شناسهٔ خبر: 29446273 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

رنج بسیار "پناهجویان افغانستانی" در ترکیه و اندونزی

خبرگزاری میزان- وزارت امور مهاجرین افغانستان اعلام کرد که در سالجاری بیش از ۲۴ هزار پناهجوی این کشور از ترکیه اخراج شده‌اند، اندونزی و ترکیه از جمله کشورهایی هستند که پناهجویان افغان در آن بسیار متحمل رنج می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان،  وضعیت نامناسب امنیتی، بیکاری و جنگ‌های بی‌پایان در افغانستان باعث شده است تا شمار بسیاری از مردم این کشور مجبور به مهاجرت به سایر کشورهای منطقه شوند.

در دوران حکومت وحدت ملی که افغانستان خونین ترین سال‌های خود پس از حمله آمریکا به این کشور را پست سر می‌گذارد ده‌ها هزار افغان به امید دست یافتن به ثبات و امنیت راهی اروپا شدند.

همزمان با سخت تر شدن شرایط پذیرش و تشدید روند اخراج پناهجویان افغان از کشورهای اروپایی شماری از پناهجویان افغان در ترکیه ساکن شدند.

اما ترکیه نیز از سال گذشته روند اخراج اجباری پناهجویان افغان از این کشور را آغاز کرده است.

«اسلام‌الدین جرات» سخنگوی وزارت مهاجرین افغانستان اعلام کرد که از آغاز سالجاری میلادی تا کنون بیش از 26 هزار پناهجوی افغان از ترکیه به افغانستان بازگشته‌اند.

اگر چه دولت ترکیه روند بازگشت پناهجویان را داوطلبانه عنوان کرده است اما نهادهای حقوق بشری، این کشور را به اخراج اجباری پناهجویان افغان و سوء استفاده از درماندگی آنها متهم می‌کنند.

جرت اظهار داشت: هر چند دولت به طور رسمی پناهجویان افغان را اخراج نکرده است اما محدودیت‌هایی را بر آنها وضع کرده تا به کشورشان بازگردند.

وی افزود: دولت ترکیه پناهجویان افغان را در کمپ‌های گروهی نگه می‌دارد تا آنها مجبور به بازگشت شوند.

سخنگوی وزارت مهاجرین افغانستان تصریح کرد که ترکیه و اندونزی از جمله کشورهایی هستند که پناهجویان افغان در آنجا بیشترین آزار و اذیت را متحمل می‌شوند.

وی افزود: این اقدامات ترکیه و اندونزی نگرانی وزارت مهاجرین افغانستان را برانگیخته است.

در حال حاضر حدود 5 هزار پناهجوی افغان که قصد عزیمت به استرالیا را داشتند در کشور اندونزی گیر کرده اند که در وضعیت نامناسبی بسر می‌برند.

بر اساس آمارهای رسمی حدود یکصد هزار پناهجوی افغان در ترکیه بسر می‌برند که 80 هزار نفر از آنها به قصد مهاجرت به اروپا از طریق ترکیه به این کشور رفته‌اند.

دولت ترکیه در حالی روند اخراج گروهی پناهجویان افغان را شدت بخشیده که در حال حاضر جنگ و ناآرامی سبب آواره شدن بیش از یک میلیون نفر از مردم افغانستان در داخل این کشور شده است.

انتهای پیام/

نظر شما