شناسهٔ خبر: 29446227 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

يادداشت

صاحب‌خبر -

 دانش، يگانه راه براي نگاه به آينده

تاكسي‏هاي اينترنتي؛ فرصتها و تهديدها

منصور يحيوي فرکوش

Yahyavi.ir@gmail.com

امروزه با رشد روزافزون فناوري اينترنت و توسعه فضاي مجازي بسياري تلاش مي‏کنند، از اين ابزار در راستاي بهبود فرايندهاي کسب و کار استفاده نمايند. در اين ميان پلاتفرم ( Platform Business) تاكسي‎هاي اينترنتي به عنوان يک کسب و کار آنلاين حمل و نقل شهري توانسته است علاوه بر اشتغال‏زايي صدها هزار نفر از افراد جوياي کار، نقش مهمي نيز در زمينه کاهش مشکلات موجود ترافيک شهري، آلودگي هوا، صرفه‏جويي در مصرف سوخت، امنيت، سازمان‎دهي رانندگان دوره‏اي، کاهش زمان حمل و نقل، و ... ايفا نمايد.

تاكسي‏هاي اينترنتي قادر هستند تعداد زيادي تقاضا کننده (مسافر)را به تعداد زيادي سرويس دهنده (راننده) وصل نمايند و چون مقياس کسب و کار آنها به محدود منطقه خاصي نيست، هم‎چنين مي توانند سرويس ارزانتري نيز به مسافر ارائه دهند. به طوريکه براي درخواست خودرو از طريق اين برنامه تحت وب، مسافران پس از مشخص نمودن مسير سفر، انتخاب نوع سرويس و مشاهده هزينه سفر، تقاضاي خودرو نموده و اين برنامه به‌طور هوشمند مسافرين را با نزديکترين راننده مرتبط مي‌سازد.

بر اساس مدل کسب و کار، هر کسب و کار نوين از زمان پيدايش تا مرحله رشد با چالش‎هاي زيادي روبرو است. فعاليت اين نوع تاكسي‎ها هم مانند كسبه و كارهاي نوين ديگر، پس از شروع به کار با بهانه‎هاي غير مسئولانه و بي اساس از سوي برخي از رقبا مورد حمله شديد قرار گرفت. اما با اين وجود به مهم ترين تجارت الکترونيکي موفق در ايران تبديل شدند. به طوريکه با رکورد بيش از يک ميليون سفر موفق روزانه، هفتمين استارت‌آپ حوزه حمل‌ونقل آنلاين در دنيا به شمار مي‏روند. به گونه‏اي که در حال حاضر شاهد توسعه اين شرکت‎ها در اکثر کلان‎شهرها از جمله، تهران، تبريز، مشهد، اصفهان، شيراز، کرج ، اهواز، ... هستيم.

شفاف بودن قيمت سرويس، امکان سرويس گيري سريع و برآورد زمان انتظار واقعي، امکان رديابي تاکسي در طول مسير، نظام قيمت گذاري بهينه با توجه به شرايط، مديريت وقت و انرژي و سوخت، امکان بازخورد در مورد کيفيت سرويس و اقدامات اصلاحي، بخشي از مزاياي استفاده از نوع سرويس آنلاين است. اشتغال زايي و امکان انجام کار تمام وقت و پاره وقت با مديريت زمان کاري توسط خود کاربر از مزاياي مهم ديگر اين نوع کسب و کار اينترنتي به شمار مي رود.

اما مسئله مهم ديگر امنيت مسافر و راننده است به طوريکه قبل از فعاليت تاکسي‎هاي اينترنتي، هر روز آسيب‏هاي حوزه حمل و نقل شهري مطالبي ناگوار در رسانه ها انعکاس مي‎يافت. اما با ورود اين گونه تاکسي‏ها آسيب هاي ناشي از حمل و نقل شهري به ميزان قابل توجهي کاهش يافته چرا که در فرايند پذيرش تمام مدارک هويتي راننده، سوء پيشينه راننده، مدارك ماشين، بيمه و ... به دقت مورد بررسي قرار مي‏گيرد و سپس اجازه فعاليت داده مي‏شود.

نظر شما