شناسهٔ خبر: 29446935 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

استاد دانشگاه علامه:

دولت با تغییر نرخ ارز کسری بودجه خود را جبران کرد

استاد اقتصاد دانشگاه علامه گفت: با قاطعیت می‌گویم که دولت تغییرات نرخ ارز را ایجاد کرد تا علاوه‌بر جبران کسری بودجه خود، از جیب مردم به موسسات مالی و پولی کمک کند.

صاحب‌خبر -

ابوالقاسم حکیمی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سؤال که دلیل کاهش ارزش پول ملی چیست، اظهارداشت: زمانی که دولت فعلی کار خود را آغاز کرد، افرادی مثل نیلی و نهاوندیان سیاست‌های اقتصادی لیبرالیسم را اجرا کردند. یعنی عملاً دولت اعتقادی به اقتصاد مقاومتی نداشت و با اینکه شخص جهانگیری رئیس ‌کمیسیون اقتصاد مقاومتی بود و جدیداً نیز اعلام کرد، کاره‌ای نیست، یک تضاد آشکار وجود داشت. وی افزود: وقتی در اقتصاد آزاد دو سیاست‌ نرخ سود تسهیلات بانکی یا و نرخ مالیات عملاً با شکست مواجه شود، وارد فشارهای اقتصادی زیادی خواهید شد. از جمله یکی از این فشارها کاهش ارزش پول ملی است، البته برخی از کشورها به صورت کنترلی و برای اینکه صادرات کالاهای خود را افزایش دهند، به صورت مقطعی ارزش پول ملی خود را کاهش می‌دهند، مثل کشور چین.
این اقتصاددان ادامه داد: اقتصاد آزاد یا نئولیبرالیسم که نئوکینزی هم به آن گفته می‌شود، باز هم کنترلی در آنها وجود دارد و این گونه نیست که اقتصاد آزاد به صورت لجام گسیخته حرکت کند، اما در کشور ما وقتی سقوط ارزش ریال رخ می‌دهد، یک مؤلفه اساسی آن رشد نقدینگی بوده است.حکیمی پور افزود: در دولت نهم و دهم نقدینگی از 70 هزار میلیارد تومان به 430 هزار میلیارد تومان رسید، اما در در پایان مرداد ماه و اوایل شهریور امسال به یک میلیون و 650 هزار میلیارد تومان رسید.وی خاطر نشان کرد: وقتی سقوط ارزش پول ملی را متوجه می‌شویم که دولت دهم یارانه را به 45 هزار و 500 تومان رساند و طیب‌نیا وزیر اقتصاد اعلام کرد، عارضه بزرگی بوده، اما آن 45 هزار و 500 تومان ، همین الان بر اساس تورم حدود 5500 تومان قدرت خرید دارد.حکیمی‌پور در پاسخ به این سؤال که در یک سال گذشته تغییرات نرخ ارز دست دولت بوده است، گفت: با قاطعیت می‌گویم که دولت این تغییرات نرخ ارز را ایجاد کرد تا علاوه‌بر جبران کسری بودجه خود، به جبران بدهی خود اقدام کند، مشهور است که چون موسسات مالی و پولی 13 هزار میلیارد تومان تزریق منابع از سوی بانک مرکزی داشتند، این کار باعث شد تسهیلات به بخش‌های تولیدی کاهش یابد و این 13 هزار میلیارد تومان کمکی به مؤسسات مالی و پولی بوده که ورشکسته شده بودند. بنابراین دولت از این طریق می‌خواسته با افزایش نرخ ارز، آن را جبران کند. وقتی رئیس‌جمهور می‌گوید که نرخ ارز را در بازار کنترل کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که تغییرات نرخ ارز در اختیار دولت بوده است. وی در پاسخ به این سؤال که پس کمک دولت به موسسات مالی و پولی از جیب مردم بوده است، گفت: دقیقاً همین‌طور است.

برچسب‌ها:

نظر شما