شناسهٔ خبر: 29442000 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش تسنیم از مشکلات نیشکر هفت‌تپه/خصوصی‌سازی که به نقطه بحرانی امروز رسید

R41468/P1377/S6,57/CT7

عمده اعتراضات کارگری در نیشکر هفت‌تپه که از سال ۹۵ آغاز شده و روز به روز بر جمعیت کارگران ناراضی از وضعیت پرداخت حقوق و دستمزد بالاتر رفت، اوج آن به‌ یک خصوصی‌سازی غیر اصولی ‌برمی‌گردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، خوزستان در نگاره‌های تاریخی همواره به منطقه‌ای برای تولید شکر معروف بوده به گونه‌ای که در دوره‌های مختلف به آن شکرستان نیز می‌گفتند. در یک اتفاق نامشخص تاریخی به ناگاه کشت نیشکر در خوزستان به فراموشی سپرده شد.

ماجرای واگذاری شرکت به دو جوان 28 و 32 ساله

این شرکت از سال 1340 تا دهه 80 کار خود را به صورت عادی انجام می‌داد تا اینکه در اواخر دهه 80 موضوع خصوصی سازی این شرکت به دلیل زیان‌ده بودن مطرح شد. شرایط به اندازه‌ای وخیم شد که میزان قلمه زدن و کشت نیشکر به کمترین مقدار در طول عمر خود رسیده بود و شرکت به کلی در حال تعطیلی بود. سرانجام در سال 1391 با حمایت‌های دولت وقت، پروژه بازسازی و نوسازی تجهیزات مکانیکی کشت و صنعت هفت تپه با هدف افزایش تولید شکر، بر عهده شرکت نوسازی صنایع ایران قرار گرفت و پس از آن در سال 94 توسط سازمان خصوصی سازی به بخش خصوصی واگذار شد.

در 27 مهر 94 روابط عمومی سازمان خصوصی سازی خبر مزایده این شرکت را منتشر کرد اما طبق خبرهایی که بعدها منتشر شد این آگهی با استقبال روبه‌رو نشد و در آذر ماه همان سال اعلام شد که صددرصد سهام شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه از طریق مزایده و از طریق فرابورس به بخش های خصوصی و تعاونی روز چهارم آذر واگذار می شود که آن هم انجام نشد.

سرانجام دو شرکت پیمانکاری در استان لرستان به نام های زئوس و آریاک با پیش پرداخت 6 میلیارد تومان شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه را خریداری کردند. 30 درصد فردی به نام  رستمی چگنی، 30 درصد اسدبیگی و 30 درصد شرکت زئوس.

در ماجرای واگذاری شرکت نیشکر هفت تپه دو ایراد دیگر مطرح شده است که یکی به سن پائین خریدار مربوط می شود که برخی می گویند واگذاری کارخانه به دو جوان 28 و 32 ساله تامل برانگیز است و دومین ایراد هم به این موضوع بر می گردد که در جریان واگذاری با مسئولان محلی هماهنگی‌های لازم صورت نگرفته  و کارخانه بدون برآورد بدهی ها و قیمت روز زمین های آن واگذار شده.

اما سبحانی مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی در این باره گفته است که در هیچ کجای قانون واگذاری‌ها، تکلیفی مبنی بر شرط سنی خریدار برای واگذاری وجود ندارد و نمی توان سن بالا یا پائین خریدار را دلیلی بر وجود ابهام دانست و سن نمی تواند ملاکی بر خرید و فروش باشد. همچنین وجود شرکا نمی‌تواند دال بر اشکال باشد و ممکن است برای خرید یک بنگاه یا شرکتی چند نفر به صورت شرکت پیشنهاد قیمت ارائه دهند که این امر هم کاملاً قانونی است.

مشکلات از خصوصی‌سازی غیر اصولی شروع شد

برخی از کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه معتقدند مشکلات شرکت از ابتدا به بهانه خصوصی‌سازی شروع و پس از آن به نقطه بحرانی امروز رسید.

اسدی، یکی از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه می گوید: پیش از این وضعیت شرکت آنقدر خوب بود که ‌استخدام ‌در شرکت نیشکر هفت تپه به آرزویی برای جوانان تبدیل شده بود و هر جوانی که استخدام می‌شد به راحتی ازدواج می‌کرد و در منطقه ساکن می شد اما امروز کارمان به جایی رسیده که کارگران شهرداری هم با ترحم با ما برخورد می کنند.

وی ادامه داد: سهامداران در خانه های خود نشسته‌اند و نمی‌دانند که ما چگونه زندگی خود را می گذرانیم. پولی برایمان باقی نمانده که بتوانیم با آبرو زندگی کنیم، بچه هایمان را به مدرسه بفرستیم و یا اگر مرض شدند آنها را به بیمارستان ببریم.

اسدی درباره قراردادها و پرداختی های شرکت گفت: با همه قرارداد کارگر ساده می بندند تا کسی درخواست حقوق بیشتر نکند و از طرفی اگر کسی به میزان پرداختی اش اعتراض داشت او را فورا اخراج می کنند. هرکسی را نماینده خود قرار دادیم اخراج شده است.

سریال اعتراضات و توافقات تمامی ندارد/مطالبات کارگران تا پایان هفته پرداخت می‌شود

عمده اعتراضات کارگان از سال 95 آغاز شد و روز به روز بر جمعیت کارگران ناراضی از وضعیت پرداخت حقوق و دستمزد بالاتر رفت. در این مدت بعضا توافقاتی بین کارگران و نماینده سهامداران شرکت انجام و در برخی موارد نیز کار به خشونت و بازداشت کارگران کشیده شد.

سید راضی نوری نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در خصوص پیگیری مشکلات کارگران نیشکر هفت تپه گفت: شب گذشته به همراه استاندار خوزستان در خصوص رفع مشکلات کارکنان شرکت نیشکر هفت تپه جلسه ای با دژپسند وزیر اقتصاد داشته و مسائل را مطرح کردیم که مقرر شد تا پایان هفته مطالبات کاگران این شرکت پرداخت شود.

وی افزود: قرار بر این شد که سازمان خصوصی‌سازی با مجموعه سهامداران، مبلغی را به عنوان حقوق برای کارگران واریز کنند تا ادامه کار توسط مجموعه ای از سوی اداره کار پیگیری شود.

نوی ادامه داد: با هماهنگی انجام شده با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مقرر شد که معاون امور کارگری این وزارتخانه به عنوان نماینده تام الاختیار وزیر به منطقه اعزام شده و از نزدیک مشکلات کارگران را مشاهده و آن را منعکس کند.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی درخصوص پیگیری های وزیر جهاد کشاورزی در این رابطه اظهارداشت: وزیر جهاد کشاورزی نیز امروز با جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صحبت کرد تا این موضوع در هیات دولت مطرح و راه حل اساسی برای آن چاره اندیشی شود.

وی تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که هیات حمایت از صنایع که متشکل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت صمت و اتاق بازرگانی است، مشکلات شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه را به صورت موقت مدیریت کنند تا مسائل و مشکلات آن برطرف شود. تأکید ما این است که ابتدا به مطالبات رسیدگی و سپس مشکلات تولید شرکت بررسی و برطرف شوند.

کارگران کار می‌کنند و حقوق نمی‌گیرند/مسئولان پای کار مشکلات کارگران بایستند

نگاهی به سابقه اعتراضات کارگران و نتیجه آنها نشان می دهد که پس از تزریق مسکنهای دولتی مسئولان کار را رها کرده تا دوباره نارضایتی ها به اوج برسد، تجمع دیگری رخ دهد و دوباره پای کار بیایند.

کارگران زحمتکش کشت و صنعت نیشکر هفت تپه تاکنون نجابت به خرج داده و تن به خواسته ها و جهت سازی های رسانه های معاند ندادند و این امر مسئولیت مدیران امر را در برطرف کردن مشکلات آنها دوچندان می کند.

در این شرایط نابه سامان اقتصادی کارگری که سال‌ها عمر خود را در شرکتی گذرانده و خانواده اش دلگرم به شاغل بودن نان آور خانواده خود هستند، تعطیلی و بیکاری ره‌آوردی جز نا امیدی برای کارگر و خانواده اش نخواهد داشت.

گزارش از حسین اسکندری

انتهای پیام/ش

نظر شما