شناسهٔ خبر: 29449428 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

با مصوبه شورای فرهنگ عمومی؛

۶ اردیبهشت به عنوان روز سنه در تقویم سالانه کردستان درج شد

اعضای شورای فرهنگ عمومی کردستان در نود و دومین جلسه این شورا با مصوبه درج ۶ اردیبهشت هر سال با عنوان روز سنه در تقویم سالانه استان موافقت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سنندج، منظر طبیعی، تاریخی و فرهنگی سنندج، اعضای شورای این شهر را بر آن داشت که طرح نامگذاری یک روز از تقویم سالانه استان با نام روز «سنه» در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان مطرح کنند.

 

در راستای همین مسئله، کارگروهی متشکل از دو نماینده اعضای شورای شهر، شهرداری، مسئولان فرهنگی، صاحبنظران و محققین و پژوهشگران سنندجی تشکیل شد و مسائل و راهکارهای این طرح را بررسی کردند.

 

فرماندار سنندج شامگاه یکشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان در دفاع از این طرح به تاریخچه و ویژگی های منحصر به فرد شهر سنندج اشاره و اظهار کرد: آنچه درباره سنندج محرز است این است که از سال 1046 هـ ق یعنی در دوره صفوی و در زمان شاه صفی سلیمان خان اردلان مرکز حکومت را از قلعه‌های حسن‌آباد و پالنگان در جنوب سنندج به شهر سنه منتقل کرد.

 

دکتر محمد ابراهیم زارعی، با بیان اینکه سنندج به لحاظ معماری، سبک هنری و فرهنگ تاثیر قابل توجهی در منطقه دارد، افزود:  سلیمان خان اردلان پس از انتقال مرکز حکومت به سنندج، قلعه حکومتی را با استحکام تمام دربالای تپه‌ای بنا نهاد و عمارات و حمام و مسجد و بازار را در خارج و اطراف قلعه ساخت و به لحاظ معماری بافتی شبیه به شهر اصفهان دارد که نمونه آن را در شهرهای اطراف مثل همدان و کرمانشاه یافت نمی شود.

 

وی خاطر نشان کرد: شهر سنندج از نظر فرهنگی، هنری و مذهبی جایگاه ویژه‌ای در میان مناطق کردنشین دارد و همین مسئله می طلبد در جهت معرفی علما و فرهیخته گان، توانمندی ها، توسعه اشتغال و معرفی جاذبه های حوزه گردشگری، یک روز در تقویم سالانه استان با نام روز «سنه» ثبت شود.

 

فرماندار سنندج، اهدای نشان به شهروندان نمونه سنندجی، راه اندازی کارگروه تولید محتوا و تحقیق و پژوهش در خصوص تاریخچه این شهر را از جمله برنامه های برشمرد در می توان در این روز برای آن برنامه ریزی و فعالیت کرد.

 

در ادامه جلسه شورای فرهنگ عمومی کردستان اعضای این شورا با درج 6 اردیبهشت با نام روز «سنه» در تقویم سالانه استان موافقت کردند.

 

نظر شما