شناسهٔ خبر: 29449279 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

تمدید یک‌هفته‌ای مهلت دریافت معاینه فنی

دنیای اقتصاد : زمان قطعی اعمال جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی شنبه هفته آینده (سوم آذرماه) اعلام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، فاز دوم طرح کاهش که طی آن خودروهای فاقد معاینه فنی در صورت تردد در کل شبکه معابر تهران به‌صورت ۲۴ ساعته و هفت روز هفته، توسط پلیس اعمال قانون و معادل ۵۰ هزار تومان جریمه خواهند شد، قرار بود از ابتدای آبان‌ماه اجرایی شود اما از آنجا که بسیاری از شهروندان اخذ معاینه فنی را به روزهای آخر موکول کردند، پلیس و شهرداری توافق کردند که اجرای این طرح را به مدت دو هفته به تعویق بیندازند و به این ترتیب مقرر شد از نیمه آبان طرح مذکور عملیاتی شود. اما ظاهرا پلیس به دلیل اینکه از صف طولانی برخی مراکز معاینه فنی در طول مهر ماه مطلع شده بود، خواستار استمهال برای اجرای طرح مذکور به مدت دو ماه شد. این در حالی است که شهرداری تهران اصرار داشت فاز دوم طرح کاهش هرچه زودتر عملیاتی شود.

سرانجام این اختلاف میان پلیس و شهرداری به بررسی موضوع در جلسه شورای عالی ترافیک در چهارشنبه هفته گذشته منجر شد. در این جلسه حل اختلاف، شورای‌عالی ترافیک به اجرای فوری فاز دوم طرح کاهش رای داد و در نتیجه با استمهال دوماهه پلیس موافقت نشد. برداشت مدیریت شهری از تصمیم شورای‌عالی ترافیک این بود که فوریت یعنی همین هفته جاری و در نتیجه معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از روز شنبه، 26 آبان ماه ارسال پلاک خودروهای فاقد معاینه فنی به پلیس راهور را به امید اعمال قانون آغاز کرد. اما روز گذشته سردار حسین رحیمی، رئیس‌پلیس پایتخت از تعیین مهلت یک هفته‌ای برای دریافت معاینه فنی خودروها خبر داد و گفت: از شنبه هفته آینده، سوم آذرماه اعمال قانون برای کمک به کنترل مکانیزه معاینه فنی در سراسر شهر تهران انجام خواهد شد.

به این ترتیب آخرین مهلت شهروندان برای اخذ گواهی معاینه فنی معتبر از مراکز مجاز پایان هفته جاری است. این گواهی به مدت یک سال اعتبار دارد و خودروها در این مدت بابت تردد در سطح شهر جریمه نخواهند شد. برابر قانون خودروهای صفر به مدت چهار سال نیازی به اخذ گواهی معاینه فنی ندارند و از آن زمان به بعد باید سالانه برای انجام تست معاینه فنی مراجعه کنند.

شهرداری تهران امیدوار است با اجرای فاز دوم طرح کاهش، در نیمه سرد سال تهرانی‌ها کمتر از سال گذشته هوای ناسالم تنفس کنند.

نظر شما