شناسهٔ خبر: 29450611 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

اسباب‌بازی در کنار کیف و کتاب مدرسه جای می‌گیرد

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در همین خصوص دو روز پیش سیدمحمد بطحایی در مراسم گشایش چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ورود اسباب‌بازی به جریان آموزش رسمی کشور خبر داده و در این باره می‌گوید: بزودی در ۱۰ استان کشور و در ۱۰ هزار مدرسه، شاهد اجرایی‌ شدن کلاس بازی و اسباب‌بازی هستیم.وزیر آموزش و پرورش همچنین در مورد زوایای این تصمیم توضیح می‌دهد و می‌افزاید: در این برنامه‌ریزی دانش‌آموزان کلاس اول تا سوم مناطق مرزی و محروم مشارکت داده خواهند شد. به گونه‌ای که تلاش می‌شود هفته‌ای ۲ تا ۳ ساعت را به این کلاس‌ها اختصاص دهیم تا در این کلاس‌ها فرآیند یادگیری دنبال شود.بطحایی با بیان اینکه اسباب‌بازی یکی از تجهیزات آموزشی و بخشی از نظام فناوری آموزشی است، تأکید می‌کند: امروزه اسباب‌بازی تنها وسیله‌ای برای سرگرمی و تفریح نیست و اسباب‌بازی‌ها اهداف آموزشی و یادگیری را دنبال می‌کنند، بنابراین ما با کمک اسباب‌بازی‌ها و با استفاده از آنها یادگیری کودکان را تسهیل می‌کنیم و تسریع می‌بخشیم.

تأثیر بازی بر تفکر کودکان

حمیلا بخشی روانشناس بالینی نیز معتقد است بازی یکی از مهم‌ترین نیازهای کودکان است که می‌تواند نحوه تفکر آنها را تحت تأثیر قرار داده اشتیاق‌شان برای دانستن و یادگیری را افزایش دهد. رشد فکری کودکان، تکامل ارتباطات و افزایش اعتماد به نفس از دیگر ضروریاتی است که در سایه بازی کودکانه فراهم می‌شود. کودکان معمولاً هنگام بازی موضوعاتی جدید کشف می‌کنند و با بهره‌گیری از خلاقیت مهارت‌های جدیدی می‌آموزند.بازی با تقویت حس مشارکت در کودکان، آنها را به سمت دوستی و تعامل با همسالان نیز سوق می‌دهد.این روانشناس بالینی ادامه می‌دهد: در چنین شرایطی اسباب بازی نقش مهمی می‌یابد و انتخاب آگاهانه آن اهمیتی دوچندان. حقیقت این است که اسباب‌بازی‌ها در گروه وسایل آموزشی غیرمستقیم قرار می‌گیرند و متخصصان از آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار در انتقال فرهنگ و مفاهیم به کودکان بهره می‌گیرند. اسباب‌بازی تنها وسیله‌ای برای پرکردن اوقات فراغت کودکان نیست بلکه آموزش رفتار‌های اجتماعی و حتی سبک زندگی، مهارت‌های حرکتی و فیزیکی کودکان را هم تقویت می‌کند، بنابراین باید نوع بومی آن بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.در چنین شرایطی و با توجه به اهمیت غیرقابل انکار اسباب‌بازی و سرگرمی بومی در زندگی کودکانی که آینده جامعه را می‌سازند توجه به برندسازی بر پایه فرهنگ بومی جامعه، بازارسازی و بازار‌یابی در صنعت اسباب‌بازی و سرگرمی بسیار ضروری به نظر می‌رسد. 

بازار ایران در اختیار اسباب بازی های خارجی 

یک مقام نمایشگاهی نیز درباره وضعیت بازار اسباب‌بازی ایرانی چنین می‌گوید: در سال‌های ابتدایی انقلاب و جنگ تحمیلی شرایط جامعه به گونه‌ای بود که اسباب‌بازی کالایی لوکس و غیرضروری محسوب می‌شد اما در سال‌های اخیر اهمیت و نقش اسباب‌بازی برای خانواده‌ها روشن شده است. این امر گرایش و رغبت مردم به استفاده از اسباب‌بازی را افزایش داده است. طبق آمار اعلام شده از سوی شورای نظارت بر اسباب‌بازی، طی 10سال گذشته، 95 درصد از بازار اسباب‌بازی ایران در اختیار اسباب‌بازی‌های خارجی و واردات اسباب‌بازی بوده است.محسن رجبی، می‌گوید: آزاد شدن واردات اسباب‌بازی در سال 82 و داشتن حاشیه سود بالای این محصولات به گسترش و پیشرفت شبکه‌های توزیع محصولات خارجی منجر شد به گونه‌ای که اسباب بازی‌های خارجی بسرعت و براحتی به دست فروشندگان و مصرف‌کنندگان می‌رسید.حاشیه سود بالای اسباب بازی‌های خارجی در مقایسه با سود منطقی اسباب‌بازی‌های ایرانی برای فروشنده، باعث می‌شد اقبال و تمایل فروشندگان نیز به اسباب‌بازی خارجی بیشتر شود.وی در ادامه می‌افزاید: نوسانات شدید نرخ ارز از سال 91 باعث شد که سهم واردات کاهش یافته و سهم تولید‌کننده اسباب بازی‌های ایرانی در بازار افزایش یافته و با جهشی 10 درصدی مواجه شویم. البته امسال سال 97 نقطه عطفی برای صنعت اسباب بازی ایران است چراکه نوسانات قیمت ارز و شرایط سخت اقتصادی باعث شده واردات اسباب‌بازی با مشکلات شدیدی مواجه شود از این‌رو به سمت بازار داخلی روی آورده و برای تولید داخلی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در این شرایط پیش‌بینی این است که سهم تولید‌کنندگان داخلی در بازار اسباب‌بازی به 25 درصد برسد.رجبی تأکید می‌کند: کشور ما در 10 سال آینده سال‌های خوبی در صنعت نوپای اسباب‌بازی خواهد داشت. در این راستا تمام تلاش در انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی این است که دانش تولیدکنندگان افزایش یابد تا کیفیت نیز افزایش پیدا کند. به گونه‌ای که برند‌ها و اسم‌های تجاری در حوزه اسباب بازی داشته باشیم که مردم آنها را بشناسند.وی در پایان می‌گوید اگر گردش مالی شرکت‌های تولید‌کننده داخلی و سرمایه‌گذاری در این راستا بیشتر شود، تولید‌کنندگان ایرانی به جای کپی محصولات خارجی سعی می‌کنند محصولات بومی با ماهیت و فرهنگ ایرانی تولید کنند.

نظر شما