شناسهٔ خبر: 29447067 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

احزاب محافظه‌کار آلمان در پی یافتن رهبران جدید

احزاب متحد دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی آلمان پس از ریزش شدید آرا در انتخابات اخیر ایالتی آلمان می‌کوشند با انتخاب رهبران جدید، موقعیت و محبوبیت پیشین خود را در جامعه بازیابند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در پی انصراف آنگلا مرکل‌، صدر اعظم آلمان از رهبری حزب دموکرات مسیحی و نامزدی دوباره برای مقام صدراعظمی این کشور و اعلام استعفای هورست زهوفر، رئیس حزب سوسیال مسیحی از رهبری این حزب، حال احزاب متحده محافظه‌کار آلمان در پی انتخاب نامزدهای مناسب برای رهبری این دو حزب هستند.

مارکوس زودر، نخست‌وزیر ایالت بایرن آلمان اعلام کرد که آماده است مقام رهبری حزب سوسیال مسیحی آلمان را نیز برعهده گیرد. هورست زهوفر، رئیس این حزب پیش‌از این خبر استعفای خود را از مقام رهبری حزب سوسیال مسیحی آلمان اعلام کرده بود.

زودر امروز (یکشنبه) در مونیخ به خبرگزاری آلمان گفت، بعد از مدت طولانی بررسی این موضوع و خواست اعضای حزب تصمیم گرفته است آمادگی خود را برای به دست گرفتن رهبری حزب سوسیال مسیحی اعلام کند.

او اعلام کرد که در جلسه ویژه انتخاب رهبری در کنگره این حزب که در تاریخ ۲۹ بهمن برگزار می‌شود، به عنوان کاندیدا شرکت خواهد کرد.

با وجود اعلام نامزدی چند عضو دیگر، تردید اندکی در انتخاب زودر به عنوان رهبر در کنگره حزب سوسیال مسیحی آلمان وجود دارد.

هورست زهوفر، وزیر کشور و رهبر حزب دموکرات مسیحی آلمان در پی افزایش فشارهای درودن حزب مجبور شد که استعفای خود را از رهبری اعلام کند اما او تاکید کرده است که مایل است همچنان به عنوان وزیر کشور آلمان به کار خود ادامه دهد. 

بخشی از اعضای این حزب، زهوفر را مسئول اختلافات در دولت و کابینه ائتلافی آنگلا مرکل می‌دانند. حزب سوسیال مسیحی آلمان در انتخابات ایالتی بایرن تعداد زیادی از آرا و اکثریت مطلق خود را از دست داد.

به دنبال ریزش شدید آرا حزب دموکرات مسیحی در انتخابات ایالتی هسن در اواخر ماه اکتبر سال جاری میلادی، آنگلا مرکل اعلام کرد که از رهبری حزب کناره‌گیری می‌کند ولی در عین حال گفت که مایل است مقام صدراعظمی این کشور را تا پایان دوره‌ صدرات خود، تا سه سال دیگر همچنان در دست داشته باشد.

به گزارش روزنامه بیلد آم‌زونتاگ، نتایج بررسی موسسه پژوهشی "امنید" درباره محبوبیت احزاب آلمان در آخر هفته جاری نشان‌دهنده آن است که اگر انتخاباتی در این تاریخ در آلمان صورت می‌گرفت، احزاب متحد مسیحی می‌توانستند ۲۶ درصد آرا را به دست آورند. بنا به این نظرسنجی حزب سوسیال دموکرات می‌توانست تنها ۱۵ درصد آرا را از آن خود کند. بر این اساس، حزب سبزها ۲۱ درصد، حزب پوپولیست آلترناتیو برای آلمان ۱۵ درصد و حزب دموکرات‌های آزاد ۸ درصد آرا را می‌توانستند به دست آورند.

 تاکنون سه تن از رهبران حزب دموکرات مسیحی نامزدی خود را برای جانشینی مقام آنگلا مرکل در این حزب اعلام کرده‌اند: آنه‌گرت کرمف−کارنباوئر، دبیرکل، فریدریش مرتز، رئیس فراکسیون این حزب و ینس اسپان، وزیر بهداشت آلمان.

بنا به نظر سنجی موسسه پژوهشی "امنید" حدود ۴۹ درصد از اعضای حزب دموکرات مسیحی به فریدریش مرتس رأی خواهند داد و ۳۲ درصد موافق رهبری خانم آنه‌گرت کرمف−کارنباوئر هستند. احتمالا ینس اسپان می‌تواند تنها ۷ درصد نظر موافق اعضای حزب را به خود جلب کند. 

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما