ترامپ با عربده‌های خود برای وانمود کردن طرفداری ازحقوق بشر چه غوغائی که به پا نمی‌کردند. ولی ترامپ با وقاحت خاص خود، موضوع درآمدهای نجومی آمریکا از جیب عربستان را مطرح می‌کند و نه تنها خودش در برابر جنایات سعودی‌ها ساکت است، بلکه از دیگران هم می‌خواهد به این مسائل دامن نزنند و از فرصت خوبی که به دست آمده برای دوشیدن هرچه بیشتر آل سعود استفاده کنند.

ترامپ با در اختیار داشتن اطلاعات موثق، از همان ابتدا کاملاً آگاه بود که چه جنایتی توسط چه کسانی رخ داده است. برخی گمانه زنی‌ها بر این مسئله تاکید دارند که تلاش برای اتلاف وقت کاخ سفید به خاطر آن است که راهکاری برای عبور بدون خسارت آمریکا از کنار این جنایت پیدا شود. با توجه به برتری مطلق سازمان سیا بر سایر ارکان حکومتی در آمریکا، علت ارجاع گزارش سیا به وزارت خارجه و وزارت دادگستری قابل درک است.

ترامپ براساس گزارش سیا درباره نقش آمر بودن بن سلمان در قتل خاشقجی، تصمیم نگرفته و موضع خود را روشن نمی‌کند تا بتواند امتیاز بیشتری از او و پدرش بگیرد. موافقت ترامپ با ماندن بن سلمان در مسند ولیعهدی عربستان هزینه سنگینی برای این پدر و پسر دارد، هزینه‌ای که آنها آماده پرداختن آن هستند.

*منبع: روزنامه جمهوری اسلامی،1397،8،28
**گروه اطلاع رسانی***1893**9131

نظر شما