شناسهٔ خبر: 29449081 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد

پرداخت وام نوسازی از ۲ هفته دیگر

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با اعلام اینکه پرداخت وام بازآفرینی شهری از دو هفته دیگر آغاز می‌شود،

صاحب‌خبر -

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با اعلام اینکه پرداخت وام بازآفرینی شهری از دو هفته دیگر آغاز می‌شود، بر تسریع فرآیند صدور اسناد مالکیت در سکونتگاه‌های غیررسمی تأکید کرد.

به گزارش مهر، هوشنگ عشایری درباره وام پرداختی برای بازآفرینی شهری گفت: این تسهیلات به مبلغ ۵۰ میلیون تومان و سود ۹ درصد تقریبا تا یکی دو هفته دیگر شروع خواهد شد و به توسعه گران یعنی افراد رابط مردم و سازمان بازآفرینی شهری و ساکنان اختصاص می‌یابد.

او ادامه داد: دغدغه مسوولان به سمت بازآفرینی شهری رفته تا جایی که رییس‌جمهور، بازآفرینی شهری را مهم‌ترین طرح در حوزه شهری می‌داند و این موضوع یک برنامه اجتماعی است که یک سری پیوست‌های کالبدی دارد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با اشاره به آشفتگی در ساختار شهرسازی گفت: فلسفه بازآفرینی شهری بازگشت به هویت اصلی است. بنابراین معنای بازآفرینی این است که در شهر آشفتگی و سیاست‌های قبلی اشتباه بوده است.

او ورود دولت را به حوزه مدیریت شهری اشتباه دانست و تصریح کرد: قانون اشاره کرده که بایستی اقدامات محله محور باشد، یعنی مردم باید بگویند چه می‌خواهند. قانون تکلیف کرده که شهر باید برای همه شهروندان خصوصا برای جامعه معلولان و سالمندان تسهیل شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، موضوع مسکن را فرابخشی دانست و تاکید کرد: این حوزه تابع نظام اقتصاد کلان کشور است، یعنی خودش مستقلا نمی‌تواند عمل کند. بنابراین طبیعتا چون نظام اقتصادی کشور دچار یک سری فراز و فرودهایی شده، این حوزه نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. او مهم‌ترین چالش پیش روی مسکن را نبود تناسب بین عرضه و تقاضا عنوان کرد و گفت: بزرگ‌ترین مشکل این است که خانه دوم و خانه خالی آمارش افزایش می‌یابد و این بدین معنی است که تولید متناسب با تقاضا نیست.  معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از آنجایی که سکونتگاه‌های غیررسمی اغلب فاقد سند مالکیت هستند، قرار شد تا در جهت تولید مسکن و بازآفرینی نواحی مذکور، صدور سند مالکیت تسریع شود. عشایری اعلام کرد: خوش‌بختانه در جلسه شورای اجتماعی که هفته گذشته با حضور اعضا برگزار شد با 3 پیشنهاد ارایه شده در حوزه بازآفرینی شهری موافقت شد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید بر حوزه مسکن، استحکام‌سازی و نوسازی آن به عنوان مهم‌ترین موضوع مربوط به بخش بازآفرینی در این جلسه بود که پایه اصلی آن واگذاری اراضی و صدور اسناد مالکیت خواهد بود.

او همچنین خبر داد: در این جلسه با اشاره به اینکه شهرهای کوچک فاقد سینما هستند از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد شد تا به وسیله برنامه اقدام مشترک و تصویب در ستاد بازآفرینی استانی، این اقدام از محل اعتبارات فرهنگی ستاد ملی به انجام برسد.

این مقام مسوول با بیان اینکه نقش دولت در اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار حمایتگری است، گفت: منابع مالی اولیه طرح تامین شده و اعطای مشوق‌های باقی مانده آن به عهده شهرداری‌هاست که اصلی‌ترین بازیگران موضوع تخفیف‌ها و مشوق‌ها هستند. عشایری تصریح کرد: تمام تخفیف‌ها و مشوق‌های مشمول مناطق محروم کشور شامل مناطق هدف بازآفرینی شهری هم می‌شوند و در همین راستا تخفیف‌ها و تسهیلات ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران در بازآفرینی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد تعلق می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه بازآفرینی شهری یک برنامه اجتماعی با پیوست کالبدی است، افزود: امیدوارم بتوانیم در راستای ساخت، بهسازی و نوسازی ۱۰۰هزار واحد مسکونی گام‌برداریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: طرح استفاده از اراضی دولتی برای پروژه‌های بازآفرینی شهری در دستور کار قرار گرفته است که این اراضی باید ۱۵ روز پس از تحویل در اختیار توسعه گران قرار گیرند.

 

نظر شما