شناسهٔ خبر: 29447648 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

واحد عمرانی سد قیقاج پلدشت به بهره برداری می رسد

کیومرث دانشجو روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این واحد شبکه اصلی آبیاری پایاب سد مخزنی قیقاج با سطح خالص یکهزار و 100 هکتار شبکه آبیاری مشتمل

صاحب‌خبر - کیومرث دانشجو روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این واحد شبکه اصلی آبیاری پایاب سد مخزنی قیقاج با سطح خالص یکهزار و 100 هکتار شبکه آبیاری مشتمل بر کانال آبیاری درجه یک و 2 به طول 7.2 کیلومتر، زهکش درجه یک و 2 به طول 40.96 کیلومتر و 89 دستگاه ابنیه است.
وی اضافه کرد: محل تامین آب این واحد عمرانی از سد مخزنی قیقاج بوده و برای احداث و تکمیل این طرح 570 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی ادامه داد: در ادامه این سفر، وزیر نیرو از طرح کرم آباد پلدشت بزرگترین طرح اقتصاد مقاومتی در شمال غرب کشور نیز بازدید می کند.
وی بیان کرد: طرح کرم آباد مشتمل بر 9 واحد عمرانی و خط انتقال آب به طول 22 کیلومتر و با حجم تنظیمی 57 میلیون مترمکعب است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: طرح کرم آباد پلدشت 19 هزار و 250 هکتار اراضی کشاورزی منطقه را تحت پوشش قرار خواهد داد.
دانشجو با تاکید بر اینکه این طرح هم اکنون از 94 درصد پیشرفت اجرایی برخوردار است، اضافه کرد: برای اجرای این طرح بالغ بر 12 هزار میلیارد ریال هزینه شده است.
وی با اشاره به اینکه ساخت سد کرم آباد پلدشت بر روی رودخانه ارس از سال 1394 آغاز شده، بیان کرد: استفاده از حق آبه قانونی ایران، توسعه آبیاری نوین، ایجاد اشتغال، درآمدزایی و بهبود وضعیت اقتصادی برای بهره برداران از مهمترین نتایج اجرای کامل این طرح محسوب می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: امکان ذخیره و تنظیم آب، امکان برداشت آب با سناریوهای مختلف از لحاظ نوع مصرف به ویژه در حوزه صنعت و توزیع ماهیانه برداشت با تمهیدات لازم از جمله اهداف احداث این سد در شمال آذربایجان غربی به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، این سد با ظرفیت 10میلیون مترمکعب به طول تاج 2 هزار و 200متر، عرض تاج هفت متر، ارتفاع 100متر از بستر رودخانه و لوله‌گذاری به طول چهار هزار و 200 متر در نزدیکی روستای قیقاج پلدشت ساخته شده است.
سد کرم آباد از نوع خاکی با هسته رسی و حجم مخزن 53.7 میلیون متر مکعبی بوده و در 30 کیلومتری جنوب پلدشت در حال احداث است.
این سد از جمله سدهای ساخته شده خارج از بستر رودخانه در آذربایجان غربی است که برای آبگیری آن، 20 کیلومتر خط انتقال آب از سد ارس و سه ایستگاه پمپاژ احداث می شود.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی تا پیش از سال گذشته، 12 سد داشت که سد سیلوه پیرانشهر در سال 1396 به این تعداد افزوده شد؛ این سدها شامل سدهای بوکان، شهرچای ارومیه، حسنلوی نقده، مهاباد، ساروق تکاب، زولا و دریک سلماس، ماکو، شهید قنبری، آغ چای، ارس 2 و قیقاج است.
8137/3072
انتهای پیام

نظر شما