شناسهٔ خبر: 29451091 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طلاق زخمی عمیق بر نهال زندگی زوج های جوان

سمنان - ایرنا - طلاق آسیبی اجتماعی است که قشر جوان جامعه را دچار چالش کرده و ضروریست مسوولان دولتی، قضایی و نمایندگان مجلس برای کاهش آمار این زخم عمیق بر نهال نوپای زندگی زوج های جوان در کشور تدبیرهای هوشمندانه اتخاذ کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، کارشناسان معتقدند منشاء و علت اصلی طلاق در جامعه ناشی از ناآگاهی در بعدهای مختلف زندگی اجتماعی و خانوادگی است.
به اعتقاد روانشناسان منشاء بسیاری از آسیب های اجتماعی از جمله طلاق در جامعه امروز می تواند قرارگیری خانواده بر سر دوراهی زندگی مدرن و زندگی سنتی باشد.
بر اساس تحقیقات، تفاوت در فرهنگ، سطح تحصیلات، اختلاف سنی، نژاد و اختلاف در نگرش مذهبی از عوامل ایجاد پدیده شوم طلاق است که به راحتی با آموزش و فرهنگ سازی بین جوانان در رابطه با چگونگی انتخاب و معیارهای انتخاب می توان این عامل ها را رفع کرد.
زن سمنانی با صورت خونین و چشمان گریان به سمت دایره قضایی کلانتری قدم برمی داشت، تحصیل کرده و کارمند بود وقتی خبرنگار ایرنا را دید گفت: چشمان کبود، بینی شکسته ورم کرده و صورت خونین من خود گویای همه چیز هست و چه بگویم از همسر آزاری؟
خود را لیلا خواند و افزود: همیشه از ترس آبرو در مقابل کتک های همسرم روزه سکوت می گرفتم و تا زمانی که کبودی های روی صورتم باقی بود از رفتن پیش خانواده امتناع می کردم، برای نرفتن به سرکار هم مرخصی می گرفتم، گاهی در پاسخ به همکاران و خانواده درباره علت کبودی دلایل دروغین بیان می کردم.
وی، علت بازگو نکردن ضرب و جرح از سوی همسرش را ترس از آبروریزی عنوان کرد و ادامه داد: پنج سال از ازدواجم می گذرد و همواره خم به ابرو نمی آوردم تا آبرویم نرود، ولی اکنون دیگر امنیت جانی ندارم.
این خانم اظهار داشت: اگر در دانشگاه ها و مدرسه ها مهارت های زندگی به دانشجویان و دانش آموزان به خوبی آموزش داده شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
لیلا تاکید کرد: اگر در دانشگاه درسی به نام تنظیم خانواده آن هم جزو دروس عمومی تدریس می شود، باید تعدادی واحدهای درسی نیز به روانشناسی زندگی زناشویی و راهکارهای تعامل زوجین اختصاص یابد.
او که دانش آموخته رشته مدیریت است، تصریح کرد: همسرش دارای تحصیلات دانشگاهی و از افراد موفق در کار و حرفه خود است، ولی متاسفانه در طول تحصیل فقط در رشته خود ماهر شده، ولی درباره زندگی هیچ مهارتی کسب نکرده است.
وی، سرچشمه بسیاری از مشکلات خود را ندانستن و فقدان آگاهی همسرش نسبت به همسرداری عنوان کرد.
زنانی چون لیلا در جامعه کم نیستند، هستند زنان بسیار دیگری که به دلیل آگاه نبودن از حقوق خود، تابو دانستن طلاق و ترس از آبرو سکوت می کنند از این رو ضروریست تا سطح آگاهی افراد نسبت به حقوق خود افزایش یابد.
به اعتقاد کارشناسان، آموزش و مهارت آموزی از دوران مدرسه چاره کار است، چرا که فرهنگ سازی نیازمند صرف زمان است و نهادینه شدن فرهنگ در زندگی افراد در مدت کوتاه امکان پذیر نیست.
صاحبنظران بر این باورند، باید جامعه به سطحی از آگاهی برسد که مشاوران را به عنوان پزشک روان هم چون پزشکان جسم و فیزیک بدن در زندگی خود وارد کنند و در مواقعی که افراد در زندگی دچار چالش می شوند از راهنمایی های آنها بهره مند شوند، چرا که سکوت در زندگی زناشویی و حل نکردن مشکلات کوچک خود سرچشمه بسیاری از مشکلات بزرگ تر خواهد شد.
کارشناسان هم چنین می گویند فرزندان خانواده هایی که در محیط پر تلاطم، نزاع و درگیری رشد می کنند دچار اختلال های روانی یا آسیب اجتماعی می شوند، در خوشبینانه ترین حالت این افراد اگر دوران کودکی و نوجوانی را به سلامت پشت سر بگذارند، در زندگی مشترک خود چون والدین را الگوی خود داشته اند دچار مشکل می شوند.

** ناآگاهی منشاء طلاق در جامعه
مادری که دخترش از همسر خود جدا شده می گوید: فرزندم با وجود مخالفت خانواده مبنی بر مناسب نبودن شریک زندگی اصرار بر ازدواج داشت و در نهایت خانواده به ازواجش رضایت داد، اما زندگی مشترکشان در مدت زمان کوتاهی از هم پاشید و آن ها طلاق گرفتند.
مریم ادامه داد: فرزندش پیش از ازدواج چند جلسه از مشاوره استفاده کرده است اما با وجود صحبت های مشاور متقاعد نشده و بر ازدواج با شخص مورد نظر پافشاری کرد.
وی اظهار داشت: چند جلسه مشاوره قبل از ازدواج برای متقاعد کردن افراد برای ازدواج کافی نیست و آموزش کاربردی باید از دوران مدرسه ها آغاز شود چرا که فرهنگ سازی یک شبه اتفاق نمی افتد و نیازمند زمان است.
یکی از زنانی که از همسرش جدا شده بود نیز به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل مشکل اخلاقی همسرش، مجبور به طلاق شده و اکنون حاصل این ازدواج یک فرزند است که دچار بحران روحی شده است.
فروغ با چشمانی گریان و صدایی لرزان ادامه داد: به دلیل رفتارهای ناهنجار همسرم و روابط نامشروع و خواسته های نامشروعش راهی جز طلاق نداشتم.
وی عنوان کرد: اکنون که طلاق گرفته نگاه ها به وی آزاردهنده است و باید این فرهنگ غلط در جامعه اصلاح شود که یک خانم مطلقه نیز حق زندگی دارد و نباید به دید بد به او نگاه کرد.
یکی از مردان خواهان طلاق که در راهروهای دادگستری برای پیگیری روند اداری طلاق از این اتاق به اتاق دیگر می رفت به خبرنگار ایرنا گفت: تجملات و فرهنگ غرب بیچاره ام کرده، دیگر تاب تحمل دستورهای همسرم را ندارم، توقع های وی بیش از درآمد من است و دائم در حال پرخاشگری و بهانه جویی در منزل است.
احمد می افزاید: همسرم از نحوه درست برخورد با اعضای خانواده آگاه نیست و در مواجهه با این حرف که به مشاوره مراجعه کنیم می گوید من دیوانه نیستم و هنوز به این باور نرسیده که مشاور کمک کننده به زندگی در شرایط خاص است.
فاطمه نیز که خواستار طلاق است اختلاف فرهنگ، بداخلاقی، فقر و مشکلات مالی و بیکاری همسرش را علت طلاق عنوان کرد.
وی ادامه داد: همسرش از کار اخراج شده و اکنون پس از گذشت 2 سال با 40 سال سن به بهانه محدودیت سن نمی خواهد شغل پیدا کند.
فاطمه اظهار داشت: همسرش برای یافتن شغل تلاش چشمگیری ندارد و به دلیل خانه نشینی به مدت طولانی دچار اختلال روانی شده و منزل تبدیل به میدان نبرد بین زن و شوهر شده است.
وی در حالی که بغض گلویش را می فشرد افزود: اکنون حاصل ازدواج من 2 فرزند پسر با سن و سال های 17 و 12 سال است که به دلیل فقر مالی دچار سوء تغذیه شده اند.
وی ادامه داد: اکنون یک مرغ خریده و آن را آن قدر تکه تکه می کنم تا بتوانم یک ماه استفاده کنم و دیگر تحمل ادامه زندگی با چنین فرد تنبل و بداخلاقی را ندارم.
یکی از شاخص های ساده و در عین حال مهم بیانگر وضعیت ازدواج و طلاق در جامعه «نسبت ازدواج به طلاق» است که نشان می دهد در یک مدت زمان مشخص، به ازای چند ازدواج یک طلاق ثبت شده است؛ این نسبت اکنون در کشور سه و نیم ازدواج در مقابل یک طلاق است و در استان سمنان به ازای هر چهار ازدواج یک طلاق ثبت شده است.
براساس آمار موجود میزان طلاق در پنج سال گذشته در سمنان روند نزولی داشته است، میزان عمومی ازدواج سال ٩٠ در استان 10.3 درصد بوده است و این میزان در سال 97 به 7.1 درصد رسید و نرخ طلاق در سمنان در سال 90 حدود 1.8 درصد بوده که در سال 97 به 1.6 درصد رسیده است.
رییس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: براساس تحقیقات، متوسط سن مردان در هنگام ازدواج 25 سال و در زنان 21 سال است و 43.8 درصد طلاق در مردان در بازه سنی 24 تا 29 سال و در زنان در بازه سنی 18 تا 23 سال رخ داده است.
مجتبی سلطانی افزود: نتایج این تحقیقات در سمنان نشان می دهد متاسفانه دوران جوانی اوج طلاق در این استان است.
وی یادآور شد: براساس ‌آمار بیشترین طلاق در استان سمنان در بین اقشار دارای مشاغل آزاد، کارمندان و زنان خانه دار و کمترین طلاق بر خلاف باور در بین بیکاران رخ داده است.
به گفته کارشناسان، اکنون قبح طلاق در جامعه از بین رفته است و پدیده طلاق در اجتماع یک اتفاق ساده تلقی می شود و دیگر خانواده ها نه تنها مانند گذشته عامل بازدارنده از طلاق نیستند بلکه تسهیل کننده آن هستند.

** طلاق از عوارض گذار از زندگی سنتی به مدرن
رییس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی سمنان در ادامه گفت: جامعه امروز نه سنتی و نه مدرن بلکه در حال گذر به سمت زندگی مدرن است.
سلطانی تصریح کرد: جمعیت شهر سمنان را بیشتر قشر تحصیل کرده و اداری تشکیل می دهد و به همین دلیل بیشتر به سمت مدرن شدن گام برداشته شده است و یکی از عوارض گذر از زندگی سنتی به سوی مدرن، افزایش پدیده اجتماعی طلاق است.
وی با اشاره به این که مجموعه ای از عوامل در وقوع طلاق تاثیرگذار هستند، گفت: ارائه خدمات مشاوره ای به وسیله نهادهای دولتی مانند آموزش و پرورش، شورای حل اختلاف، کمیته امداد، هلال احمر، سپاه و نیروی انتظامی اقدامی نادرست است.
رییس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی سمنان بیان داشت: مشاوره باید به وسیله متخصص مشاوره خانواده و از سوی سازمان بهزیستی که وظیفه ذاتی این نهاد کمک به بهبود زندگی افراد جامعه است، انجام شود.
وی زمان تعیین شده برای مشاوره قبل از طلاق را مناسب ندانست و گفت: مشاوره طلاق باید در اولین فرصت بعد از اقدام به طلاق صورت گیرد، اکنون مشاوره طلاق بعد از انجام شدن روند اداری و در آخرین مرحله برای زوجین در نظر گرفته می شود که این موضوع موجب کاهش اثر بخشی مشاوره می شود.
وی اظهارداشت: ارایه خدمات مشاوره به زوجین در سال های اول زندگی که دوران پرمخاطره ای را سپری می کنند و خانواده های در معرض خطر راهکاری مهمی برای کاهش طلاق است.
وی ادامه داد: مشاوره پیش از ازدواج در کنار آزمایش ژنتیک باید مهم و ضروری تلقی شود و مراکز بهداشت مشاوره با کیفیت و کاربردی برای مراجعان ارائه دهند.

** آموزش و روشنگری راهکار کاهش طلاق
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان سمنان گفت: براساس مراجعه خانواده های درگیر طلاق به واحد کاهش طلاق این اداره کل آماری تهیه شده که نشان دهنده آن است بر خلاف دیگر آسیب های اجتماعی که در بین افراد غیربومی شیوع دارد، متاسفانه 76 درصد افرادی که طلاق می گیرند بومی سمنان هستند.
ساره امیرجان افزود: 18 درصد طلاق ها در دوران عقد، پنج درصد در کمتر از یکسال اول شروع زندگی، 27 درصد در پنج تا هفت سال اول شروع زندگی ، هشت درصد سه تا پنج سال و هشت درصد یک تا سه سال اول شروع زندگی خود به طلاق منجر شده است.
وی خاطر نشان کرد: بی وفایی و نبود تعهد زناشویی، اعتیاد، فقدان مسوولیت پذیری و آگاه نبودن مهارت ارتباطی بین زن و شوهر سه عامل مهم و با درصد فراوانی بالا و علت مراجعه متقاضیان برای طلاق است.
معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان نیز گفت: آگاهی بخشی، آموزش و روشنگری نقش بسیار مهم و انکارناپذیری در کاهش آمار طلاق دارد.
حجت الله یحیایی افزود: در گذشته الگوگیری و بهره گیری از تجربه های بزرگان از عوامل استحکام خانواده ها بوده است اما اکنون دیگر فرهنگ الگو گیری درست در اغلب زندگی ها وجود ندارد.
مشاور رفتاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان نیز گفت: طلاق چند ضلعی است که اضلاع این چند ضلعی تمام ابعاد جامعه مانند اقتصادی، سیاسی، اجتماعی ، فرهنگی و دینی را در برمی گیرد و زمانی که طلاق اتفاق می افتد تمام ابعاد تحت تاثیر قرار می گیرند.
رقیه عمرانی افزود: انزوا طلبی، مادی گرایی و نبود الگو پذیری درست از اثرات زندگی مدرنیته بوده و امتنای فرزندان طلاق بعد از طلاق والدین برای فرزند آوری، ایجاد مشکلات اقتصادی و فقر از پیامدهای طلاق هست.
وی اظهار داشت: براساس تحقیقاتی که در استان های سمنان و مازندران درباره تاثیر مشاوره در جلوگیری از طلاق انجام شده نتیجه حاکیست مشاوره زمانی تاثیرگذار است که به وسیله فرد متعهد ، متبحر و متخصص و باتجربه انجام شود.
به گزارش ایرنا، ازدواج براساس تعهد و تکلیف از عوامل پایداری زندگی مشترک و پایین بودن آمار طلاق در گذشته بوده و از عوامل افزایش آمار طلاق در زمان حاضر ازدواج براساس برآورده کردن نیازهای شخصی و تصمیم گیری احساسی بر پایه عشق بدون درک منطقی است، ضروریست مهارت زندگی از دوران مدرسه از زمانی که شخصیت کودکان در حال شکل گیری و آموزش است مد نظر قرار بگیرد.
7342/7408

نظر شما