شناسهٔ خبر: 29451422 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

ایکنا گزارش می‌دهد؛

زمین زورخانه عزاداران حسینی که به زباله‌دانی تبدیل شد

گروه اجتماعی ـ زمینی در کنار صفه عزاخانه کرمان برای زورخانه پیش‌بینی شده بود که شهرداری آن را به‌عنوان عوارض گرفته است اما اکنون مکان زباله‌ها شده و خدمتگزاران صفه عزاخانه در زورخانه‌ای تنگ و کوچک ورزش می‌کنند.

صاحب‌خبر -

زمین زورخانه عزاداران حسینی که به زباله‌دانی تبدیل شد

به گزارش ایکنا از کرمان، زورخانه علی ابن موسی الرضا(ع) دوره‌هایی را برای خردسالان و بزرگسالان برگزار می‌کند، اما نبود فضای کافی در این زورخانه ورزشکاران را  دچار مشکل کرده است.

بیشتر کسانی که در این زورخانه ورزش می‌کنند از خدمتگزاران صفه عزاخانه هستند آنها پیشبینی یک زورخانه مجهز را در مجموعه صفه عزا خانه کرده بودند تا اینکه آن زمین مورد نظر را شهرداری به جای عوارض گرفت و مالک آنجا شد.

زورخانه امام رضا(ع)، در مناسبت‌های مختلف برنامه‌های متنوعی نیز برای خانواده‌های ورزشکاران دارد که در یکی از همین مناسبت‌ها به این زورخانه رفتیم، از درب کوچکی گذشتیم، همانطور که از پله‌های تند زورخانه پایین می‌آمدیم صدای ضرب زورخانه به گوش می‌رسید، فضای زورخانه و گود آن به شدت کوچک بود به طوریکه ورزشکاران به دو گروه تقسیم شده بودند چون همه آن‌ها در گود جا نمی‌شدند.

درحالیکه فضای بسیار صمیمی حاکم بود و رفتار ورزشکاران با هم بسیار مودبانه بود اما فضای فیزیکی کوچک باعث گرمی و گرفتگی هوای داخل سالن شده بود.

موقع چرخ زورخانه‌ای با کنجکاوی از کسی که کنارم نشسته بود پرسیدم، به نظر شما چرخیدن در این گود کوچک خطرناک نیست؟ او گفت: مشکلات زیادی تاکنون به بار آورده است همین سال گذشته بینی یکی از ورزشکاران به دلیل کمبود فضای چرخ شکسته است.

در همین رابطه به سراغ یکی از مسئولان زورخانه رفتیم، مصطفی طاهری، سرپرست هیئت زورخانه‌ای و پهلوانی و مسئول این زورخانه می‌گوید: ما قصد داشتیم تا زورخانه‌ای مجهز و با همه استانداردهای ورزشی و همچنین معماری ایرانی در آنجا دایر کنیم تا هم به بحث گردشگری مجموعه تاریخی بازار کمک کنیم و هم ورزشکاران در فضای مناسب ورزش کنند.

وی ادامه می‌دهد: زمینی که شهرداری گرفته است الان مکان زباله‌ها شده است و عملاً هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شود.

طاهری یادآور شد: حدود 400 میلیون عوارض شهرداری برای مجموعه ما شده بود که ما زمین پشت صفه را در عوض آن دادیم در صورتی که می‌خواستیم آن زمین را تبدیل به زورخانه کنیم، زیرا در گذشته در این محل زوخانه بوده است و اکنون این خلأ احساس می‌شود اگر شهرداری زمین خودمان را برگرداند ما با هزینه خودمان یک زورخانه خوب می‌سازیم تا جوانان ما در کنار عبادت به ورزش نیز بپردازند.

سرپرست هیئت زورخانه‌ای و پهلوانی گفت: فضای بسیار معنوی و صمیمی در زورخانه علی ابن موسی الرضا(ع) حکم فرماست و افراد با انگیزه و با نشاط ورزش می‌کردند و جز زورخانه‌هایی بود که بینندگان و بازدیدکنندگان را متأثر می‌کرد، هم فضای معنوی و ورزش حاکم است و هم صفات پهلوانی زیادی رواج دارد.

وی با اشاره به قدمت ۹۰۰ ساله این زورخانه بیان کرد: این مکان جز یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی است که به‌همت خود افراد راه‌اندازی و اداره می‌شود.

به گفته وی یکی از اهداف ورزش پهلوانی انعکاس فرهنگ ورزش جوانمردی است که این مهم را به شکل عالی دیدم.

این مسئول در خصوص زمین صفه عزا خانه که چندی پیش به جای عوارض به تصرف شهرداری در آمده بود گفت: این مورد را با شهردار منطقه مطرح کردم و  قرار بر این شد که یک بررسی صورت گیرد و وضعیت زمین مشخص شود و اگر شرایط محیا شد، شورا نیز کمک خواهد کرد تا یک مجموعه احداث شود. زیرا وضعیت کنونی از نظر ظرفیت مناسب نیست و توسعه فضای فیزیکی ورزش نیز یکی از وظایف ماست و ما نیز کمک و حمایت می‌کنیم، همچنین این کار نیز از نظر گردشگری اهمیت بسیار دارد.

بنا بر این گزارش؛ این زورخانه واقع در محله شاه عادل است که محله شاه عادل از شمال به خیابان امام مسجد ملک، از شرق به خیابان میرزا رضای کرمانی، از غرب به خیابان پیروزی، سام و از جنوب به خیابان مطهری(احمدی) منتهی می‌شود.

پیشینه این محله به 950 سال قبل باز می‌گردد و چگونگی احداث این محله داستانی تاریخی، اخلاقی و عبرت‌انگیز دارد.

بنا به مندرجات کتب تاریخی از جمله کتاب سلجوقیان در کرمان و کتاب مزارات کرمان، ملک توران شاه سلجوقی که در قرن پنجم به حکومت کرمان رسید و در منابع از وی به‌عنوان پادشاهی عادل و رعیت پرور و آبادی خواه یاد شده است روزی ضمن سرکشی به یکی از بناهای در دست احداث شهر به استاد بنایی رسید که بچه ترک چهره‌ای در کنار خود دارد.

پرسید که آیا این بچه شاگرد توست یا فرزندت؟ استادکار پاسخ داد همسرم می‌گوید فرزند من است ولی من یقین ندارم، زیرا یکی از سربازان ترک تو به حکم نزول در خانه من ساکن است و ممکن است آن مرد سپاهی همسر مرا فریب داده باشد، به هر حال روزی خدای متعال این سؤال را از تو خواهد کرد.

این جمله ملک توران را سخت متأثر کرد به نحوی که بلافاصله دستور داد که کارشناسان و استادکارن طرح‌های احداث خانه‌هایی برای لشکریان، مسجد جامع، مدرسه و بیمارستان و سایر تأسیسات شهری انجام شود و بالاخره محلی برای خودش در خارج از شهر تهیه و اجرا شود.

همچنین دستور داد منادی در شهر راه افتد و ندا دهد وای به حال آن کسی از سپاهیان که در خانه کسی از اهالی باقی بماند و باید به خارج از شهر بروند و به همین منظور چادرهایی نصب شد.

با توجه به اینکه این اقدام روز سه‌شنبه رخ داد آن محله را محله سه شنبهی نام نهادند و همچنین پس از ساخت مجموعه مذکور اهالی به پاس عدالت پروری ملک توران آن محله را به نام محله شاه عادل نهادند.

هنگامی که از میدان علی ابن ابی طالب به سمت چهار راه قائم میرویم در کوچه پس کوچه‌های سمت راست خیابان، یکی از قدیمی‌ترین محله‌های کرمان می‌رسیم که شامل مجموعه مسجد، تکیه و زورخانه قدیمی است.

این محله با وجود اینکه افراد بزرگ و فرهیخته‌ای را در خود جای داده و ظرفیت‌های زیادی را در یک مجموعه داراست، اما مشکلات زیادی را دارد که موجب نارضایتی ساکنین این محله شده است.

وجود خانه‌های مخروبه در محله

یکی از عمده‌ترین مشکلات این محله وجود خانه‌های مخروبه است که در زمان زلزله خسارت زیادی دیدند و همچنین لوله گاز یکی از این خانه‌ها دو نیم شد که با پیگیری همسایه‌ها گاز آن قطع شد.

مجید محمدی، یکی از ساکنان این محل به ما گفت: در ماه‌های محرم و صفر عزاداری بسیاری در این محله می‌شود البته هم در اماکن مذهبی و هم در خانه‌های ساکنان این محل.

یکی از روحانیان خوشنام شهر نیز در این محله زندگی می کند، وی نارضایتی خود را از وضعیت آسفالت کوچه و خرابه‌های موجود که جایگاه زباله و خاک‌های روان شدند، ابراز کرد.

سازمان‌های زیادی وظایف و مسئولیت‌های سنگینی را دارند که شاید با غرق شدن در روزمرگی‌هایشان آن‌ها را فراموش کرده‌اند، همانند سازمان میراث فرهنگی که وظیفه نگهداری از چنین بناهای ارزشمندی را دارد و یا سازمان ورزش و جوانان که سالانه بودجه زیادی را به خود اختصاص می‌دهد می‌تواند به جای برگزاری برخی از مراسم و مسابقات برای تشویق و ترغیب مردم به ورزش، فضای ورزشی را برای کسانی که به ورزش علاقه‌مند هستند فراهم کند.

انتهای پیام

نظر شما