شناسهٔ خبر: 29448983 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

در کمیسیون امنیت ملی صورت گرفت 
تشکیل کارگروهی برای بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه CFT

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تشکیل کارگروهی برای بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) خبر داد.
علی نجفی خوشرودی در توضیح جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: این کمیسیون برای بررسی ایرادات شورای نگهبان به مصوبه مجلس درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) جلسه‌ای را با حضور وزرای خارجه، اطلاعات، نماینده شورای نگهبان، معاون حقوقی رئیس جمهور، نماینده مجمع تشخیص مصلحت نظام و نمایندگان ستاد کل نیروهای مسلح و سپاه برگزار کرد.
وی افزود: بعد از بحث و تبادل نظر پیرامون مفاد کنوانسیون و ایرادات وارده شورای نگهبان با نظر اعضای کمیسیون مقرر شد کارگروهی تشکیل شود تا علاوه بر بررسی بیشتر ایرادات، پیشنهادات را مورد رسیدگی و اقدام قرار دهد تا نهایتا کمیسیون نظر خود را به صحن مجلس جهت تصمیم گیری نهایی اعلام کند.
لایحه CFT یکی از لوایح چهارگانه مورد نظر گروه اقدام ویژه مالی (FATF) است که شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت ایراداتی را به مصوبه مجلس در این لایحه مطرح کرده است.

***
در کمیسیون شوراها تصویب شد 
طرح استانی شهرستانی شدن انتخابات مجلس 
 

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور از بررسی طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و تصویب کلیات استانی و شهرستانی شدن انتخابات حوزه‌های انتخابیه در جلسه کمیسیون شورا خبر داد.
اصغر سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تشریح جلسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور بیان کرد: در این جلسه طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. این طرح از صحن علنی مجلس به کمیسیون شوراها آماده بود و در کمیته‌ای بررسی
 شد.
وی در ادامه بیان کرد: در این طرح بحث استانی شهرستانی شدن انتخابات مجلس مطرح بود که کلیات آن در این جلسه به تصویب رسید. بر اساس آن ما یک حوزه اصلی داریم که خود استان‌ها هستند و یک حوزه فرعی داریم که شهرستان‌های هر استان محسوب می‌شود.
نماینده مردم سمیرم در مجلس بیان کرد: بر اساس این طرح یک فرد می‌تواند از یک حوزه کاندید شود و هم رای حوزه انتخابیه شهرستان خود را کسب و هم از رای استان استفاده کند.
وی در ادامه تصریح کرد: برگه‌های اخذ رای به گونه‌ای تنظیم می‌شود که فرد کاندید هم از شهرستان مربوطه و هم از استان بتواند کسب رای کند اما باید از حوزه شهرستان خود در یک حد معینی اخذ رای کند. هنوز این اخذ در کمیسیون تعیین نشده است. عده‌ای با ۱۰ درصد موافق بودند و عده‌ای با ۲۵ یا ۳۰ درصد.
سلیمی در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر اگر فرد کاندید نتواند به حد نصاب از شهرستان خود رای کسب کند باید تدابیری نیز اندیشیده شود که همه این مسائل در جلسه بعدی کمیسیون بررسی خواهد شد.
 

نظر شما