شناسهٔ خبر: 29449553 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

گزارش واشنگتن پست از ارزیابی نهایی سیا:

بن سلمان دستور ترور خاشقجی را صادر کرده بود

صاحب‌خبر - روزنامه واشنگتن پست خبر داد، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به این نتیجه رسیده که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دستور ترور «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد آل سعود را صادر کرده بود.به گزارش ایرنا به نقل از واشنگتن پست، مقام‌های آگاه می‌گویند این ارزیابی سیا معتبرترین برآوردی است که بن سلمان رابه قتل خاشقچی مرتبط کرده و تلاش‌های دولت دونالدترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای حفظ روابط با عربستان را پیچیده می‌کند. ارزیابی سیا در تناقض با ادعاهای دولت عربستان قرار دارد که گفته بود بن سلمان دخالتی در قتل خاشقجی نداشته است. منابع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود اعلام کردند سیا چندین منبع اطلاعاتی از جمله تماس تلفنی «خالد بن سلمان» سفیر عربستان در آمریکا با خاشقجی را بررسی کرده اند. خالد به خاشقجی گفته بود که او برای دریافت مدارکش باید به کنسولگری عربستان در استانبول برود. وی به این روزنامه نگار تضمین داده بود که در آنجا در امان خواهد بود.
به گفته منابع آگاه،مشخص نیست که آیا خالداطلاعاتی داشته که خاشقجی به قتل خواهد رسیدیا نه. اما وی به دستور برادرش با خاشقجی تماس گرفته بود. دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا این تماس را ردیابی کرده بودند. به نوشته واشنگتن پست، ارزیابی سیا این است که بن سلمان به عنوان حاکم غیررسمی عربستان حتی بر کوچک‌ترین امور نیز نظارت دارد که این ارزیابی یکی دیگر از پایه‌های نتیجه گیری سیا در خصوص نقش ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی است.
یک مقام آمریکایی آگاه از نتیجه گیری سیا اظهار داشت: این مسئله ای پذیرفته شده است که هیچ دلیلی وجود ندارد که این اتفاق بدون اطلاع یا مداخله وی صورت گرفته باشد.
به گفته این مقام آگاه، سیا بن سلمان را یک «تکنوکرات خوب» می‌داند اما در عین حال وی را فردی بی ثبات و متکبر نیز به شمار می‌آورد که «جوش می‌آورد و به نظر نمی‌رسد که بفهمد چیزهایی هست که نمی‌تواند آنها را انجام دهد.» تحلیلگران سیا معتقدند او به شدت قدرت را قبضه کرده و به رغم رسوایی خاشقجی در خطر از دست دادن موقعیتش به عنوان وارث تخت و تاج سعودی قرار ندارد. یک مقام آگاه اظهار داشت که آینده بن سلمان به عنوان پادشاه عربستان «بدیهی است» و افزود: توافق عمومی این است که او احتمالا از این وضعیت جان به در می‌برد.
در همین حال، سایت خلیج آنلاین به نقل از یک منبع ترکیه‌ای اطلاعات جدیدی درباره جسد جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی که در اکتبر گذشته در کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول به قتل رسید، افشا کرد.به گزارش ایسنا، این مسئول ترک که خواسته نامش فاش نشود، به خلیج آنلاین گفته است: اطلاعاتی که مسئولان آنکارا به تازگی به آن دست یافته‌اند، نشان می‌دهد که سر جمال خاشقجی از استانبول به ریاض، پایتخت عربستان سعودی منتقل شده و باقی‌مانده جسد او در داخل ترکیه از بین برده شده است. این منبع در ادامه اظهار کرد: تیم تحقیقات ترکیه به شواهد و مدارکی دست یافتند که نشان می‌دهد جسد خاشقجی از بین رفته است اما مسئولان آنکارا به اطلاعات تکمیلی از همتایان عربستانی خود نیاز دارند و اینکه رسما بگویند جسد این روزنامه‌نگار عربستانی چه سرنوشتی پیدا کرده و چگونگی از بین بردن آن مشخص شود.منبع یاد شده افزود: اینکه سر خاشقجی پس از قتل و تکه‌تکه شدن جسدش چگونه توسط تیم ترور به عربستان سعودی به ریاض منتقل شده، هنوز مشخص نیست و روشن نیست که سر او از طریق هوایی، دریایی یا زمینی به ریاض منتقل شده است. این منبع در ادامه گفت: ماهرالمطرب، عضو گارد شخصی ولیعهد عربستان سعودی یکی از عوامل اصلی ترور خاشقجی بوده است. او پاسپورت دیپلماتیک داشته و به همین دلیل چمدان‌هایی که هنگام ترک فرودگاه بین‌المللی آتاتورک همراه خود داشته و هواپیمای شخصی‌اش به دلیل مصونیت دیپلماتیک، بازرسی نشده است.
در همین رابطه «خالد بن سلمان» سفیر عربستان در آمریکا و برادر کوچک محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، نیز در واکنش به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست مبنی بر اینکه وی پیش از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، از او خواسته به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کند، واکنش نشان داد و خواستار ارائه مدرک شد.

برچسب‌ها:

نظر شما