شناسهٔ خبر: 29450342 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اختصاصی| تصویب جزئیات طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس در کمیسیون داخلی شوراها

R7887/P4001/S6,47/CT1

نماینده مردم اهر و هریس و نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی شوراهای کشور در مجلس از تصویب جزئیات طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در کمیسیون امور داخلی شوراهای کشور در مجلس خبر داد.

صاحب‌خبر -

بیت‌الله عبداللهی  در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تبریز، با اشاره به اینکه اصلاح موادی از طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در کمیسیون امور داخلی شوراهای کشور در مجلس به تصویب رسید، اظهار داشت: در طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی محدود جغرافیایی هر استان به‌عنوان حوزه انتخابیه مجلس خواهد بود.

وی افزود: در تصویب ماده 7 مکرر یک قانون انتخابات، هر یک از استان‌ها به‌عنوان حوزه انتخابیه اصلی و حوزه‌های انتخابیه اصلی و فرعی موجود واقع در آن استان، موضوع قانون تعیین حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی، به ترتیب حوزه انتخابیه فرعی و حوزه انتخابیه زیرمجموعه شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید

* اختصاصی: طرح نمایندگان برای استانی‌شدن انتخابات + متن

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس ادامه داد: در تبصره 3 حوزه انتخابیه اقلیت‌های دینی از حکم این ماده مستثنی هستند و در ماده 7 مکرر دو، رأی دهندگان در هر استان کشور می‌توانند برای هر یک از حوزه‌های انتخابیه فرعی واقع در استان از بین نامزدهای مربوط به همان حوزه فرعی به میزان کرسی‌های آن حوزه نماینده یا نمایندگان موردنظر خود را انتخاب کنند.

عبداللهی بابیان اینکه وزارت کشور موظف است تا برگه‌های رأی را به‌گونه‌ای طراحی و در اختیار رأی دهندگان قرار دهد که هر رأی دهنده در استان برای تمامی کرسی‌های نمایندگی مجلس همان استان به‌صورت مجزا نماینده انتخاب کنند، گفت: همچنین در برگه رأی محلی جهت رأی نیز توصیه‌هایی انجام پذیرفت.

کسب حداقل 10 درصد آرای صحیح مأخوذه در حوزه‌های انتخابیه فرعی توسط نامزدها

وی افزود: در ماده 8 مکرر، از هر حوزه انتخابیه فرعی در استان نامزد یا نامزدهایی که حداقل 10 درصد آرای صحیح مأخوذه فرعی را کسب کرده و بالاترین رأی در استان را به‌دست آورده است جزو نمایندگان آن استان محسوب می‌شود.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس با تأکید بر اینکه موارد فوق‌الذکر در نشست امروز کمیسیون امور داخلی شوراهای کشور در مجلس به تصویب رسید، ابراز داشت: پیش از این یک‌فوریت طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در صحن علنی با رأی نمایندگان به تصویب رسیده و کمیسیون امور داخلی شوراهای کشور در مجلس به‌عنوان کمیسیون اصلی در حال بررسی جزئیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس اس.

عبداللهی تأکید کرد: در کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی قید شده بود که نامزدهایی که حداقل 20 درصد آرای صحیح مأخوذه فرعی را کسب کرده و بالاترین رأی در استان را به‌دست آورد جزو نمایندگان همان استان محسوب خواهد شد اما در ادامه بررسی در کمیسیون میزان رأی صحیح مأخوذه 10 درصد تصویب شد.

نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی شوراهای کشور در مجلس در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آینده طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما این است که طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی به تصویب نهایی می‌رسد.

انتهای پیام/

نظر شما