شناسهٔ خبر: 29445709 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس مرکز ملی فضای مجازی ایران:

مشکل کشور، ضعف ارتباط بین دستگاه هاست نه فقدان بانک اطلاعاتی

تهران- ایرنا- رییس مرکز ملی فضای مجازی ایران گفت: مشکل اصلی کشور نه فقدان بانک های اطلاعاتی و دیجیتال سازی اطلاعات که ضعف در تبادل اطلاعات و داده ها بین دستگاه هاست و حرکت در این مسیر، نخستین گام برای تحقق اقتصاد هوشمند به شمار می رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، امروز (یکشنبه) نشستی برای تدوین نقشه راه اقتصاد هوشمند با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون علمی و فناوری رییس‌ جمهوری، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و رییس مرکز ملی فضای مجازی ایران برگزار شد.
به نوشته تارنمای وزارت اقتصادی و دارایی، «ابوالحسن فیروزآبادی» رییس مرکز ملی فضای مجازی ایران، در این نشست گفت: دولت دیجیتال، پارامترهایی دارد که مهمترین آن، هوشمندی است.
وی تاکید کرد اکنون موانع ساختاری، بافتی و فرآیندی در مسیر تحقق اقتصاد هوشمند در کشور وجود دارد.
فیروزآبادی بیان کرد: اگر در این زمینه تعلل کنیم، به زودی بازیگران جدیدی وارد میدان می شوند که دیگر بسادگی قابل مدیریت نخواهند بود.

** لزوم درک صحیح نقش فناوری های نوین
وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز علت اصلی بسیاری از مشکلات و کمبودها در عرصه اقتصاد کشور را توجه ناکافی به تاثیر ارزش آفرین فناوری های نوین خواند و گفت: علت اصلی بسیاری از مشکلات و کمبودهای ما در عرصه اقتصاد، درک غیرصحیح از نقش فناوری های نوین این عرصه است.
«فرهاد دژپسند» یادآوری کرد: با وجود برنامه ها و قوانین مدون از سال های دور، هنوز بحث توسعه کاربری فناوری اطلاعات و تحقق دولت الکترونیک، به طور کامل محقق نشده است.
دژپسند بیان کرد: با تدوین نقشه راه اقتصاد هوشمند، گام های مورد نیاز برای تحقق آن مشخص می شود و از اتلاف وقت و انرژی و انجام فعالیت های موازی جلوگیری می شود.
وی خود را متعهد دانست تا پایان دولت دوازدهم، بحث الکترونیکی کردن فعالیت های درون وزارت اقتصاد را به سرانجام برساند.

** حمایت از موسسه های دانش بنیان برای هوشمندسازی اقتصاد
معاون علمی و فناوری رییس‌ جمهوری نیز گفت: ما نباید به بحث هوشمندسازی اقتصاد ملی، به صورت دولتی نگاه کنیم، زیرا دولت ها در هیچ کجای دنیا، نوآوری ندارند و از آنها چنین انتظاری نیز نمی رود.
«سورنا ستاری» اضافه کرد: از تجربه حمایت از تشکیل موسسه های دانش بنیان که در بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری رییس‌ جمهوری پیگیر آنیم می توان برای هوشمندسازی و تحقق دولت الکترونیک استفاده کرد.

** اتصال دستگاه ها، مانع فعالیت های جزیره ای
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز گفت: خانواده وزارت اقتصاد اعم از سازمان امور مالیاتی، گمرک جمهوری اسلامی، سازمان بورس و اوراق بهادار و مجموعه نظام بانکی، در بحث الکترونیکی کردن فعالیت های خود تا اندازه چشمگیری، موفق و پیشرو بوده اند.
محمدجواد آذری جهرمی افزود: در عین حال، فعالیت های انجام شده، منفرد و جزیره ای است و امکان اتصال آن برای سایر دستگاه ها فراهم نشده و این نقصی است که متوجه همه دستگاه های دولتی می شود.
دیگر اعضای شرکت کننده در جلسه نیز طی سخنانی، به بیان نظرات، پیشنهادها و ارائه راهکار در ارتباط با موضوع اقتصاد هوشمند پرداختند.
به پیشنهاد وزیر اقتصاد و دارایی قرار شد برای بررسی پیشنهادهای مرتبط با اقتصاد هوشمند در هسته های اندیشه ورزی، این نشست ها به صورت منظم برگزار شود.

اقتصام*3061*1961

نظر شما