شناسهٔ خبر: 29449925 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

چرا ارتش آمریکا با مشکل جدی رو به روست؟

آمریکا هم اکنون با پنج چالش فزاینده رو به روست؛ چین، روسیه، ایران، کره شمالی، و تروریسم فراملی، با این همه، کمتر از هر زمان دیگری از پایان جنگ جهانی دوم، نیروی نظامی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما  به نوشته نشنال اینترست، ”کمیسیون راهبرد دفاع ملی“ در گزارشی که چهارشنبه منتشر کرد اعلام کرد آمریکا هم اکنون با پنج چالش فزاینده رو به روست- چین، روسیه، ایران، کره شمالی، و تروریسم فراملی، با این همه، کمتر از هر زمان دیگری از پایان جنگ جهانی دوم، نیروی نظامی دارد.
پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی به قلم توماس اسپور نوشت: گزارش ”کمیسیون راهبرد دفاع ملی“ که چهارشنبه منتشر شد، شامل نتیجه گیری هایی است که پیامدهای شدیدی برای امنیت ملی آمریکا دارد. خود این گزارش که نشان دهنده اجماعی دو حزبی است، چیزی استثنایی برای واشنگتن است، اجماعی دو حزبی که بیشتر بازتاب دیدگاههای صریح و بی پرده است تا گزارشی ملایم و تعدیل شده.
این کمیسیون در گزارش 60 صفحه ای خود که به زبانی ساده نگاشته شده است، تصویری بسیار نگران کننده از وضعیت دفاع ملی آمریکا ترسیم کرده، و اوضاع موجود را ”بحرانی وخیم“ نامیده است که ”بسیار فوری“ است. این درخواستی است که باید به آن توجه کنیم.
”قانون اختیارات دفاع ملی“ (مصوب در سال) 2017 این کمیسیون را مجاز کرد تا ”درباره راهبرد دفاع ملی آمریکا بررسی و پیشنهادهایی را ارائه کند.“ اعضای کمیسیون همگی کارشناسان امنیت ملی هستند، که نیمی از آنها را سران جمهوریخواه و نیم دیگر را سران دموکرات کمیته های نیروهای مسلح مجلس نمایندگان و سنا انتخاب می کنند. این ساختار دوحزبی به یافته های کمیسیون، اعتبار و اهمیت ویژه ای می بخشد.
در مجموع، اعضای این کمیسیون با ”راهبرد دفاع ملی“ دولت که ژانویه 2018 منتشر شد، موافقند. این راهبرد به طور عمده بر حفظ برتری آمریکا متمرکز بود، و در آن بر اهمیت ائتلاف ها، افزایش آمادگی و اصلاحات در پنتاگون تاکید شد. با وجود این، کمیسیون مزبور در گزارش خود، پس از اشاره به زمینه هایی که از ”راهبرد دفاع ملی“ که با آن موافق است، به تشریح برخی از نواقص مهم این راهبرد، و منابع حمایتی و ایده ها پرداخت. اعضای این کمیسیون در یکی از اذعان های اصلی خود در این گزارش، ابراز تردید کردند که وزارت دفاع ”طرح ها، ایده ها، و منابع لازم برای دستیابی به اهداف دفاعی تعیین شده در راهبرد دفاع ملی را داشته باشد.“

نیروهای ناکافی
در این گزارش تصریح شده است آمریکا هم اکنون با پنج چالش فزاینده رو به روست- چین، روسیه، ایران، کره شمالی، و تروریسم فراملی-، با این همه، کمتر از هر زمان دیگری از پایان جنگ جهانی دوم، نیروی نظامی دارد. در این گزارش آمده است: ”به عبارت ساده، آمریکا، اگر می خواهد به اهداف این راهبرد دست یابد، نیاز به نیرویی بیشتر از نیروهای فعلی خود دارد.“
کارشناسان دفاعی متعدد، چه در داخل دولت و چه خارج از آن، سال هاست که این مسئله را به ما می گویند. در حال حاضر، نیروی دریایی می گوید برای اجرای راهبرد دفاع ملی نیاز به 355 کشتی دارد. این در حالی است که آنها در حال حاضر 286 کشتی دارند. نیروی هوایی می گوید نیاز به 386 اسکادران دارد، در حالی که آنها هم اکنون 312 اسکادران دارند. و ارتش هم می گوید نیاز به 500 هزار نظامی در حال خدمت دارد، در حالی که تعداد این نیروها هم اکنون 476 هزار نفر است.
در این گزارش با احتساب پنج دشمن بالقوه آمریکا تصریح شده است: ”(ایده) ایجاد تعداد نیروی لازم برای دو جنگ، در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری در دوران پس از جنگ سرد، از نظر راهبردی منطقی است.“ با این همه، در راهبرد دفاع ملی فقط به (ایجاد) تعداد نیروی لازم در یک جنگ به همراه توانایی تعریف نشده برای ”بازدارندگی“ در برابر یک دشمن دیگر اشاره شده است. چنین ساختاری، هیچ توانمندی به آمریکا برای بازدارندگی در برابر دشمن فرصت طلبی نمی دهد که می بیند آمریکا درگیر جنگی منطقه ای است. به علاوه، چنین ساختاری توانایی تحمل تلفات جنگی یا حفظ هر گونه حضور آتی در هیچ منطقه ای به جز منطقه درگیری را فراهم نمی کند.
به طور خلاصه، در ایده (ایجاد) تعداد نیروی لازم برای یک جنگ، که در راهبرد دفاع ملی قید شده است، تعداد نیروهایی که آمریکا برای پیروزی نیاز دارد، دست کم گرفته شده است. این کمسیون این ایده را تایید نمی کند.

منابع ناکافی
این کمیسیون در توصیف اینکه منابع برای دفاع ملی تا چه حد ناکافی است، هیچ مضایقه ای نکرده و در گزارش خود در این باره تصریح کرده است: ”ابزار موجود برای دستیابی به اهداف راهبرد دفاع ملی بسیار ناکافی است.“ در این گزارش به تاثیر فزاینده ”قانون کنترل بودجه“ (مصوب سال) 2011 اشاره شده است که موجب حذف 539 میلیون دلار از بودجه پنتاگون، و سلسله آثار سوء آن بر آمادگی، مدرن سازی و شمار نیروها شد.
این ارزیابی کاملاً دقیق است. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا سال 2017 در اظهاراتی در کنگره اعلام کرد برای بازسازی بخش نظامی و رساندن آن به سطوح لازم، هزینه های نظامی باید به طور ثابت، سالانه سه تا پنج درصد افزایش یابد. با این همه، بودجه دفاعی پیش بینی شده بسیار کمتر از آن هدف بود- حتی قبل از آنکه ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کند بودجه 2020 پنتاگون ، چهار ممیز پنج دهم درصد کاهش خواهد یافت.
در این گزارش این طور نتیجه گیری شده است که ”اگر آمریکا هم اکنون و در آینده بودجه کافی در اختیار بخش نظامی خود قرار ندهد، با خطر از دست دادن ذخایر مالی در کوتاه مدت، و هزینه های جانی، امنیتی و مالی در درازمدت رو به رو خواهد شد.“

موقعیت جهانی
این کمیسیون از استقرار نیروهای آمریکا (در نقاط مختلف جهان) به شدت حمایت، و پیشنهاد می کند ارتش یگانی قوی را به اروپا اعزام کند و در آنجا مقر نظامی داشته باشد. این کمیسیون همچنین خواستار حضور دفاعی قوی تر در منطقه هند و اقیانوس آرام شده است.
هر دو پیشنهاد مستدل است. شمار متعددی از کارشناسان از استقرار نیروهای آمریکایی بیشتر (در نقاط مختلف جهان) به منظور بازدارندگی بهتر و دفاع زودهنگام حمایت می کنند. همانطور که ژنرال بریدلاو، فرماندهی سابق آمریکا در اروپا سال 2015 در کنگره بیان کرد، ”نیروهایی که به طور دائم مستقر می شوند، چنان موجب تقویت نیرو می شوند که اعزام های چرخشی هرگز با آن برابری نمی کند.“

دیگر برداشت های راهگشا
این کمیسیون به شیوه ای معقول به قصور در تشریح راهبرد آمریکا برای مقابله با چین و روسیه در راهبرد دفاع ملی پرداخت. در این گزارش تصریح شده است: ”مفاهیم (ایده های) عملیاتی، ارتباط ضروری بین اهداف راهبردی، سیاست دفاعی، و اولویت بودجه ای را تشکیل می دهد، و راهبرد دفاع ملی فاقد این ایده هاست.“ این نکته ظریفی است که حاکی از تحلیل دقیق این کمیسیون است.
موضوع آمادگی نیز توجه این کمیسیون را جلب و در گزارش خود تصریح کرد: ”با توجه به درخواست شدید برای نیروی کوچکتر، بی ثباتی مستمر بودجه، و بودجه ناکافی، آمادگی ارتش به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. با این همه، نمی توان به طور دقیق ارزیابی کرد که این آمادگی تا چه حد تحت تاثیر قرار گرفته است. کمیسیون برای بهبود این امر، در گزارش خود پیشنهاد کرده است پنتاگون ”ابزاری تحلیلی برای ارزیابی آمادگی در زمینه چالش های مختلف، از درگیری های نه چندان شدید با طرف های مختلف در مناطق مختلف گرفته تا درگیری های شدید طولانی با رقبای اصلی، ایجاد کند.“
در این گزارش به مدرن سازی بازدارندگی هسته ای آمریکا نیز پرداخته شده است. کمیسیون مزبور در گزارش خود تصریح می کند ”همه تسلیحات هسته ای، و همچنین بیشتر ساختارهای حمایتی آنها به پایان عمر خود نزدیک می شوند. مدرن سازی هسته ای باید با دریافت بودجه پایدار و قابل پیش بینی از کنگره صورت گیرد.“ این توصیه ای منطقی است. اما با توجه به تصویر بودجه دفاعی فعلی، عمل به آن دشوار خواهد بود.

نظر شما