شناسهٔ خبر: 29447628 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مقام هاي آمريکايي: بن سلمان بايد کنار برود/ ترامپ: نميدانم بن سلمان درباره قتل خاشقچي دروغ گفته يا نه؟!

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- در حالي که موج انتقادات از رئيس جمهور آمريکا در اين کشور به علت حمايت از وليعهد سعودي بالا گرفته است، اما ترامپ همچنان نقش بن سلمان در قتل خاشقچي را انکار مي کند!
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاي آريا، رئيس جمهور آمريکا گفت که دوست ندارم فايل صوتي عذاب آور مربوط به قتل جمال خاشقچي را بشنوم.
دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در مصاحبه با شبکه فاکس نيوز ميگويد که وليعهد سعودي بارها از جمله چند روز پيش به من گفت که نقشي در قتل جمال خاشقچي نداشته است اما نميدانم دروغ گفته يا نه.
ترامپ در ادامه اضافه کرد که ما يک فايل صوتي عذاب آور از قتل خاشقچي در اختيار داريم اما نميخواهم به آن گوش کنم چرا که به من اطلاع دادند اين فايل وحشتناک و آزاردهنده است.
وي افزود: بعضي از نزديکان محمد بن سلمان هستند که احتمالا در قتل خاشقچي دست دارند.  
با اين حال ترامپ در ادامه تاکيد کرد که ما با يک هم پيمان مواجه هستيم و اين هم پيماني خيلي مهمتر از هر بحراني است.

در دو روز آينده مشخص مي‌شود چه کسي خاشقچي را کشته است
دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا ارزيابي سازمان سيا در ارتباط با قتل جمال خاشقچي روزنامه نگار منتقد سعودي را «بسيار زودهنگام» اما «محتمل» توصيف کرد.
ترامپ همچنين گفت که گزارش کاملي در اين رابطه تا دو روز ديگر(روز سه شنبه) به دست وي مي رسد و پس از آن مشخص مي شود که از نگاه دولت آمريکا چه کسي مقصر قتل خاشقچي است.
پيشتر رسانه ها گزارش داده بودند که سيا در ارزيابي خود به اين نتيجه رسيده که «محمد بن سلمان» وليعهد عربستان دستور قتل خاشقچي را در داخل کنسولگري عربستان در استانبول صادر کرده است.
ترامپ شنبه شب هنگام سفر به کاليفرنيا به صورت تلفني با جينا هاسپل رئيس سيا و مايک پمپئو وزير خارجه آمريکا در اين باره گفت و گو کرده و در جريان آخرين تحولات قرار گرفت.
هنوز مشخص نيست که با وجود آنکه سيا ارزيابي خود را نهايي کرده و آن در اختيار کنگره و ديگر نهادهاي حکومتي آمريکا قرار داده، گزارش کامل مورد نظر ترامپ را چه نهادي ارائه خواهد داد.
وزارت خارجه آمريکا شنبه شب اعلام کرد که گزارش هاي منتشر شده مبني بر نهايي شدن ارزيابي دولت آمريکا درباره پرونده خاشقچي«غيردقيق» بوده و واشنگتن هنوز به دنبال پرسش هاي بي پاسخ ديگري است.
وزارت خارجه آمريکا همچنين تاکيد کرد که در عين جستجو براي واقعيت و همکاري با ديگر کشورها در اين زمينه، واشنگتن روابط راهبردي مهم خود را با عربستان سعودي حفظ مي کند.
ترامپ در حالي به تلاش خود براي تطهير بن سلمان ادامه مي دهد که قانونگذاران آمريکايي از هر دو حزب دمکرات و جمهوريخواه خواهان تشديد موضع وي عليه وليعهد سعودي و همچنين اقدامات تنبيهي عليه عربستان هستند.

آمريکا قتل خاشقچي را پيگيري مي‌کند
مايک پنس معاون رئيس جمهوري آمريکا در حاشيه اجلاس سران سازمان همکاري‌هاي اقتصادي آسيا-پاسفيک (اَپک) ادعا کرد که واشنگتن پرونده قتل جمال خاشقچي روزنامه نگار سعودي را پيگيري مي کند.
پنس که در غياب دونالد ترامپ در صدر هياتي در اجلاس سران اپک در پاپواگينه نو حضور يافته در حاشيه اين نشست به خبرنگاران افزود: ايالات متحده مصمم است که همه کساني که دراين قتل شرکت داشتند رامورد پيگيري قرار دهد.

محمد بن سلمان بايد از قدرت برکنار شود
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره عربي؛ ريچارد بلومنتال سناتور آمريکايي گفت: ترامپ بايد نتيجه تحقيقات سازمان سيا را درباره پرونده خاشقجي بپذيرد. بر اساس تحقيقات سازمان سيا محمد بن سلمان در قتل وحشيانه خاشقجي دخيل بوده است.
اين سناتور آمريکايي افزود: بايد عاملان قتل خاشقجي مجازات شوند. مي بايست محمد بن سلمان محاکمه و از قدرت برکنار شود.
در همين حال  معاون وزير اسبق دادگستري آمريکا، پيش بيني کرد محمد بن سلمان وليعهد سعودي در پي افشاي نقش او در قتل جمال خاشقجي روزنامه نگار عربستاني در کنسولگري اين کشور در استانبول، از قدرت کنار زده شود.
بروس فين (Bruce Fein) در مصاحبه با شبکه تلويزيوني الجزيره، گفت: گزارش هاي واشنگتن پست و نيويورک تايمز نشان مي دهد که چرا انتقاداتي از موضع ترامپ وجود داشت، زيرا او موضع قاطعي براي اعمال تحريم عليه عربستان اتخاذ نکرد. باقي ماندن محمد بن سلمان در وليعهدي سعودي، شرط روابط آمريکا و عربستان بود. اين خبرها از سيا به روزنامه واشنگتن پست درز پيدا کرد، پيش از آنکه ترامپ به اين اطلاعات دست پيدا کند. به اعتقاد من، گام هاي بعدي کنار زدن محمد بن سلمان از قدرت به شيوه ديپلماتيک خواهد بود تا از محاکمه کيفري او در صحنه بين المللي و تحقيقات بين المللي جلوگيري شود. مي توانيم آن را با تحقيقات مربوط به ماجراي لاکربي مقايسه کنيم. مقامات ترکيه اي خواهان تحقيقات بين المللي درباره قتل خاشقجي هستند.
فين در پاسخ به اين سوال که آيا ممکن است سيا اطلاعات خود را در اختيار ترکيه قرار دهد و آن را به رسانه ها درز دهد، پيش از آنکه اين اطلاعات را به ترامپ ارائه کرده باشد؟ افزود: به اعتقاد من، پاسخ چنين سوالي مثبت است. زيرا سيا نگران موضع رئيس جمهور بود و تصور مي کرد شيوه اعمال فشار بر ترامپ براي موضع قاطعي در اين باره، آن است که ابتدا گزارش خود را به رسانه ها درز دهد تا ترامپ مجبور شود واکنش مثبتي به مدارک مربوط به دست داشتن محمد بن سلمان در قتل خاشقجي، نشان دهد. اين مسئله، مستلزم اعمال فشار افکار عمومي بر ترامپ بود. سيا به همين علت، اطلاعات خود را در اختيار روزنامه واشنگتن پست قرار داد تا ترامپ را غافلگير کند و زير فشار قرار دهد. به اعتقاد من پيام اصلي از درز اين خبر در رسانه ها، همين مسئله است.

نظر شما