شناسهٔ خبر: 29449989 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

بسیج دانشجویی گیلان خواستاررویکردعلمی شهرداری درحل مشکلات شد

به گزارش ایرنا، این مرکز در بیانیه خود آورده است : شناخت مسائل و اولویت‌بندی آن‌ها گام نخست در فرآیند مدیریت و اصلاح هر سیستمی بوده که انحراف و ضعف در این

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، این مرکز در بیانیه خود آورده است : شناخت مسائل و اولویت‌بندی آن‌ها گام نخست در فرآیند مدیریت و اصلاح هر سیستمی بوده که انحراف و ضعف در این مهم، فرصت‌ها را مغفول و بلکه به تهدید تبدیل کند.
مسئله‌ای که به خوبی ومبتنی بر تحلیل درست شناخته نشود،حل نمی‌شود، و مسئله‌ای که حل نشود،چه بسا به بحران بینجامد. غلبه نگاه جناحی، سیاسی و غیرتخصصی نسبت به مسائل حوزه مدیریت شهری و شهرداری رشت منجر به اختلال در دستگاه محاسباتی تصمیم‌سازان و مدیران این مجموعه شده که در نتیجه‌ی آن، شناسایی مسائل و اولویت‌بندی آن‌ها دچار سطحی‌نگری، فقدان جامعیت و سلیقه‌گرایی شده است.
کلانشهر رشت مرکز استان گیلان ،پرجمعیت ترین شهر در سه استان شمالی ایران وبزرگ‌ترین سکونت‌گاه سواحل جنوبی دریای خزر محسوب می‌شود. قرارگرفتن در مسیرکریدور شمال–جنوب و جاده ابریشم وهمجواری با کشورهای آسیای میانه ازطریق مرزهای خاکی و آبی، بهره‌مندی از فرودگاه بین‌المللی، خط آهن تهران - قزوین - رشت - انزلی- آستارا که کشورهای شمال غرب استان را با مرکزیت رشت به پایتخت ایران متصل می کند و مجاورت با منطقه آزاد انزلی،بر اهمیت راهبردی رشت در زمینه تجارت افزوده است.
علاوه بر این جاذبه های اکوتوریستی مانند دریا وسواحل آن، تالاب‌ها،رودخانه‌ها وآب‌بندها وجنگل‌های انبوه درمناطق کوهپایه‌ای وکوهستانی، میراث ملموس اعم ازبناها،بافت‌ها و محوطه‌های باستانی و میراث ناملموسی چون صنایع دستی، هنرهای فولکوریک و خوراک‌شناسی، رشت را از نظر گردشگران متمایز ساخته است.
همچنین پیوند نزدیک بین شهر رشت و روستاهای اطراف که به واسطه‌ی موقعیت جلگه‌ای وبهره‌مندی از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی،از خاک حاصلخیز برخوردارند، می‌تواند کشاورزی را به موتور محرک و مولد دو بخش تجارت و گردشگری رشت تبدیل نماید.
در وضعیت کنونی، چندین مسئله‌ی کلیدی و تاثیرگذار در مسائل حوزه مدیریت شهری رشت وجود داشته که هرگونه برنامه‌ریزی و اقدام در جهت بهبود آینده شهر را به طور جدی تحت تاثیر خود قرار داده‌اند.
*رفع معضل پسماند و پسابهای آلوده
مسئله‌ی پسماند در استان‌های شمالی کشور دیگر به یک بحران خاموش تبدیل شده که در این میان، سراوان به عنوان دفن‌گاه اصلیِ زباله‌ی شهر رشت و شهرهای اطراف سهم عمده‌ای را از این مسئله در استان گیلان به خود اختصاص داده، به گونه‌ای که به نمونه‌ای عبرت‌آموز از مدیریت نادرست پسماند در کشور تبدیل شده است. مسئله رودخانه‌های زرجوب و گوهررود که اولین مقصد فاضلاب‌های خانگی، بیمارستانی و صنعتی شهر رشت بوده و به دلیل عوارض زیست محیطی ناشی از آن، بهداشت عمومی و امنیت روانی و اقتصادی شهر را با چالش‌های جدی مواجه ساخته، نیز بر اهمیت بحران پسماند در رشت افزوده است.
علاوه بر این تغییرات اخیر در شاخص‌های کلان اقتصادی و اقلیمی و آب و هوایی کشور، استان گیلان را با موج جدید مهاجرت از اقصی نقاط کشور روبرو ساخته که شهر رشت به دلیل تمرکز سیاسی و اقتصادی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های ارتباطی، انتخاب اول بسیاری از مهاجران می‌باشد.
این در حالی است که تراکم بالای جمعیتی و نیز ارزش بالای زمین در بافت مرکزی رشت ، جمعیت را به سمت حاشیه شهر هدایت کرده که در نتیجه‌ی آن سکونت‌گاه‌های غیررسمی و نسقی در مناطقی خارج از طرح جامع توسعه شهر رشد یافته‌اند و رشت را در آستانه‌ی توسعه‌ا‌ی نامتوازن و ناعادلانه قرار داده‌اند.
درمواقع بحرانی، همچون وقوع زلزله، سرعت عاملی موثر وحیاتی است و اگر بهترین تیم‌ها با مجهزترین وکارآزموده‌ترین نیروها نیز در صحنه حضور داشته باشند اما در یک فرصت معین که «زمان طلایی» نامیده شده، اقدام به امدادرسانی نکنند ، پس از آن انجام هر کاری بی‌حاصل خواهد بود. رشت اکنون در یک زمان طلایی قرار گرفته است؛ به این معنی که پس از فرصت‌سوزی‌های گذشته، دیگر امکان آزمون و خطا پیرامون آینده و توسعه شهر رشت وجود ندارد.
این کانون با بهره‌مندی از نظرات و دیدگاه‌های نخبگان مدیریت شهری در سه سطح نخبگان دانش، نخبگان نهادی و نخبگان حوزه عمومی به شناسایی 100مسئله‌ی دارای اولویتِ مجموعه‌ی مدیریت شهری رشت در یک سال آتی پرداخته که حاصل یافته‌های یک پژوهش روشمندعلمی مبتنی بر روش‌های آینده پژوهی است و به پیوست بیانیه به شهرداری ارائه شده.
مرکز پژوهش‌های بسیج دانشجوئی گیلان، مسائل 100 گانه رشت را در 12 گروه موضوعی «سازمان شهرداری و مدیریت کلان شهری»، «عمران، بازآفرینی و زیرساخت شهری»، «شهرسازی و معماری شهری»، «برنامه ریزی، توسعه و آینده نگری شهری»، «اقتصادی، مالی و سرمایه گذاری شهری»، «محیط زیست و پسماند»، «حمل و نقل و ترافیک»، «گردشگری، دیپلماسی و ارتباطات بین الملل»، «حقوقی»؛ «خدمات شهری و شهروندی»، «ایمنی و پدافند غیر عامل» و «ارتباطات و فناوری اطلاعات» طبقه بندی کرده است .
کلانشهر رشت حدود 700 هزار نفر جمعیت ثابت دارد که در طول روز به بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر می رسد.
6030
انتهای پیام

نظر شما