شناسهٔ خبر: 29450893 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سیاه‌چاله‌ها؛هیولاهای کیهانی/1

چهره واقعی سیاه‌چاله‌ها در جهان بیکران

سیاه‌چاله‌ها، هیولاهای کیهانی هستند که درعین ترسناک بودن پدیده‌ جذابی برای علاقمندان به علم نجوم به شمار می‌آیند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، شاید سیاه‌چاله‌ها این هیولاهای کیهانی وحشتناک، در کمین ستارگان باشند و آنها را ببلعند اما باز هم جذبه خاصی دارند و به فریفتن دل دانشمندان ادامه می‌دهند اما این اجسام کیهانی مرموز چه چیزی هستند؟ 

سیاه‌چاله‌ها مکان‌هایی از فضا هستند که در آنجا کشش‌های گرانشی بسیار زیاد است به طوری که حتی نورها هم نمی‌توانند از آن عبور کنند.

براساس گزارش «ناسا»، از آنجایی که هیچ نوری از این سیاه‌چاله‌ها عبور نمی‌کند، نمی‌توان آنها را مشاهده کرد و به صورت نامرئی وجود دارند. به همین دلیل تنها تلسکوپ‌های فضایی با ابزارهای خاص خود می‌توانند به کشف و پیدا کردن این سیاه‌چاله‌ها کمک کنند. همچنین این ابزارها قادرند تا چگونگی عملکرد متفاوت ستاره‌های اطراف سیاه‌چاله‌ها را مشاهده کنند.

سیاه‌چال‌ها چقدر بزرگ هستند؟

سیاه چاله‌ها می‌توانند بزرگ یا کوچک باشند. دانشمندان تصور می‌کنند که کوچک‌ترین سیاه‌چاله‌ها به اندازه یک اتم اما با جرمی به اندازه یک کوه بزرگ هستند.

نوع دیگری از سیاه‌چاله‌ها «ستاره‌ای» نامیده ‌می‌شود. جرم آنها بیش از 20 برابر جرم خورشید است و بسیاری از آنها در کهکشان راه شیری زندگی می‌کنند.

بزرگ‌ترین سیاه‌چاله‌ها «سیاه‌چاله کلان‌جرم» نام دارند و جرم‌شان بیش از یک میلیون برابر خورشید است. دانشمندان ثابت کرده‌اند که هر کهکشان بزرگ یک سیاه‌چاله کلان‌جرم در مرکزش دارد.

از طرفی کهکشان راه شیری نیز دارای یک سیاه‌چاله کلان‌جرم به نام «کمان ای» است که جرمی حدود 4 میلیون برابر خورشید دارد و در داخل یک توپ بسیار بزرگی که می‌تواند میلیون‌ها زمین را در خود نگه دارد گنجانده شده است.

سیاه‌چاله‌ها چگونه تشکیل می‌شوند؟

دانشمندان تصور می‌کنند که کوچک‌ترین سیاه‌چاله‌ها زمانی که جهان آغاز شده است، تشکیل شده‌اند.

 زمانی که ستاره بزرگی به داخل خود فروکش می‌کند و می‌میرد یک «نواختر» رخ می‌دهد و سیاه‌چاله‌ای را به وجود می‌آورد. نواختر انفجار ستاره‌ای است که در آن بخشی از ماده ستاره به فضا پرتاب می‌شود.

آیا سیاه چاله‌ کهکشان راه شیری می‌تواند زمین را ببلعد؟

سیاه‌چاله‌ها در فضا حرکت نمی‌کنند تا ستاره‌ها، ماه‌ها و سیارات را ببلعند. از طرفی زمین نیز به داخل سیاه‌چاله‌ها نمی‌افتد زیرا به اندازه کافی به آنها نزدیک نیست.

حتی اگر خورشید نیز به یک سیاه‌چاله تبدیل می‌شد باز هم نمی‌توانست زمین را ببلعد زیرا این سیاه‌چاله همان نیروی گرانشی خورشید را داشت و همان گونه که در حال حاضر سیارات به دور خورشید می‌چرخند به دور آن سیاه چاله نیز خواهند چرخید.

البته گفتنی است؛ خورشید هرگز به یک سیاه‌چاله تبدیل نخواهد شد زیرا به اندازه کافی بزرگ نیست تا به یک سیاه‌چاله تبدیل شود.

ناسا چگونه درباره سیاه‌چاله‌ها مطالعه می‌کند؟

از آنجایی که سیاه‌چاله‌ها قابل رویت نیستند، ناسا با استفاده از ماهواره‌ها و تلسکوپ‌های فضایی درباره سیاه‌چاله‌ها اطلاعاتی را به دست می‌آورد و به دانشمندان کمک می‌کند تا به سوالاتی درباره جهان پاسخ دهند.

انتهای پیام/

نظر شما