شناسهٔ خبر: 29449390 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

توان موشکی جمهوری اسلامی حافظ امنیت منطقه است

سایه دقیق‌ترین راکت ایرانی روی سر دشمنان

صاحب‌خبر -

قدرت موشکی ایران اکنون یکی از دستاورد‌های بزرگ جمهوری اسلامی در عرصه فناوری‌های نظامی و قدرت دفاعی کشور است که نقطه شروع این پیشرفت را می‌توان دوران جنگ تحمیلی و محاصره همه جانبه در آن زمان توسط سایر کشور‌ها دانست. امروز با تکیه بر توانمندی داخلی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در فواصل زمانی کوتاه، موشک‌های جدید و مدرنی توسط نیرو‌های مسلح کشور رونمایی می‌شود که با معرفی هرکدام از آن‌ها دشمنان از پیشرفت ایران در عرصه دفاعی عصبانی‌تر شده و توانایی جمهوری اسلامی در عرصه دفاعی نمایان‌تر می‌شود.
در شرایطی که قدرت نظامی بازدارنده ایران و توان مقابله کشور با هر گونه تهدید نظامی این روزها محور بحث روز است، بررسی تکنولوژی موشک‌های ایران نشان می‌دهد که برد این موشک‌ها به دورترین نقاط اروپا و بیش از ۷۰ درصد آسیا می‌رسد و این توان دفاعی باعث نا امیدی دشمنان در حمله نظامی به خاک و تاسیسات حیاتی کشورمان شده است.
یکی از موثرترین سلاح‌ها در میدان‌های نبرد که توانایی ضربات سنگین و مهلک در زمین، هوا و دریا را دارند موشک‌ها هستند. تقسیم بندی موشک‌ها براساس برد آن‌ها انجام می‌شود. مهم‌‌ترین مولفه موشک‌ها پیشرانه آن است که میزان برد را مشخص می‌کند که می‌تواند بردی از ۱۵۰ تا ۵ هزار کیلومتر داشته باشد، نمونه‌های برد بلند موشک‌ها که بالستیک نام دارند توانایی خروج از جو را دارد که پس از رسیدن به ارتفاع مناسب با سقوط آزاد و با هدایت صحیح به داخل جو بازمی‌گردند.
موشک نازعات از موشک‌های بالستیک میان برد ساخت صنایع دفاع کشورمان است که در دو نوع طراحی و تولید شده است. نوع اول این موشک، با نام اچ-۶ با برد ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر ساخته شد و بعنوان دقیق‌ترین راکت ایرانی شناخته می‌شود. حداکثر ضریب خطای خانواده راکت‌های نازعات ۵ درصد است و همه مدل‌های آن از سوخت جامد کامپوزیت استفاده کرده و سر جنگیشان نیز از جنس فایبرگلاس است. این راکت‌ها توسط چرخش و بالک‌های انتهای پایدار حرکت کرده و با غلبه بر عوامل خطا به سمت هدف حرکت می‌کند.
این موشک وزنی در حدود ۹۶۰ کیلوگرم داشته که ۴۲۰ کیلوگرم از این وزن برای قسمت پیشران موشک و ۱۳۰ کیلوگرم نیز مربوط به سرجنگی و کلاهک نازعات است. ابعاد نازعات اچ-۶ در حدود ۶ متر و ۳۰ سانت تخمین زده می‌شود. نازعات از نخستین موشک‌هایی است که توسط شهید حاج حسن طهرانی مقدم و گروهش در اوج دوران دفاع مقدس با کمک نیروهای ارتش ساخته شد.
نوع دوم موشک نازعات به نام نازعات اچ-۱۰ نام گذاری شد. برد این موشک در حدود ۳۰ کیلومتر افزایش یافته و به ۱۵۰ کیلومتر رسید. وزن نازعات اچ-۱۰ در مجموع هزار و ۸۳۰ کیلوگرم ارزیابی شده که از این میزان ۲۳۰ کیلوگرم مربوط به سرجنگی موشک و۸۶۵ کیلوگرم وزن ماده پیشران این موشک است. نازعات اچ-۶ و نازعات اچ-۱۰ هر دو از سوخت جامد بهره می‌برند.
سرعت، از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در ساخت موشک‌ها به آن توجه می‌شود؛ سرعت از دو زاویه در موشک اهمیت دارد؛ یکی از آنها زمان آماده سازی برای شلیک می‌باشد که از اهمیت زیادی در رزم نظامی برخوردار است؛ گاه در جنگ‌ها شرایطی بوجود می‌آید که موشک‌ها باید به سرعت آماده شلیک شوند؛زمان آماده سازی این سلاح برای شلیک نیز بسیار اندک ارزیابی شده است.
زمان آماده سازی موشک نازعات اچ-۶ و اچ-۱۰ در حدود ۲۴۰ ثانیه بوده و سرعت عملکرد آنها نیز بین ۹ تا ۱۰ ثانیه تخمین زده می‌شود. نیروی زمینی ارتش هم‌اکنون جز دارندگان انواع لانچرهای ۳ تایی و تکی برای شلیک راکت (موشک) نازعات است و این راکت در رزمایش‌های مختلف امتحان خود را پس داده است. به غیر از نمونه‌های راکت نازعات که هم اکنون در یگان‌های مختلف جهاد خودکفایی آماده شلیک بوده، راکتی (موشکی) با برد ۱۵۰ کیلومتر تولید شده که می‌تواند توان عملیاتی و موشکی نزاجا را افزایش دهد.
پایگاه خبری ایران پراجکت در گزارشی که سال ۲۰۱۳ و پس از انجام عملیات شلیک موفقیت‌آمیز نازعات در وب سایت خود به بررسی این موشک پرداخت و نوشت که نیروهای زمینی ارتش ایران طی یک تمرین روزانه نظامی در شهر کاشان، دو موشک کوتاه برد را آزمایش کردند. این مانور با هدف حفظ آمادگی و ارتقاء توانایی‌های دفاعی واحدهای موشک و راکت‌های نیروها انجام شد.
خبرگزاری آسوشیتد پرس هم در خبر خود درباره آزمایش این موشک نوشت که موشک‌های نازعات اچ-۱۰ و فجر-۵ تست و آزمایش شدند. نازعات اچ-۱۰ دارای برد حدود ۱۰۰ کیلومتر یا ۶۲ مایلی است. موشک فجر-۵ نیز دارای برد حدود ۷۵ کیلومتر یا ۴۵ مایلی است.
پایگاه خبری گلوبال سکیوریتی نیز به بررسی موشک‌های ساخت ایران پرداخته و ایران را یکی از قدرت‌های موشکی منطقه دانسته است.
در گزارش سال ۲۰۱۲ وزارت دفاع آمریکا نیز آمده است: ایران به غیر از ارتقاء در حوزه کمیت، قدرت تخریب و دقت موشک‌های فعلی خود را افزایش داده و سرهای جنگی جدید حاوی بمبلت‌ها را نیز برای آنها نصب کرده است. این گزارش تاکید می‌کند که "نیروی موشکی ایران به طور کلی بر پایه واحدهای متحرک است که موقعیت خاصی برای پرتاب نیاز ندارد. در بخش راکت‌ها و موشک‌های کوتاه برد، این گزارش به سامانه‌هایی همچون نازعات، زلزال، فاتح ۱۱۰ و خلیج فارس اشاره می‌کند.
موفقیت دانشمندان و طراحان ایرانی امروزه به همگان ثابت شده است و اکنون شاهد این هستیم که ایران در بسیاری از زمینه‌ها خودکفا شده است. اعمال تحریم‌های خصمانه علیه کشورمان نیز نتوانست کاری از پیش ببرد و تهران توانست یکه و تنها راه خود را در حوزه دفاعی ادامه دهد.
کشور ما طی سال‌های اخیر توانسته‌ است طیف‌ متنوعی از موشک‌های بالستیک با ویژگی‌های متفاوت برای مقابله با انواع تهدیدات را طراحی و تولید کند که به همین سبب به یکی از قدرت‌های موشکی جهان و منطقه غرب آسیا تبدیل شده است.
توانمندی نظامی و دفاعی کشور، بدون شک یکی از مهم ‏ترین محورهای راهبرد نظامی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تهدیدات است. همینطور بر اساس مولفه‌های قدرت، توان موشکی به عنوان یکی از مهمترین عامل بازدارنده تهاجم نظامی قرار دارد که کشور ما به خوبی از آن برخوردار است. باشگاه خبرنگاران

نظر شما