شناسهٔ خبر: 29450324 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مقبره شمس چه شکلی می‌شود؟

نمایندگی آذربایجان غربی

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: بودجه لازم برای تکمیل بارگاه شمس در نظرگرفته شده است و مصمم هستیم پروژه را درمدت ۳ سال تکمیل کنیم.

صاحب‌خبر -

جلیل جباری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به تلاش سازمان میراث کشور و استان برای ساخت بارگاه شمس در اسرع وقت اظهار کرد : سازمان میراث با تمام توان در صدد ساخت بارگاه شمس در خوی است.

وی افزود: وجود مقبره شمس برای توسعه گردشگری استان بسیار مفید است و با توجه جایگاه جهانی شمس، تکمیل مجموعه فرهنگی و هنری شمس می تواند سیل علاقمندان فرهنگ و عرفان اسلامی را به کشور بکشاند.

جباری تصریح کرد : پیمانکار پروژه انتخاب شده و از فردای مراسم کلنگ زنی کار ساخت بارگاه شروع خواهد شد.

دکتر مجید مقدم رئیس شورای شهر خوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: ساخت بارگاه شمس تاثیر بسیار زیادی در توسعه ارتباطات و گردشگری کشور ایفا خواهد کرد.  شورای شهر و شهرداری حمایت همه جانبه اش را ساخت بارگاه خواهد کرد.

تابان فر رئیس اداره ارشاد خوی نیز در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: سال ها سال است که هنرمندان طراز اول کشوری در مقبره شمس برنامه‌های ارزشمندی اجرا کردند. ساخت بارگاه شمس کمک شایانی برای اعتلای فرهنگ و هنر و ادبیات منطقه خواهد کرد.

تابان فر شمس را استاد و مراد مولانا عنوان کرد و گفت: اکنون شهر خوی صاحب چنین گمشده ارزشمندی است و باید به وجود چنین گوهر گرانبهایی در خوی افتخار کرد.

به گزارش ایسنا، اجرای ده ها کنگره و همایش بین المللی در مقبره شمس، تلاش های دلسوز فرهنگ و هنر و پروژه ارتباط و پیوند فرهنگی بین شهرهای خوی، قونیه، نیشابور و شیراز بواسطه حضور شمس در خوی که از سال ۸۳ شروع شده بود ، سرانجام منجر به احداث بارگاه شمس تبریزی در خوی شد.

مقبره شمس تبریزی در خوی قرار گرفته که همه ساله همایش های بین المللی با محوریت شمس و مولانا در آن برگزار می‌شود ، مولانای جوان بعد از آشنایی و دیدار شمس تبریزی در قرن ششم چنان متحول می‌شود که منبر و حشم و خدم را رها کرده و روی در خرابات می‌نهد و در بازار مسگران با صدای ناموزون تیشه مسگران به چرخ و سماع در می‌آید.

پس از سال ها انتظار و دلتنگی طرح ساخت بارگاه شمس تبریزی در خوی با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور همزمان با سفر رئیس جمهور به خوی کلنگ زنی می شود. این طرح در فضایی به مساحت۹۰۰۰  متر مربع احداث می شود که ۲۰۰۰ مترمربع آن بارگاه و المان و 7000 مترمربع آن برای محوطه بارگاه لحاظ شده است.

پیش از این نیز جلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در شهریورماه گفته بود: ساخت ِالِمان مقبره شمس با توجه به جایگاه و شخصیت منحصر بفرد شمس تبریزی کار ساده‌ای نیست و باید المانی متناسب با شان منزلت این عارف نامی ساخته شود.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا بیان کرده بود: از سال‌های قبل پروفسور اردلان بعنوان معمار برجسته کشور برای طراحی المان شمس تبریزی انتخاب شده است که سازمان میراث فرهنگی هم به این انتخاب احترام می گذارد.

جباری ادامه داده بود: فرمانداری و تولیت شمس سال های قبل پیگیر ساخت المان بودند که به هیچ جایی نرسیدند و در نهایت به دستور ریاست سابق سازمان میراث فرهنگی کشور از اواخر سال ۹۵ این سازمان عهده دار ساخت المان شمس شد. نمی شد که این طرح فاخر را رها کرده و طرح دیگری را جایگزین کنیم بنابراین اداره کل میراث فرهنگی از اعتبارات سال ۹۶ طرح اولیه را تبدیل به نقشه‌های اجرایی کرد.

جباری افروده بود: یکی از شرط های اصلی مشاور انتخاب شده برای طرح اولیه این بود که نقشه‌های اجرایی به تایید پروفسور اردلان برسد که در حال حاضر طالبیان معاونت میراث فرهنگی کشور عهده دار انجام‌این بخش شده است تا بعد از تایید نقشه ها ساخت المان شمس توسط پیمانکاران ذی صلاح عملیاتی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی گفته بود: قاطعانه اعلام می‌کنم اداره کل میراث فرهنگی برای شروع عملیات اجرایی المان شمس هیچ نوع محدودیتی ندارد فعلا منتظر تایید نقشه عملیاتی توسط طراح اصلی است.

جباری در خصوص برخی مطالب منتشر شده در رسانه‌ها و فضای مجازی در خصوص جذب نشدن اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی المان مقبره شمس توسط سازمان میراث فرهنگی استان اظهار کرده بود: ادعای انجام‌ شده در خصوص عدم جذب اعتبارات المان مقبره شمس توسط اداره کل میراث فرهنگی استان کذب محض است. در خواست می‌کنم این افراد بدون علم و آگاهی اظهار نظر نکنند تا حاشیه سازی نشود.

وی در خصوص اعتبارات مقبره شمس تصریح کرده بود: برای سال ۹۶ مبلغ ۲۰ میلیارد ریال اعتبار صرفا مصوب شده بود که ۱۰ میلیارد ریال آن به شکل اسناد اوراق خزانه با رسید سال ۹۸ تخصیص یافت که در مقایسه با کل اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریالی مبلغ ناچیزی بود.

جباری با اشاره به قول مساعد استاندار و سفر اخیر معاون فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور به استان بیان کرده بود، اعتبار پروژه مقبره شمس در سال جاری از محل منابع استانی و ملی در اختیار اداره کل میراث فرهنگی استان قرار خواهد گرفت تا کار احداث المان مقبره شمس توسط این اداره کل شروع شود.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در خصوص پلاک باقیمانده در محوطه بارگاه شمس تصریح کرده بود: به همت استاندار و پیگیری اداره کل میراث فرهنگی استان، مبلغ این پلاک به حساب دادگستری برای پرداخت به مالک پلاک واریز شده است که شهرداری خوی مکلف است نسبت به آزاد سازی این پلاک اقدام کرده و آنرا در اختیار میراث فرهنگی قرار دهد.
انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما