شناسهٔ خبر: 29443753 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

همراه با عوامل پشت‌صحنه «مرگ خاموش»/ نگاهی متفاوت به قاچاق مواد مخدر از قاب تلویزیون

سریال تلویزیونی «مرگ خاموش» با بررسی و نگاهی متفاوت به پرونده قاچاق مواد مخدر، این روز‌ها تصویربرداری در لواسان را سپری می‌کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش حوزه فرهنگ و هنر  خبرگزاری تقریب، احمد معظمی با کارگردانی فیلم سینمایی «حریم شخصی» پس از چند تجربه موفق تلویزیونی کارگردانی در سینما را تجربه کرد. ابتدا تصور می‌کردیم که چند سالی این کارگردان جوان به کار‌های سینمایی روی آورده و کمی از تلویزیون فاصله بگیرد اما با کارگردانی مجموعه «سارق روح» که اتفاقاً با اقبال خوبی از جانب تماشاگران روبرو شد، ضبط پروژه «مرگ خاموش» را با همان عوامل از تابستان ۹۷ شروع کرد.

«مرگ خاموش» تاکنون به‌ دلیل صحنه‌های اکشن، لوکیشن‌های مختلفی را تجربه کرده است و ما برای گرفتن این گزارش مهمان پشت صحنه «مرگ خاموش» بودیم و با عوامل مجموعه به گفتگو پرداختیم که در ادامه می خوانید.
 
با کارگردان و عوامل «مرگ خاموش» به لواسان و منطقه اوشان رفتیم که در کوچه‌ای باریک و دنج، ویلایی زیبا و کلاسیک بود. سامیه لک بازیگر این مجموعه با کیفی در دست، خیلی جدی در حال طی کردن مسیر و گروه کارگردانی نیز در انتهای کوچه مشغول ضبطی از پلان حرکت این بازیگر بودند.

سامیه لک که بازیگری را با مجموعه تلویزیونی «مرگ تدریجی یک رویا» از ۱۰ سال پیش آغاز کرده، در این مجموعه با بازی در نقش «الهه» بار دیگر در مقابل ستاره اسکندری در نقش «مهندس مینا شفقتی» که هر دو نیز از نقش‌های خاکستری این مجموعه هستند، قرار می‌گیرد.

سامیه لک که اولین همکاری خود با احمد معظمی را تجربه می کند، بازی در این مجموعه را به‌واسطه آشنایی با دو کار «شایدها» و «سارق روح» معظمی دانست و گفت: در سریال «مرگ خاموش» و نقش «الهه» که از آدم‌های منفی این مجموعه است از اواسط شهریورماه جلوی دوربین رفتم اما به دلیل اینکه فیلم‌نامه همزمان با ضبط کار نوشته می‌شود نمی‌دانم تا چه زمانی بازی دارم ولی به صورت همزمان درپروژه دیگری نیز بازی می‌کنم.

بازیگر نقش «الهه» ادامه داد: این نقش را باوجوداینکه منفی است؛ دوست دارم، زیرا جذابیت‌های خاص خود و ابعاد درونی بیشتری دارد؛ به نظرم وقتی متفاوت ظاهر می‌شویم بیشتر دیده می‌شویم. در زندگی شخصی هیچ‌کدام از ما نقش منفی نداریم و این موضوع جذابیت این کاراکتر‌ها را بیشتر می‌کند.
 
لک با بیان اینکه تعداد آفیش‌های محدودی تاکنون داشته اما کار با گروه «مرگ خاموش» برایش بسیار جذاب است،ادامه داد: بچه‌ها خیلی خوب کار می‌کنند و سرعت کار درعین‌حال که توجه زیادی دارند، بالا است.

این بازیگر دلیل کم‌کاری خود را سفر‌های طولانی‌اش دانست و ادامه داد: هر سه مدیوم تئاتر، سینما و تلویزیون برای من جذاب است و پیشنهاد خوب در هر سه حیطه را رد نمی‌کنم.
 
 
به داخل ویلای کلاسیک که با درختان زیادی محصور شده رفتیم. برخلاف سایر لوکیشن‌ها گروه بسیار آرامی هستند تا جایی که اگر دقت نمی‌کردیم متوجه ضبط پلان‌های داخلی کار نمی‌شدیم.

به داخل ساختمان که دکوری کلاسیک و گرم دارد وارد شدیم. با پریوش نظریه و مهدخت مولایی از بازیگران جوانی که برای اولین بار در کار معظمی بازیگری در تلویزیون را تجربه می‌کند روبرو شدیم. مولایی در نقش دختری بنام «فرزانه»، سربه‌زیر و آرام مشغول تعریف داستان زندگی‌اش برای پریوش نظریه است.

مهدخت مولایی که تجربه مستندسازی نیز دارد درباره بازی در نقش فرزانه و تجربه بازیگری در تلویزیون گفت: «فرزانه» این داستان هم روایت دختر مستندساز دغدغه مند است. جالب است بدانید من نیز در همان بحبوحه داشتم مستند اجتماعی می‌ساختم و با آقای معظمی در مورد مشکلات مستندسازی صحبت کردیم و راغب شدیم این نقش را بیشتر پرورش دهیم.

این بازیگر جوان با تاکید براینکه معظمی کارگردان بسیار خوش‌اخلاق و آرامی است، ادامه داد: ایشان با آرامش خاصی کار می‌کنند و عوامل حرفه‌ای نیز در پشت‌صحنه کارشان قرار دارند، این موضوعات باعث شده تا خیالم از کار راحت شود. از نقشم در فیلم‌نامه راضی هستم و موقعیت نقش را دوست داشتم.

مولایی شروع کارش در این پروژه را از دوماه و نیم پیش اعلام کرد و گفت: تا یک ماه آینده هنوز صحنه‌هایی در فصل اول «مرگ خاموش» برای ضبط دارد.
 
در گوشه‌ای دیگر پرویز فلاحی‌پور نیز در زیرزمین ساختمان ویلا مشغول گریم برای ضبط پلان است. گروه به طبقه دوم و اتاق‌خواب ویلا  می‌روند که فرصتی دست می‌دهد تا با احمد معظمی کارگردان «مرگ خاموش» در حیاط ویلا به گفتگو بنشینیم.

معظمی که با کارگردانی مجموعه «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» کار در تلویزیون را شروع کرد در ادامه با کارگردانی مجموعه‌های «جاده چالوس» و «سارق روح» توانست مخاطبانی را با خود همراه کند. او با اشاره به اینکه نگارش طرح اولیه «مرگ خاموش» نیز مانند مجموعه «سارق روح» نوشته مرتضی اصفهانی است، گفت: زمانی که مشغول ساخت «سارق روح» بودیم محمد اصفهانی طرح این مجموعه را نوشت و هومان فاضل نگارش قسمت‌های اول آن را شروع کرد. در ادامه پس از نگارش ۱۲ قسمت اول، حسین تراب نژاد نیز به‌عنوان نویسنده به این تیم اضافه شد و اکنون نیز مشغول نگارش فیلم‌نامه کار هستند.

وی افزود: قرار بود از اواسط تصویربرداری، گروه برای ضبط عازم کشور فرانسه شوند اما با توجه به نرخ جدید دلار و یورو، ضبط صحنه‌های خارج از ایران در کشور ارمنستان و گرجستان انجام می‌شود.

معظمی در ادامه بیان کرد: خود خانواده‌ها باید به فکر باشند و ستاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر باید در خانواده‌ها تشکیل شود. اصلاً نباید توقع داشت مسئولان بیایند جلوی مواد مخدر و اعتیادی که مدنظر ماست را بگیرند بلکه خود خانواده‌ها باید به فکر این موضوع باشند و ستاد را در خانواده‌ خود تشکیل دهند. این موضوع پیام اصلی «مرگ خاموش» است و از ابتدا هدف ما برای این مجموعه رسیدن به این مهم بود.
 
این کارگردان که با وسواس پلان‌هایش را ضبط می‌کند ابراز امیدواری کرد و گفت: با تبلیغات صحیح و زمان پخش مناسب، مخاطبان ارتباط خوبی با این مجموعه برقرار کرده و درگیر آن می‌شوند. این مجموعه در سه فصل ۲۰ قسمتی است که در ادامه بر اساس فیلم‌نامه، فصل‌هایی ممکن است به کار افزوده شود.
بررسی پرونده قاچاق مواد مخدر در «مرگ خاموش»
مجموعه تلویزیونی «مرگ خاموش» به‌واسطه داستانی که دارد صحنه‌های اکشن زیادی داشته و گروه در لوکیشن‌های بیرونی مختلفی قرار می‌گیرند. علیرضا وداد تقوی مدیر تصویربردای این مجموعه گفت: هفت سالی است که در پروژه‌های مختلف معظمی با او همکاری دارد و در «مرگ خاموش» نیز همانند «سارق روح» مدیر تصویربرداری است.

وی که با یک تیم شش نفره در پروژه تصویربرداری این مجموعه همکاری دارد، افزود: احمد معظمی کارگردان به‌روزی است و با او تعامل خوبی سرکارهایش داریم. در مورد نورپردازی و شکل دکوپاژ باهم گفتگو می‌کنیم تا به یک نتیجه خوب در کار برسیم.

این مدیر تصویربرداری ساده و سخت بودن دکوپاژ را مهم ندانست و ادامه داد: در یک کار گروهی بیشتر به نتیجه کار می‌اندیشیم. به نظرم اگر دکوپاژ سخت‌تر باشد بهتر است؛ البته اگر به کار کمک کند و وقتی بازیگران و عوامل حرفه‌ای باشند تعامل در کار بیشتر می‌شود.

وداد تقوی تصریح کرد: «سارق روح» مجموعه جدید و جذابی بود «مرگ خاموش» نیز در همان راستاست و امیدوارم که مخاطب با این مجموعه نیز ارتباط خوبی برقرار کند.

گفتنی است؛ تصویربرداری «مرگ خاموش» تا پایان آبان ماه همچنان در لوکیشن‌های مختلف در تهران و حومه ادامه دارد این مجموعه که به سفارش سیما فیلم توسط ابوالفضل صفری تهیه می‌شود قرار است در سه فصل متمادی از تلویزیون پخش شود.

سعید راد، جلال فاطمی، حمید عطایی، امیرمحمد زند، پرویز فلاحی پور، پریوش نظریه، ستاره اسکندری، رضا مولایی، سامیه لک، مهدخت مولایی، ژیلا آل ارشاد، مریم بوبانی، نازنین فراهانی، رویا میرعلمی، پرویز فلاحی پور، حمید شریف‌زاده از جمله بازیگرانی هستند که در فصل یک این مجموعه جلوی دوربین احمد معظمی قرار گرفتند. دو بازیگر خارجی در زمان تصویربرداری «مرگ خاموش» در کشور ارمنستان نیز به کار اضافه می‌شوند که مراحل انتخاب آنها هنوز انجام‌نشده است.
 
انتهای پیام/

نظر شما