شناسهٔ خبر: 29448241 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

یک گام در بزرگراه

       شاید شنیدن این جمله پر بیراه نباشد راه‌ها تاثیری که بر روند رشد توسعه و ارتباطات جوامع گذاشته‌اند هیچ پدیده‌ای  در امر توسعه تاثیر

صاحب‌خبر -        شاید شنیدن این جمله پر بیراه نباشد راه‌ها تاثیری که بر روند رشد توسعه و ارتباطات جوامع گذاشته‌اند هیچ پدیده‌ای  در امر توسعه تاثیر نگذاشته است، اهمیت همین استفاده از قابلیت راه‌ها بود که امپراطوران روم و بعد‌ها ایرانیان را وادار به احداث راه‌هایی عریض با زیر سازی مناسب کرد که نقشی مهم در جابجایی لشگریان و مبادلات تجاری آن زمان ایفا می کرد.     بعدها در پایان قرن ۱۹ و شروع قرن بیستم بود که اختراع خودرو، بکلی زندگی بشری را متحول کرد و به طبع آن راه‌های ارتباطی در مفاهیمی چون راه اصلی، بزرگراه و آزاد راه‌ها تعریف و قالبی جدید به خود گرفت تا آسایش و رفاه٬ در بعد سرعت جابجایی و دسترسی آسان،  باز تعریف شود.  همین درک درست از نقش اصلی راه‌ها باعث شده است که امروزه آزاد را ه‌ها و بزرگراه‌ها، به مطالباتی ازسوی شهروندان تبدیل شود .      به گزارش ایسنا منطقه اردبیل، در استان اردبیل هم چند سالی است صدای این مطالبه از سوی مردم هر سال نسبت به سال قبل به وضوح شنیده شود و تبدیل به مطالبه‌ای از مسئولان استانی شده است.     مطالبه‌ای به حق، که استاندار اردبیل هم در جلسه مورخه 97.7.24 با بازاریان اردبیل بر درستی آن صحه گذاشت و از سهم ناچیز استان اردبیل یعنی ۱۳۰ کیلومتر از شبکه بزرگراهی استان گفت.   یعنی بطور میانگین 5.5 کیلومتر در طول ۲۵ سالی که از تاسیس استان اردبیل می گذرد، هر سال بر طول شبکه بزرگراهی استان افزوده شده است که همین مقدار، سهم اردبیل را در میانگین کشوری در حداقل ترین رده‌ها قرار می دهد.در واقع یک آماری بشدت نا امید کننده است .     اما اذعان استاندار وقت بر کمبود شبکه بزرگراهی و احساس نیاز شدید استان به وجود بزرگراه‌ها  در پروسه توسعه٬  و تاکید بر  احداث و تکمیل این شبکه‌های ارتباطی٬ نوید بخش این مهم است که استاندار به عنوان عالی ترین مقام اجرایی استان، با شناخت دقیق از نقاط ضعف استان و تاکید وی بر اهمیت بزرگراه‌ها و آزاد را ه‌ها٬ در برنامه توسعه‌ای خود، با عبور از راه و گام نهادن در وادی بزرگراه‌ها،   وعده احداث هر سال ۳۰ کیلومتر بزرگراه ( تقریبا ۶ برابر) میانگین سال‌های قبل را می دهد  که خود می تواند گامی مثبت و مهم و رو به جلو در شبکه راهی استان تلقی شود.     پروژه‌هایی همچون اردبیل - سرچم (۳۰کیلومتر)٬ رضی _ امیرکندی و گرمی - امیر کندی(۶۰ کیلومتر) ٬ اردبیل - مشگین شهر- اهر(۱۳۰کیلومتر) ٬ پارس آباد - سرچم(۳۰کیلومتر) از جمله پروژه های بزرگراهی در حال احداث هستند که   می‌توانند هر یک گره گشای شبکه حمل و نقلی استان در میان مدت ٬ در منطقه باشند .     از سوی دیگر طرح مطالعات پروژه‌های بزرگراهی همچون، نیر-سراب (۴۰کیلومتر) نمین - آستارا(۴۶کیلومتر) و مشگین شهر- پارس آباد(۶۰کیلومتر)  طرح هایی هستند که در صورت آغاز روند اجرایی آن‌ها٬ استان می‌تواند علاوه بر خارج شدن از بن بست ترانزیتی ،  از دو مسیر تبریز و آستارا ٬ رونق بخش ترانزیت باری  و مسافری باشد که اقتصاد استان برای پویایی بیشتر نیاز شدیدی به آنها دارد.     نگاهی به مجموع پروژه‌های در حال احداث و در نوبت احداث بزرگراه های استان که تاکید و اراده استاندار را هم پشتوانه خود می بیند نوید بخش چشم اندازی مناسب در امر توسعه راه های مواصلاتی و  بزرگراه‌های استان می‌باشد که هرچند کافی بنظر نمی رسد اما حتما گامی بجلو و ریل گذاری در مسیری است که می تواند گره گشای مشکلاتی ، از مسیر توسعه استان باشد.
انتهای پیام انتهای پیام

نظر شما