شناسهٔ خبر: 29448674 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

زیرساخت های حذف کنکور آماده نیست

نماینده مجلس شورای اسلامی: حذف کنکور شدنی است اما تا زمانیکه دولت و مجلس با تمام قوا حاضر به همکاری نباشند کنکور حذف نخواهد شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
قاسم احمدی لاشکی نماینده مجلس در برنامه تیتر امشب درباره حذف کنکور و موانع آن گفت: مجلس قانون حذف کنکور در سال 86 تصویب کرده اما مشکل در اجرای قانون است. او افزود: در ماده 2 قانون سال 86 اعلام شد که حداکثر تا پایان سال اول برنامه پنج ساله پنجم توسعه باید کنکور به طور کامل حذف شود اما وزارت آموزش و پرورش اقداماتی را که باید انجام میداد درباره سوابق تحصیلی انجام نداد.
وی افزود: در تبصره تاریخ 92/6/10 آمده است، در پذیرش دانشجو تاثیر سوابق تحصیلی به صورت تدریجی و صعودی پس از  5 سال 85 درصد پذیرش دانشجو براساس سابقه تحصیلی خواهد بود که اجرا باز به مشکل خورد.
 
  زیرساخت های حذف کنکور آماده نیست
 
او افزود: ما تا سابقه تحصیلی درستی نداشته باشیم که بتواند جایگزین مناسب برای کنکور باشد نمی توانیم کنکور را حذف کنیم.
 
نماینده مردم نوشهر گفت: در قانون سال 86 رسما اعلام شد که دوره های کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد حتی دکتری و دکترای حرفه ای، آزمون بر اساس سوابق تحصیلی باشد و شورای سنجش و پذیرش شامل 7 نفر است که حق رای دادن دارند.
وی ادامه داد: این شورا شامل سه وزیر ( علوم، آموزش و پروش و وزارت بهداشت) و سه معاون آموزشی و رئیس سازمان سنجش آموزش کشورند که می توانند در این قانون نظر دهند.
 
این نماینده مجلس افزود: طبق قانون 86 ما شورای سنجش نداشتیم بلکه کمیته ای با کارگروهی شامل اعضای فوق تشکیل و قرار شد وزیر یا یکی از معاونان حضور داشته باشد.
او افزود: قانون باید شفاف باشد و مشخص شود مسئولیت با کیست؟ دغدغه های مجلس این است که آمادگی استفاده از سوابق تحصیلی دوره متوسطه ایجاد شود، زیرا سوابق تحصیلی در دوره متوسطه مهم است و آموزش و پرورش باید این آمادگی را پیدا کند که از این سوابق استفاده کند.
 
لاشکی درباره حذف کنکور گفت: اول باید از آموزش و پرورش شروع کرد و زیرساخت ها باید آماده شود، وقتی ملاک کنکور بر اساس سوابق تحصیلی باشد باید اول به دنبال عدالت آموزشی باشیم و برای این کار لازم است که معلم به اندازه نیاز آموزش داده شود و امکانات و زیرساخت ها در کل کشور آماده شود، دولت باید حامی آموزش و پرورش شود چراکه ما تا سال 1400 حدود 300 هزار معلم بازنشسته خواهند شد بنابراین باید تمامی امکانات دولت به کمک آموزش و پرورش بیاید.
 
 لاشکی گفت: مجلس زیر بار اینکه فلان موسسه مافیای کنکور است نخواهد رفت بنابراین چون آموزش و پرورش مجوزها را صادر می کند باید بررسی شود. 
 
عبدالرسول عمادی معاون وزیر آموزش و پرورش دیگر مهمان برنامه درباره حذف کنکور گفت: حذف کنکور نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی دارد و قانون مصوب سال 92 تحت عنوان قانون سنجش و پذیرش دانشجو نیز قانون حذف کنکور نیست، این قانون قرار بوده کنکور را تغییر دهد و تاثیر کنکور را کم کند نه اینکه کنکور را حذف کند و روح این قانون اعمال سوابق تحصیلی در کنار کنکور بوده است.
عمادی افزود: هدف این قانون این بوده که بسیاری از رشته محل ها در کنکور آزاد شود و ملاک پذیرش براساس سوابق تحصیلی یعنی معدل سال آخر متوسطه باشد.
 
زیرساخت های حذف کنکور آماده نیست 
 
او افزود: با توجه به افزایش ظرفیت دانشگاه ها بسیاری از صندلی ها در دانشگاه ها از کنکور آزاد شود و پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی شود و  در مدت 5 سال باید 85 درصد ظرفیت دانشگاه ها آزاد شود که الان نیز همین ظرفیت آزاد شده است اما ظرفیت ها در برخی دانشگاه ها بی ضابطه افزایش یافته و بیش از نیاز کشور در برخی دانشگاه ها ظرفیت ایجاد شده است.
 
 عمادی  افزود: مجلس بر اساس قانون سال 92 حدود هشتاد و پنج درصد ظرفیت دانشگاه ها را از کنکور آزاد کرده و برای ظرفیت باقی مانده، یعنی صندلی های پر متقاضی نیز تمهیداتی اندیشیده است و  آن این است که در کنار نمرات آزمون های عمومی و تخصصی کنکور سهم سوابق تحصیلی باید افزایش یابد تا کنکور را کمرنگ کند و این به معنای حذف کامل کنکور نیست.

او افزود: آموزش و پرورش در تولید سوابق تحصیلی ناکام نبوده بلکه مجری مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو است.
 
معاون وزیر اموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش هر سابقه ای را که خواسته شده در اختیار شورای سازمان سنجش قرار داده است، این شوراست که باید درباره سوابق تصمیم بگیرد، در سالهای قبل نیز آموزش و پروش بر طبق مصوبه های این شورا  عمل کرده است و کوتاهی صورت نگرفته است، اشکال یا به قانون برمی گردد یا به شورا که موظف بوده مصوبات قانونی داشته باشد.

وی افزود: قانون مصوب سال 86 ملغی شده و مبنای ما قانون سال 92 و اصلاحیه آن در سال 95 است، در تعریف سوابق تعدادی از دروس سه سال متوسطه مبناست که باید نهایی شود و در سوابق استفاده شود و اگر شورای سنجش  پذیرش به جز دروس پایه سال آخر متوسطه که نهایی شده دروسی دیگری را نهایی کند مطابق مصوبه شورا آموزش و پرورش آن دروس را نیز نهایی خواهد کرد و نمرات را برای پذیرش دانشجو به شورای سنجش ارائه خواهد کرد.

 عمادی درباره شرایط نابرابر شرکت در کنکور گفت: شرایط شرکت در کنکور در همه نقاط کشور یکسان نیست و همه از فرصت های یکسان و برابر برخوردار نیستند بنابراین این شرایط هم در کنکور و هم در سوابق تحصیلی وجود دارد.

او افزود: ضریب عدالت آموزشی در نظام آموزشی ما نسبت به کنکور ضریب قابل قبول تر و  هنجارتری است بنابراین فرصت برابری برای کسب نمره در منطقه یک و 20تهران برابر است پس از نظر عدالت آموزشی سوابق تحصیلی کاملا  عادلانه تر از کنکور است.
 
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: اطمینان درباره امنیت در امتحانات نهایی آموزش و پرورش فراهم شده و زمینه ها برای ایجاد سابقه تحصیلی مطمئن و متقن فراهم شده است.
 
او افزود: قانون سال 92 بسیار مترقی است چون گفته شده در آزمون های پر سوابق تحصیلی باید آزمون غربالگری هم باشد که این آزمون همان کنکور است.

عمادی درباره موسسات کنکور گفت: یکی از عوامل فشار برای جلوگیری از اعمال سوابق تحصیلی مافیای کنکور است که در فضای جامعه جو روانی ایجاد می کنند، وقتی کنکور مورد هجوم قرار می گیرد کل منافع موسسات کنکور به خطر می افتد بنابراین شروع به فضا سازی در جامعه می کنند، آنچه در قانون پذیرش دانشجو دیده می شود سوابق تحصیلی است.
وی ادامه داد: موسساتی که کلاس و آزمون های کنکور برگزار می کنند در خارج از آموزش و پرورش هستند و آموزش و پرروش  درحال بررسی این آزمون هاست، قرار است مجوزها بررسی شود که کارگروهی در آموزش و پرورش در حال بررسی است.

زرین نشان کارشناس مسائل آموزشی در ارتباط تلفنی گفت: کنکور نیاز آموزشی را نمی تواند تامین کند و با کنکور شادابی از دانش آموزان گرفته شده و به غولی تبدیل شده است.
او گفت: وجود جاذبه و گردش مالی که اعلام شده در کنکور اخذ می شود فرایند کنکور را مدیریت می کند، موسسات کنکور یکی دیگر از موانع حذف کنکورند، جذب روانی که  در جامعه وجود دارد اجازه تصمیم درست را نمی دهد، اما تغییر نظام آموزشی در 3-3-6 بهترین مرجع برای کنکور است و استفاده از سوابق تحصیلی در 80 درصد رشته ها نیز بدون تاثیر نخواهد بود.
 
 

نظر شما